45.385 lest ·
39 svar
45k lest
39 svar
Vannglass-Everseal-Hva er det?
Side 1 av 3
Vi har en kjeller som skal innredes, lage lekerom. Betongplate på mark, hus bygget 1936.
En håndverker anbefalte å forsegle gulvet med Everseal=Vannklas, da blir betongen tørr og man kan legge gulv på.
Vi har også radon (fra bakken); Han foreslo at man da skal stryke Epoxy oppå Everseal=Stopper radonet.
Vi har aldri hørt om ovennevnte løsning, alle snakker jo om ventilerte gulv i kjellere.
(som denne håndverkeren frarådet, "skadedyr, støv m.m. kan samle seg")
Jeg lurer:
1. Virker ovennevnte løsning fornuftig?
2. Vet noen om Everseal eller Epoxy er farlig, f.eks. avgir uegnede damper?
3. Stoppe markradon; Er Epoxy best eller avrettingsmasse eller annet?
En håndverker anbefalte å forsegle gulvet med Everseal=Vannklas, da blir betongen tørr og man kan legge gulv på.
Vi har også radon (fra bakken); Han foreslo at man da skal stryke Epoxy oppå Everseal=Stopper radonet.
Vi har aldri hørt om ovennevnte løsning, alle snakker jo om ventilerte gulv i kjellere.
(som denne håndverkeren frarådet, "skadedyr, støv m.m. kan samle seg")
Jeg lurer:
1. Virker ovennevnte løsning fornuftig?
2. Vet noen om Everseal eller Epoxy er farlig, f.eks. avgir uegnede damper?
3. Stoppe markradon; Er Epoxy best eller avrettingsmasse eller annet?
Vannglass kan du google opp, det finnes for eksempel i Herdins "Fuktstopp", en kjekk løsning for å impregnere betong. Når vannglasset har reagert med betongen så er det helt ufarlig..og det er ikke spesielt farlig til å begynne med...(Om man ikke drikker det altså...
)
Epoxy skal heller ikke være noe merkelig med når det har herdet.
Hvorvidt løsningen i seg selv fungerer/er bra kan jeg ikke svare på...det finnes sikkert andre på forumet som kan. Men verken vannglass eller epoxy er farlig, som svar på spørsmål 2.
Epoxy skal heller ikke være noe merkelig med når det har herdet.
Hvorvidt løsningen i seg selv fungerer/er bra kan jeg ikke svare på...det finnes sikkert andre på forumet som kan. Men verken vannglass eller epoxy er farlig, som svar på spørsmål 2.
Forbo skrev:
Vet ikke hva jeg skal tro om produktet. Blir alltid litt mistenksom på overflatebehandlingsmiddel til betong, som man kan bruke uten proffsgassmaske og utstyr som om man jobber på et kjernekraftverk.
Herdins er ikke et kjent merke innen betongtilsetningsmiddel, gjør meg litt mer mistenksom...
Hadde det stått Sika eller Grace på dunken, da hadde jeg trodd på det fullt ut, men i dette tilfellet vet jeg ikke hva jeg skal tro.
OK, takk for info om vattenglas.
Jeg tar gjerne imot flere synspunkter på den løsningen vi har fått, nemlig å forsegle/fuktspærre kjellergulvet med vattenglas. Det er imidlertid ikke hele kjelleren, bare visse rom som skal renoveres.
Gjerne synspunkter ang. radon, stopper vattenglas markradon?
Jeg tar gjerne imot flere synspunkter på den løsningen vi har fått, nemlig å forsegle/fuktspærre kjellergulvet med vattenglas. Det er imidlertid ikke hele kjelleren, bare visse rom som skal renoveres.
Gjerne synspunkter ang. radon, stopper vattenglas markradon?
Nå er ikke jeg noen ekspert, men nettopp vannglass er jo en ganske kjent måte å overflatebehandle betong på? "Natriumsilikat" kanskje høres mer kjent ut? Sika selger det under navnet "Støvbinder"Tyresö skrev:Vet ikke hva jeg skal tro om produktet. Blir alltid litt mistenksom på overflatebehandlingsmidler til betong, som man kan bruke uten proffgassmaske og utkledning som om man jobber på et kjernekraftverk.
