Hei!
I mangel på tilstrekkelige matematikk-, fysikk- og bygningstekniske kunnskaper trenger jeg hjelp av hjernene deres - river meg i håret over dette.
Situasjonen er at jeg skal fullføre et kryssgjerde bygget på hevet terrasse og tilhørende trapper ved å lime en håndlist i lerketre på et ellers hvitt gjerde. Denne håndlisten skal gå "sømløst" fra terrassen ned i trappen, men nå etter timer ved gjæringssagen er jeg usikker på om dette i det hele tatt er mulig...
Problemet er vinklene. Trappen skråner selvfølgelig nedover. I tillegg i vinkel ut fra terrassrekkverkets retning. Doble vinkler på gjæringssagen er jo ikke noe problem, og jeg delte opp vinkelen på den utoverrettede vinkelen på begge plankene slik at snittflaten skulle bli like.
MEN, jeg skjønner ikke hvordan jeg kan unngå at den fra trappen oppadgående planken ikke skal stikke opp over den på terrassrekkverkets håndlist. Se bilder for forhåpentligvis klargjørende beskrivelse. Kan dette løses med smart gjæringssaging, eller må jeg på en eller annen måte simpelthen kutte av den fremstående delen?
Ps. Hvis dette er feil forumdel kan noen vennlig admin gjerne flytte det. Ds.
Kristofer
I mangel på tilstrekkelige matematikk-, fysikk- og bygningstekniske kunnskaper trenger jeg hjelp av hjernene deres - river meg i håret over dette.
Situasjonen er at jeg skal fullføre et kryssgjerde bygget på hevet terrasse og tilhørende trapper ved å lime en håndlist i lerketre på et ellers hvitt gjerde. Denne håndlisten skal gå "sømløst" fra terrassen ned i trappen, men nå etter timer ved gjæringssagen er jeg usikker på om dette i det hele tatt er mulig...
Problemet er vinklene. Trappen skråner selvfølgelig nedover. I tillegg i vinkel ut fra terrassrekkverkets retning. Doble vinkler på gjæringssagen er jo ikke noe problem, og jeg delte opp vinkelen på den utoverrettede vinkelen på begge plankene slik at snittflaten skulle bli like.
MEN, jeg skjønner ikke hvordan jeg kan unngå at den fra trappen oppadgående planken ikke skal stikke opp over den på terrassrekkverkets håndlist. Se bilder for forhåpentligvis klargjørende beskrivelse. Kan dette løses med smart gjæringssaging, eller må jeg på en eller annen måte simpelthen kutte av den fremstående delen?
Ps. Hvis dette er feil forumdel kan noen vennlig admin gjerne flytte det. Ds.
Kristofer
Nå sitter jeg selv og er litt trøtt riktignok, men det burde ikke være spesielt vanskelig.
Er du sikker på at stolpene til rekkverket i trappen er kuttet korrekt i toppen?
For å få det til å passe skal det ikke være vanskeligere enn å gjære 50/50 på begge overliggerne på platten og på bredden. Som du viser nå virker stolpene til trapperekkverket å være skjevkuttet.
Er du sikker på at stolpene til rekkverket i trappen er kuttet korrekt i toppen?
For å få det til å passe skal det ikke være vanskeligere enn å gjære 50/50 på begge overliggerne på platten og på bredden. Som du viser nå virker stolpene til trapperekkverket å være skjevkuttet.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 innlegg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3.081 innlegg
Jeg tror også du må se bort ifra stolpene.
Om du tar en vinkel om gangen, dvs den som gerar overliggeren horisontalt for seg og den som gerar overliggeren vertikalt for seg, så burde det gå å regne på, men da trenger du en vinkelmåler.
Summen av alle vinkler horisontalt skal være 180 grader og summen av alle vinkler vertikalt skal være 180 grader.
Det letteste er å se overliggeren som en trekant der a-c er overliggeren på gjerdet og c-b er overliggeren for trapperekkverket. A-b blir bare imaginær.
Om du da tenker deg at b er 90 grader og måler vinkelen a, så skal du gera bordene i a delt på to, ellers vil ikke bordene passe mot hverandre på bredden.
Ta to prøvestykker, det ene tvinger du fast på overliggeren på gjerdet og det andre får du holde for hånd til det ser ut til å passe.
