I går kveld oppdaget jeg at ca. 20l vann hadde forsvunnet fra akvariet mitt, fant en del av det under akvariet. Jeg flyttet på det og rev bort laminatgulvet i hjørnet der akvariet hadde stått og på andre siden av veggen.
Det var bare ca. 2 kvm av betonggulvet (plate på mark) som var vått, men man ser at vannet delvis har blitt sugd opp av innerveggens syll, dessverre går det ikke å se om ytterveggens syll har sugd til seg noe, men jeg håper at syllisoleringen har forhindret det.

Snakket med forsikringsselskapet mitt for litt siden, og de skal sende ut en byggtekniker for å undersøke hva som må byttes.
Rent spontant, hva tror dere? Holder det med nye gips- og osb-plater på veggene og nytt gulv, eller bør syllen byttes? En kollega som har jobbet mange år hos Anticimex sa at det er risiko for at maur får smak for syllen i ytterveggen hvis den tidligere har vært våt.

Fjernede laminatplater viser et fuktig betonggulv og en vegg med tapet i hjørnet av et rom, der vann har lekket fra et akvarium. Fuktige tregulvlister ved betongvegg, delvis fjernet laminat, synlig fuktighet etter akvarielekkasje, potensielle skader på strø som diskuteres. Vannlekkasje har forårsaket skade på laminat- og betonggulvet ved et hjørne, hvor gulvplanker er delvis fjernet og underlag er synlig nær en dør.

La det tørke ordentlig og legg så tilbake gulvet. Tre gips etc. tåler å bli vått og så tørke. Det er bare hvis man konstant tilfører fukt at problemer oppstår.

Jeg er enig med MartenW. Hvis du lar alt tørke, vil ingenting mer skje. Sett opp et par byggvifter og kanskje en avfukter i en uke eller så, så er det ingen problem å legge gulvene sammen igjen. Det er jo bare når man konstant tilfører fuktighet at man får problemer med råte, mugg og lignende. En enkelt oppbløting ødelegger egentlig bare utseendet på overflaten, men ingenting mer.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.