Spesialare;
Hei!
Jeg har et litt småvanskelig støpeproblem som krever tips fra erfarne triksere og patentholder :-)
Situasjon; 60-talls villa med kjeller. Rett ved husgrunnen er det lagt skarpe steiner og blandstein ca. 40 cm bredt,
denne langsgående steinflaten har en skillevegg mot tilgrensende blomsterbed bestående av nedgravde steinplater som ligger
i linje langs huset, ca. 7 meter, og står oppreist, for det meste nedgravd
i bakken. De danner altså en langsgående krage rett ved huset som stikker opp ca. 5-10 cm over bakken. Den oppstikkende kanten er ca. 5 cm bred.
Men; jeg skal nå legge steinplater for gangtrafikk over hele bedet og innser at jeg må legge de nye platene noe høyere
enn den eksisterende steinkanten for å få en fornuftig helling bort fra huset.
Min plan er å ved hjelp av treplanker og tvinger støpe en forhøyning av disse steinplatene som stikker opp oppreist fra bakken slik at
disse blir ca. 7 cm høyere. Nå innser jeg imidlertid at man sannsynligvis bør finne på noe slags armering - altså skru fast en slags kantlist eller lignende i
de eksisterende platene for å unngå at den påstøpte forhøyningen sprekker eller lignende.
Hvordan ville dere gjort for å fikse en fornuftig støping? Er det stor risiko for at den påstøpte kanten vil sprekke eller falle av ved minste påvirkning?

Vedlegger et bilde for å forklare det hele noe enklere (om det nå er mulig :-)
Som alltid, veldig takknemlig for synspunkter og advarsler.
Jørgen

dw454y.jpg

Jeg hadde ikke støpt en sånn forhøyning, tror ikke det holder med en smal, lang betongsokkel som ligger på plater som du beskriver. Sprekkes på grunn av bevegelser i platene under er min gjetning.

Jeg ville ha lagt trykkimpregnert virke i stedet, en bjelke trykkimpregnert for å graves ned burde holde betydelig lenger.

Jeg har funderinger i den retningen. Problemet er bare at jeg ikke er veldig interessert i å grave opp de stående platene (som jeg mistenker er 50*50). Men jeg har vurdert en slags trelist eller rundt stolpetre i passende tykkelse som jeg eventuelt skrur fast ovenfra i platenes overkant. Jeg avventer enn så lenge.......
Takk for svaret / Jørgen

Det var så jeg tenkte, legg regelen oppå platene. Jeg liker heller ikke å grave :P Har ikke fundert på hvordan man får den til å bli liggende der man vil ha den, men det burde vel funke å skru den fast i platene.

Legg platene på steinkanten så vinner du platenes tykkelse ca 5cm. Men siden det er et bed der du skal legge platene burde det være lett å grave opp kantsteinen så du kan heve den.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.