Har i en tidligere tråd spurt etter råd angående min renovering av gangen.
Nå har jeg kommet et skritt videre og tenkte at siden det handler om andre ting, starter jeg en ny tråd.

Holder på å renovere gangen og skal fjerne et element og erstatte med vannbåren gulvvarme, ca 10 kvm.

Gulvet heller litt på den lengste delen og trenger å rettes opp, samt at jeg må sette inn flere bjelker for en tettere cc avstand? Skal legge fliser oppå.

Spørsmålet er, hvordan fester jeg de nye bjelkene til bjelkelaget/betongplaten?

Da jeg rettet opp et annet rom, la jeg bare bjelkene med trekiler under mot betongen, noe som ikke ble bra for nå klonker det kraftig på det stedet på gulvet når man går.

Vil gjerne unngå det i gangen, har sett at noen gulvregler er støpt i betongplaten?
Huset er fra 1943 og er enebolig med kjeller.

Skulle virkelig trenge noen tips og ideer, revet opp det gamle planke gulvet i dag og kommet ned til bjelkelaget. Ingen bjelke er den andre lik og platen er ujevn overalt, å legge til cc30 føles vanskelig!

D09
Bilde? :)

Håper de er til noen nytte

image.jpeg

image.jpg

Sist redigert:
D09
Vurdert å flyte gulvet? Burde svelge ev. feilaktige hellinger og bli stivt

Rediger

Er bare amatør på sånt men hvordan ville det fungere å rive ut ber bjelkelag. Mål opp en linje som er i vater. Støp opp klosser eller balksko så du kommer i linje.

I med nytt virke samt kortlinger så kommer du i vater.

Sist redigert:
  • Liker
KnockOnWood
  • Laddar…
D09 skrev:
...
I med nytt virke samt kortlingar så kommer du i våg.
Er helt enig til 110%
Det er jo tre å henge bjelkesko og gulvbjelker i på begge sider.
Og så kan man legge en trossbunn, så det blir et par cm luft under for ventilasjon,
og deretter rikelig med isolasjon.

(Eller er det bedre å støpe igjen helt. Men isolasjonen da?)

Morsomt uansett med gamle hus :)

Eller så støper du med eps og flyter inn gulvvarmen. Helt stumt og plant. Eps er ganske dyrt men 10kvm er jo en begrenset flate.

• Liker
-RB-
  • Laddar…
Takk for deres svar!
Er støping virkelig en god idé? Føles som om det ville blitt veldig tungt, og hvordan takler konstruksjonen det? Glemte kanskje å nevne at det er kjeller under.

Å legge nytt treverk virker nærmest, men å feste alt slik at det blir skikkelig stivt er problemet. På enkelte steder ville bjelkesko fungere, men ikke overalt på grunn av nivåforskjellen i plattan.

EPS veier nesten ingenting, det er mest "frigolit" kuler så det er isolasjon egentlig. Veldig enkelt å bruke.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.