En kollega fortalte i dag en ting som jeg har tenkt på siden. Hans barndomshjem er et gammelt hus med låvepanel. Panelen på gavelsiden mot sør ble byttet ut for 15-20 år siden. Denne ble satt opp med luftspalte, mens de andre sidene mangler luftspalte. Først ble alt malt med alkydoljefarge, men den siste malingen var med akrylat, vet ikke når. Nå har sørsiden, altså den nyere panelen med luftspalte, råtnet mens den eldre panelen er frisk.

Er det noen som har en god forklaring?

Kan bero på himmelretningen. En sørfasade blir alltid mye hardere rammet. Sollys tærer minst like mye som regn.

Mye å gjette på:
Vindretning, regnpåslag?
Skjerming av trær f.eks. som hindrer at panelet varmes opp og tørker ut?
Og kanskje lavoddseren:
Den nye sørpanelet er laget med dårligere virke enn de andre sidene.

J
Ble alle malt med akrylat? Eller bare den nyoppsatte? Trist med alle hus som ødelegges av plastmaling...

Altså først var alt malt med alkydolje, inkludert den nye panelen med luftspalte. Siste malingen 10 år senere ble det brukt akrylat på alt. Og da råtner den nyere panelen som har luftspalte på bare noen år på typisk plastmaling-måte. Men den gavlen burde ha best forutsetninger for å fungere med akrylat med sin luftspalte synes jeg. Visst er sørsiden utsatt men da snarere at malingen slites og sprekker enn at treverket bare råtner bak malingen. Synes det er rart.

Det nye virket er kanskje av dårligere kvalitet enn det gamle?

Jo det er sikkert dårligere virke det som er nyere. Kanskje så enkelt at selv om den siden er ventilert så er fortsatt virket av så mye dårligere kvalitet at det råtner raskere.

S
Stående panel .tverrgående spiklekter direkte mot underlag = ingen lufting bak
Er det da panel med dekkbord så er nok panelen tett mot hverandre ingen hull for luften å vandre i
Plastfarger er tette (slipper gjennom en del) og suger vann, overflaten tørker, fuktigheten skal ut på baksiden
Finnes et område med villaer i Midt-Norge der gavlspissen var helt gjennområtten etter 3 år, det var feil farge og feilbygget innenfor, ingen vent

Det finnes mange parametere å velge blant. Jeg gjetter at virkeskvaliteten i kombinasjon med uttørkingen av de tre gamle fasadene er viktigst. Deretter er det riktig at om man skal bygge med luftspalte og ikke setter inn ekstra distanser kan luftingen bak stående panel bli dårlig.

Alle sider burde være tørre om det har gått 10 år fra montering (og maling med oljealkyd) før akrylaten kom på.

Utformingen av luftspalten trenger ikke være optimal, vet ikke nøyaktig hvordan det er gjort, men det burde være bedre enn ingen i det hele tatt.

Tilbake er tømmerkvaliteten som hovedskurk.

Mest en tanke jeg ble sittende fast i, men skal prøve å slippe den nå, tenkte jeg. Takk for deres engasjement!

• Liker
skutten11
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.