Herdins er ikke et kjent merke innen betongtilsetningsmidler, gjør meg litt mer mistenksom...
Hadde det stått Sika eller Grace på dunken, da hadde jeg trodd på det fullt ut, men i dette tilfellet vet jeg ikke hva jeg skal tro.
Kjørte selv vannglass på betongpillarer i sommer og når man så spyler vann på betongen så suger den ikke, men det perler mer liksom.
Uansett så er det ikke noe "farlig", om det så fungerer eller ikke for trådskaperens hensikt er et annet spørsmål, ingen anelse
Synes det virker rart å ha gått glipp av en slik greie hvis man har jobbet med betong, til og med jeg som har null peiling på slike ting har møtt på vannglass... I mitt tilfelle på gulv i fjøs og melkerom, glatt som pokker kan det bli etter noen år!Forbo skrev:Nå er ikke jeg noen ekspert, men akkurat vannglass er jo en ganske kjent måte å overflatebehandle betong på? "Natruimsilikat" høres kanskje mer kjent ut? Sika selger det under navnet "Støvbindemiddel"
Kjørte selv vannglass på betongsøyler i sommer og når man så spyler vann på betongen så suger den ikke opp, men det perler seg liksom.
Uansett så er det ikke noe "farlig", om det så fungerer eller ikke for trådskaperens formål er en annen sak, ingen anelse![]()
Jeg jobber kun med fersk betong, og for det meste med å pumpe betongen. Når jeg selv utfører støpearbeid, er det alltid nyproduksjon og aldri renoveringsstøping for å unngå alt rotet (bilingsarbeid) som renoveringsstøping fører med seg - og derfor har jeg ikke fordypet meg i jungelen av alle preparater (primer, vedhefting etc) som finnes i bransjen. Jeg er derimot veldig innsatt i alle tilsetningsstoffer og hvordan de skal doseres og brukes i fersk betong.Wagner skrev:
Men jeg er enig i at det er merkelig, jeg får jo høre veldig mange tips og triks om betong fra kunder som jeg pumper betong til.
OK.
Om jeg nå overflateforsegler kjellergulvet med vann glass, tror dere jeg tør legge på isolasjon for eksempel isoporplater eller EPS-bruk? (Deretter gulv oppå.)
Finnes det risiko for mugg oppå vann glasset hvis man legger isolering på?
Om jeg nå overflateforsegler kjellergulvet med vann glass, tror dere jeg tør legge på isolasjon for eksempel isoporplater eller EPS-bruk? (Deretter gulv oppå.)
Finnes det risiko for mugg oppå vann glasset hvis man legger isolering på?
En spontan fundering ang. vattenglass...Hvor lenge varer en betongbehandling med vattenglass?....1 år......50 år?
Siden jeg er fullstendig "betongskadet" - som min kone sier - skal jeg gå i dybden på alt som har med vattenglassbehandlet betong å gjøre! Det er slike ting som gjør at jeg kan ligge våken om nettene...
Jeg har enormt mye kontakter innen betongStockholm, og hvis ikke de kontaktene i Sveriges største betonglandskap har kunnskapen jeg er ute etter, ser jeg vattenglassbehandlet betong som en plojgreie.
Men jeg skal definitivt gi det en ærlig sjanse....er alltid nysgjerrig på nye kunnskaper innen betongverdenen..
Siden jeg er fullstendig "betongskadet" - som min kone sier - skal jeg gå i dybden på alt som har med vattenglassbehandlet betong å gjøre! Det er slike ting som gjør at jeg kan ligge våken om nettene...
Jeg har enormt mye kontakter innen betongStockholm, og hvis ikke de kontaktene i Sveriges største betonglandskap har kunnskapen jeg er ute etter, ser jeg vattenglassbehandlet betong som en plojgreie.
Men jeg skal definitivt gi det en ærlig sjanse....er alltid nysgjerrig på nye kunnskaper innen betongverdenen..