3.771 lest ·
6 svar
4k lest
6 svar
Vanskelig å feste stolpe til trapperekkverk i bjelkelag
Beste måten å feste stolpe til rekkverk er å feste den under gulvet i bjelkelaget, har jeg forstått, og det har jeg nå gjort etter når vi bygde rekkverket. Men har nådd et Moment 22 nå når det skal monteres. Underleggeren er tenkt å hvile på gulvet, men er gulvet allerede der så når jeg ikke å skru fast stolpen!? Har ventet med å legge ferdig gulvet på grunn av dette.
Tenkte at jeg kanskje kan slå inn gulvbordet etterpå hvis jeg måler det inn perfekt.. Men det føles som om det er stor risiko for å mislykkes. Gulvet er massiv spontet gran, og er lagt parallelt med rekkverket. I ettertid føles det som om det hadde vært smartere å begynne gulvleggingen ved rekkverket, men nå har jeg altså gjort det motsatte.
Begynner å helle mot å legge underleggeren litt under gulvnivå og legge siste gulvbordet inntil underleggeren i stedet, i stedet for under..
Noen som har en god løsning eller tips på veien?
Tenkte at jeg kanskje kan slå inn gulvbordet etterpå hvis jeg måler det inn perfekt.. Men det føles som om det er stor risiko for å mislykkes. Gulvet er massiv spontet gran, og er lagt parallelt med rekkverket. I ettertid føles det som om det hadde vært smartere å begynne gulvleggingen ved rekkverket, men nå har jeg altså gjort det motsatte.
Begynner å helle mot å legge underleggeren litt under gulvnivå og legge siste gulvbordet inntil underleggeren i stedet, i stedet for under..
Noen som har en god løsning eller tips på veien?
nja det var ikke bygget så, understøtten er tappet på stolpen, og det finnes ikke noe rom for å tappe den tilbake når den først er montert, (ikke gjennomgående tapp men kun på den ene siden, om du forstår hva jeg mener) så jeg ser ingen mulighet til å gjøre det slik, men det er kanskje noe jeg har gått glipp av...Oldboy skrev:
Ok.
Om jeg tolker tegningen korrekt, er underliggeren 45mm høy?
Hvis så, er de to første alternativene som dukker opp, dels som du selv foreslo, å legge underliggeren direkte på bjelkelaget, og dels å minimere eller helt fjerne tappen så det går an å ettermontere underliggeren.
Om underliggeren er 45mm høy og gulvplankene <30mm tykke så er det mulighet for å legge en list om sprekken av en eller annen grunn blir ujevn eller må være noen mm bred, f.eks. pga gulvmontering med not. (Ved montering direkte på bjelkelaget.)
Om jeg tolker tegningen korrekt, er underliggeren 45mm høy?
Hvis så, er de to første alternativene som dukker opp, dels som du selv foreslo, å legge underliggeren direkte på bjelkelaget, og dels å minimere eller helt fjerne tappen så det går an å ettermontere underliggeren.
Om underliggeren er 45mm høy og gulvplankene <30mm tykke så er det mulighet for å legge en list om sprekken av en eller annen grunn blir ujevn eller må være noen mm bred, f.eks. pga gulvmontering med not. (Ved montering direkte på bjelkelaget.)
Klikk her for å svare