Vannglass er et rent vidundermiddel. Det har utallige bruksområder. Hvis man bygger modeller av seilskip og vil få dem til å se ut som om det blåser, kan man fukte seilene med vannglass og blåse på dem med en vifte til de tørker. Da stivner de i den stillingen. En annen veldig morsom ting man kan prøve seg på er en kjemisk hage. Anbefales hvis dere ikke har testet det før.

• Liker
Lossan
  • Laddar…
Forbo skrev:
Hva jeg har forstått er vannklas ikke diffusjonstett, men vanntett.
Det beste er kanskje å ringe Everseal og høre hva de mener produktet kan brukes til...
Jo, fyren som har vært her og foreslått at vi behandler kjellergulvet med vannklas jobber jo for Everseal.
Tydeligvis blir betongen diffusjonsåpen men ikke helt vanntett. Betongen blir likevel tørr og man kan "legge hvilket gulv som helst oppå".
Hvis man så stryker på et lag Epoxy blir betongen helt vanntett + at det beskytter mot radon.

Jeg synes bare det er så rart at vi ikke har hørt om denne metoden for behandling av kjellergulv, føler meg skeptisk...

Man kan også lure på hvor lenge vannklaset holder som noen skrev ovenfor.

Tina123 skrev:
Jo, fyren som har vært her og foreslått at vi behandler kjellergulvet med vattenglas jobber jo for Everseal.
Tydeligvis blir betongen diffusjonsåpen men ikke helt vanntett. Betongen blir likevel tørr og man kan "legge hvilket som helst gulv oppå".
Hvis man deretter stryker på et lag Epoxy blir betongen helt vanntett + at det beskytter mot radon.

Jeg synes bare det er så rart at vi ikke har hørt om denne metoden for behandling av kjellergulv, føler meg skeptisk...

Man kan også lure på hvor lenge vattenglaset holder som noen skrev over.
Om det høres for godt ut til å være sant, så er det ofte det.

Everseal er et produkt som brukes av byggere som ikke gjør riktig, dvs venter til betongen er tørr, det er min erfaring..

Så er vel erfaringen av å blande kjemikalier og fukt litt sånn halvgod...

Alle metoder der man forsøker å holde ute fukt på "feil side" av betong fungerer i lengden dårlig. Har en tendens til å slippe etter hvert.

Noen i denne tråden er helt ute og sykler. Vannklass (kaliumsilikat eller natriumsilikat eller blanding av begge) er blant det eldste stoffet for å behandle betong med. Det er sterkt basisk (ph 10) og man bør beskytte hud og øyne når man påfører dette. Det blir ingen kjente farlige gasser eller senere emisjoner. Vannklasset reagerer kjemisk med betongen og gjør at betongen deretter bare kan slippe gjennom vann i gassform, derfor anbefales IKKE noe diffusjonstett materiale over, typ celleplast eller mineralull. Skal man male på betongen bør man således bruke en diffusjonsåpen maling. Jeg ville ikke legge epoxy på vannklass om ikke betongplaten er oppvarmet. Epoxy er nemlig diffusjonstett, intet vann trenger igjennom, ikke engang i gassform. Er det risiko for at platen blir kald om vinteren kan den fukt som ligger under epoxyen gjøre at det blir frostsprengning. Det eneste problem som jeg kan se med vannklass er at det ofte blir saltutfellinger (når vanndampen transporteres gjennom betongen tar den med seg litt salter) som ikke er farlige men akk så skjemmende. Er det noen som har et godt tips om hvordan man kan unngå dette?

J
Har brukt vattenglas når jeg har støpt små dammer for at ikke vann skal renne gjennom betongen, noe det ellers gjør, og det har fungert utmerket.

Blandet bare noen dråper/kg i betongen ved støpingen.

Tyresö
John J skrev:
Har brukt vattenglas når jeg har støpt små dammer for å hindre at vann skal renne gjennom betongen, noe som det ellers gjør, og det har fungert kjempebra.

Blandet bare noen dråper/kg i betongen ved støpingen.
Jeg har lest all fakta om vattenglas og det blir ikke 100% tett - tettheten er omtrent 85 - 90%. Jeg har ikke lest noe sted at man skal blande vattenglas i ferskbetongen - jeg har bare lest at vattenglas er en etterbehandling som man påfører ferdigherdet betong slik at den blir tettere.

I ditt tilfelle, så tror jeg ikke at det er vattenglas som har gjort betongen tett - dammen blir automatisk tett om VCT-verdien i betongen er lavere enn 0.50.

• Liker
brumbjorn
  • Laddar…
wis skrev:
Noen i denne tråden er helt ute og sykler. Vattenglas (kaliumsilikat eller natriumsilikat eller blanding av begge) er blant det eldste stoffet å behandle betong med. Det er sterkt basisk (ph 10) og man bør beskytte hud og øyne når man påfører dette. Det blir ingen kjente farlige gasser eller senere utslipp. Vattenglasset reagerer kjemisk med betongen og gjør at betongen deretter bare kan slippe gjennom vann i gassform, derfor anbefales IKKE noe diffusjonstett materiale ovenpå, som celleplast eller mineralull . Skal man male på betongen bør man således bruke en diffusjonsåpen maling.
Jeg ville ikke ha lagt epoksi på vattenglas om ikke betongplaten er oppvarmet. Epoksi er nemlig diffusjonstett, intet vann trenger gjennom ikke engang i gassform. Er det risiko for at platen blir kald om vinteren kan den fukt som ligger under epoksien gjøre at det blir frostsprenging.
Det eneste problemet som jeg kan se med vattenglas er at det ofte blir saltutfellinger (når vanndampen transporteres gjennom betongen tar den med seg litt salter) som ikke er farlige men så misprydende. Er det noen som har et bra tips om hvordan man kan unngå dette?
Du høres ut som en selger...