Noen som kan dette bedre enn meg får gjerne rette meg hvis jeg tar feil, har selv klødd litt på det, ettersom jeg selv bygger altan med fris
Om du tar en vinkel om gangen, dvs den som gerar overliggeren horisontalt for seg og den som gerar overliggeren vertikalt for seg, så burde det gå å regne på, men da trenger du en vinkelmåler.
Summen av alle vinkler horisontalt skal være 180 grader og summen av alle vinkler vertikalt skal være 180 grader.
Det letteste er å se overliggeren som en trekant der a-c er overliggeren på gjerdet og c-b er overliggeren for trapperekkverket. A-b blir bare imaginær.
Om du da tenker deg at b er 90 grader og måler vinkelen a, så skal du gera bordene i a delt på to, ellers vil ikke bordene passe mot hverandre på bredden.
Ta to prøvestykker, det ene tvinger du fast på overliggeren på gjerdet og det andre får du holde for hånd til det ser ut til å passe.
Noen som kan dette bedre enn meg får gjerne rette meg hvis jeg tar feil, har selv klødd litt på det, ettersom jeg selv bygger altan med fris
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 innlegg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3.081 innlegg
Mer passende eksempler for ditt tilfelle kom jeg på.
Så beskrev jeg det nok dumt. Skal prøve igjen.
Tenk deg en strek tvers overliggeren på gjerdet, og tenk deg at linjen der tilsvarer B-A.
Vinkel A tenker vi oss er 90 grader og vinkelen C er uvedkommende.
overliggeren for trapperekkverket er streken B-C, og det er vinkelen B som du skal giære.
Igjen, mål vinkelen og del den med to, så har du gjæringsvinkelen horisontalt.
Så beskrev jeg det nok dumt. Skal prøve igjen.
Tenk deg en strek tvers overliggeren på gjerdet, og tenk deg at linjen der tilsvarer B-A.
Vinkel A tenker vi oss er 90 grader og vinkelen C er uvedkommende.
overliggeren for trapperekkverket er streken B-C, og det er vinkelen B som du skal giære.
Igjen, mål vinkelen og del den med to, så har du gjæringsvinkelen horisontalt.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 innlegg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3.081 innlegg
Hei!M Marcussjogren skrev:
Stor takk for ditt utførlige (og pedagogiske!) svar!
Til tross for dette fikk jeg ikke det hele til å fungere perfekt. Når jeg justerer vinkelen sidelengs på to bord (der det ene heller oppover) kommer den lengre siden høyere opp enn den lavere (se bilde). Når jeg isteden tar ut hele vinkelen på den øvre, horisontale bordet blir det korrekt med tanke på eventuelle oppstikkende deler, MEN selvfølgelig ulikt store snittflater (se bilde).
Løsningen ble alt 2, jobb for stikksagen og slipemaskinen i ettertid.
Ble helt ok, og stor takk igjen!
Kristofer
et ortopedisk svar:
vi driver en del med sånt når vi korrigerer feiltilhelete benbrudd. vi har jo fordelen at benpipor er (mer eller mindre) runde - med rektangulære snittflater vil en torsjon, som det jo her er snakk om, ikke kunne sages til passning.
vi driver en del med sånt når vi korrigerer feiltilhelete benbrudd. vi har jo fordelen at benpipor er (mer eller mindre) runde - med rektangulære snittflater vil en torsjon, som det jo her er snakk om, ikke kunne sages til passning.
Takk for klargjøring! Deilig å slippe å gruble mer over dette og lene seg tilbake og innse at det er uløselig! /Klinisk fysiologD danne_i_huset skrev:
Så man skal måtte utdanne seg til ortoped for å bygge trapperekkverk nå også altså.D danne_i_huset skrev:
Veldig uventet!
Nå vil vi jo også se sluttresultatet!K krihe932 skrev:Hei!
Stor takk for ditt utførlige (og pedagogiske!) svar!
Til tross for dette fikk jeg ikke alt til å fungere perfekt. Når jeg justerer vinkelen sideveis på to planker (der den ene heller oppover) kommer den lengre siden høyere opp enn den lavere (se bilde). Når jeg i stedet tar ut hele vinkelen på den øvre, horisontale planken blir det korrekt angående eventuelle fremspringende deler, MEN selvfølgelig forskjellige store snittflater (se bilde).
Løsningen ble alt 2, arbeid for stikksagen og slipemaskinen i etterkant.
Ble helt ok, og stor takk igjen!
Kristofer
Klikk her for å svare