Jeg skal bytte fra direktevirkende elradiatorer til vannbårent varmesystem med Lenhovda sektionsradiatorer som jo er ganske tunge.
Men, veggene består av enkelt gips og det er selvfølgelig ingen stendere eller avstivninger på passende steder for å henge radiatorene i, og det føles som en krevende jobb å åpne veggen under alle vinduene for å sette inn stendere.
En tanke er å sette tykke (ca. 20 mm) kryssfinerplater på hele veggen under vinduene, tilstrekkelig store for å kunne skrus i stenderne som går på hver side av vinduene og en stender som finnes midt under vinduene, og deretter skru radiatorenes konsoller inn i kryssfinerplatene.
Selvfølgelig bygger kryssfinerplatene ut fra veggen, og det innebærer at gulvlistene må kappes mot platene, men når det er montert, malt og klart tror jeg likevel det kan se ganske ok ut.
Jeg tror det burde være sterkt nok til å bære radiatorene, men tar gjerne imot synspunkter.
Det funker sikkert. Jeg hadde radiatorer montert i enkelgips. Det funket ikke så bra. Drikken hull i gipsen. Jeg gjorde et stort nok hull til at jeg kunne stikke inn en lekt som jeg skrudde gjennom gipsen. Deretter reparerte jeg veggen og skrudde opp radiatoren.
Er det ikke verdt å ta en multicutter og åpne veggene, legge inn nye stendere og bygge igjen hvis man uansett gir seg i kast med et så stort prosjekt som å konvertere fra elektrisitet til vannbåren varme? Føles som om man vil angre seg i fremtiden, og da er det enda mer besværlig å gjøre om.
Er det ikke verdt å ta en multicutter og åpne veggene, lekte og bygge igjen om man uansett gir seg på et så stort prosjekt som å konvertere fra el til vannbåren? Føles som om man kommer til å angre seg i framtiden og da er det enda vanskeligere å gjøre om.
Jo, det det føles som det beste og kommer nok bli så til slutt.
Er det konsoller som radiatorene henges i?
Med riktig gipsanker og flere enn to festepunkter per konsoll så er det ikke noe problem med normale radiatorer, men nå var kanskje disse ekstra tunge som sagt.
Satte opp en radiator 900x900 mm med doble konveksjonsplater (45 kg) og det gikk utmerket.
Har du aldri noen regel et sted bak radiatoren? I så fall går det jo an å bruke tre konsoller hvis de ikke er av en type som vises mye.
Er det konsoller som radiatorene henges i?
Med riktig gipsanker og flere enn to festepunkter per konsoll så er det ingen problem med normale radiatorer, men nå er kanskje disse ekstra tunge som sagt.
Satte opp en radiator 900x900mm med doble konveksjonsplater (45kg) og det gikk utmerket.
Har du aldri en regel noe sted bak radiatoren? I så fall går det jo an å bruke tre konsoller hvis de
ikke er av en stygg type som synes mye.
Det er Lenhovda sektjonsradiatorer ca 1200 x 600mm som er ganske tunge, med 3 konsoller hvis plassering bare kan forskyves noen få cm.
Veggene er bare enkelgips, laget tidlig på 70-tallet.
Jeg har kommet til at det føles best å åpne veggen under hvert vindu og sette inn regler på "riktig" plass.
Jeg har hatt elementer med fester i enkel gips. Når de gikk i stykker, puttet jeg enkelt inn støtte bak. Om det var en plywood eller regel husker jeg ikke, det kan ha vært forskjellig på ulike fester. Det funket bra. Det dreide seg da om en uisolert vegg.
Jeg satte opp våre kjøkkenskap med pluggen snapptoggle som ifølge produsenten skal tåle høye belastninger, de sitter iallfall fast ennå. Du kan kanskje bare ta en ekstra konsoll midt på radiatoren så får du 6 eller flere festepunkter?
Det beste er så klart å åpne opp og forsterke veggen som du er inne på. Jeg selv er i samme situasjon men jeg har fordelen at det er en stående regel midt under vinduene som jeg kan skru i, kreves dog en ekstra konsoll da.
Er det klassiske Lenhovda har de vel ben til dem?
Trodde jeg så det på en eller annen reklamebilde på deres side.
Radiatorene har fester for konsoller som standard, men så finnes det andre alternativer som f.eks. ben. Jeg vil ha konsoller da det gir en "renere" installasjon.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.