Vattenglasset reagerer kjemisk med betongen og gjør at betongen deretter bare kan slippe gjennom vann i gassform
Fortell gjerne hvordan uttørking ellers foregår? Slipper betongen gjennom vann i flytende form, eller fast form kanskje?

Det eneste problemet som jeg kan se med vattenglas
Jeg ser flere problemer... Vi seriøse byggere pleier å la betongen bli tørr gjennom tradisjonell uttørking før vi legger noe tett på den...

Leste på Everseals hjemmeside:

EverSeal® dypimpregnering tetter betong mot væsketransport med 95-98% ved 100 m vannsøyle.
EverSeal® dypimpregnering senker alkaliteten i betongoverflaten 100-1000 ganger (pH-verdien senkes med 2-3 enheter).
EverSeal® dypimpregnering senker relativ fuktighet til garantert lavere enn 85 %.
Om den senker pH burde den være sur eller? Senket pH risikerer jo å fremskynde korrosjon av armering.
Nei, den lærer jo neppe å senke RF, muligens ved overflaten, ved en RBK-måling måler man RF på 40% av dybden.

J
Tyresö skrev:
Jeg har lest på all fakta om vannglass, og det blir ikke 100% tett - tettheten er omtrent 85 - 90%. Jeg har ikke lest noe sted at man skal blande vannglass i ferskbetongen - jeg har bare lest at vannglass er en etterbehandling som man stryker på ferdigherdet betong så den blir tettere.

I ditt tilfelle, så tror jeg ikke at det er vannglass som har gjort betongen tett - dammen blir automatisk tett om VCT-verdien i betongen er lavere enn 0.50.
Virker merkverdig at du som er så kyndig om betong ikke har hørt om dette.

Nitor Vannglass har jeg brukt, og det er natriumsilikat, dvs i prinsippet flytende glass.

Med tanke på at samme tykkelse og samme blanding betong uten vannglass lakk meget, så kommer i alle fall jeg fortsatt til å tro på Vannglass.

Sist redigert av en moderator:
Tyresö
"John J"

Hva er det du mener at jeg ikke har hørt om? Mener du at de få dråpene som du blander i betongen, gjør betongen 100% tett?

Vannspeil er et middel som man stryker ut på allerede herdet betong - og om du leser i noen innlegg i tråden så er det mer enn jeg som mener at vannspeil ikke skaper en 100% tett betong. Eller enda bedre gjør som jeg, Google på vannspeil og les deg fram til all fakta.

wis skrev:
Vann-glasset reagerer kjemisk med betongen og gjør at betongen deretter bare kan slippe gjennom vann i gassform, derfor anbefales IKKE noe diffusjonstett mtrl på toppen, typ celleplast eller mineralull. Skal man male på betongen bør man altså bruke en diffusionsåpen maling.
Jeg ville ikke lagt epoxy på vannglass hvis ikke betongplaten er oppvarmet. Epoxy er nemlig diffusjonstett, ingen vann trenger gjennom ikke engang i gassform. Er det risiko for at platen blir kald om vinteren så kan den fukt som ligger under epoxyen gjøre at det blir frostsprengning.
At all epoxy er diffusjonstett kan du jo få diskutere med Nils Malmgren.
http://www.epoxibutiken.se/product_info.php?cPath=24&products_id=34
NM Gulv 50 Super er ikke diffusjonstett, hvilket gjør det mulig å male på fuktige underlag og på underlag hvor fuktrisiko forekommer.

• Liker
brumbjorn
  • Laddar…
J
Tyresö skrev:
"John J"

Hva er det du mener at jeg ikke har hørt om? Mener du at de få dråpene som du blander i betongen, gjør betongen 100% tett?

Vattenglas er et middel som man stryker ut på allerede herdet betong - og om du leser i noen innlegg i tråden så er det flere enn meg som mener at vattenglas ikke skaper en 100% tett betong. Eller enda bedre gjør som jeg, Google på vattenglas og les deg fram til all fakta.
Unnskyld men hvorfor skal jeg google når jeg har testet Vattenglas selv flere ganger med bra resultat?

Stoler du mer på hva du leser enn hva du selv opplever?

B
dere vet vel at vattenglas har blitt brukt til å konservere egg

Tyresö
John J skrev:
Unnskyld, men hvorfor skal jeg google når jeg har testet Vattenglas selv flere ganger med gode resultater?

Stoler du mer på det du leser enn det du selv opplever?
Du får ha overbærenhet med at jeg innser at din betongkunnskap er for lav til at jeg skal ha en sjanse til å gå gjennom hvorfor det ene eller hvorfor det andre i en betongblanding. Jeg er ikke ute etter å nedvurdere deg - forstå meg rett. Du har garantert kunnskap innen andre områder som ligger langt over min forståelse - men det er umulig for meg å forklare hvordan alle parametere i en betongblanding skaper ulike egenskaper på ferdigherdet betong, avhengig av om man øker eller minsker mengden på en ingrediens i blandingen.

Jeg har aldri noensinne i mitt liv nøyet meg med hva jeg ser eller opplever - jeg har aldri nøyet meg med mindre enn å vite hvorfor - ren fakta er viktigst for meg, det er det eneste som alltid har gjeldt for meg - uansett hva det gjelder og uansett om jeg skal ligge våken hele natten for å finne ut hvorfor. Det er slik jeg fungerer.

Tror det er bedre at vi overlater tråden til TS.

• Liker
Nata V
  • Laddar…
Tyresö
byggare henke skrev:
ni vet väl att vattenglas har använts til å konservere egg
Jajamensan. jeg er ikke helt sikker på at jeg ville spise slike egg, min farmor har fortalt meg nok.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.