3.674 lest ·
2 svar
4k lest
2 svar
Vannbåren gulvvarme/Fliser og c/c 60 mellom bjelkene
Skal installere vannbåren gulvvarme. Oppdager at det er cc 60cm mellom bjelkene (torparfundament). Rørleggeren anbefaler sponplate direkte på bjelkene og deretter legge fliser direkte på sponplaten.
Er redd for at dette blir for ustabilt. Bør man ikke legge en eller kanskje to gulvgipsplater over vannvarmen? Tar ikke dette brodden av varmen?
Kan man legge gipsplatene under sponplatene med vannvarmen og så legge fliser oppå dette?
MVH
Lars-Henrik
Er redd for at dette blir for ustabilt. Bør man ikke legge en eller kanskje to gulvgipsplater over vannvarmen? Tar ikke dette brodden av varmen?
Kan man legge gipsplatene under sponplatene med vannvarmen og så legge fliser oppå dette?
MVH
Lars-Henrik
Hvis du har c/c 60 finnes det ikke så mange alternativer. Sponplate (22 mm) underst, skrulimet mot bjelkene. Det finnes ferdigfreste plater der man legger slangen i sporene (dyrt, dog). Oppå dette SKAL det ligge en limt gulvgipssplate (13 mm) for at flisene skal ligge på en død overflate. Man skal aldri sette keramiske fliser (kakel/klinker) på sponplate eller bord fordi de beveger seg med luftfuktigheten og flisfugene sprekker dermed ubønnhørlig. Bannor til rørleggeren! Når det gjelder varmeoverføringen i gulvet, er det ikke noe problem å legge ett eller flere lag gips oppå slangene. Derimot skal man unngå for mye tre i form av sponplater og parkett mm. Gips leder varme bra, tre leder dårlig.
Lykke til!
Lykke til!
c/c 60 innebærer egentlig ingen problemer, jeg har c/c 60 med spredtpanel montert på toppen for å passe gulvvarmeplatene, deretter gulvspon på alle steder jeg har laminat eller parkett, på områder med fliser har jeg dessuten en gipsplate øverst, alt for å få en død overflate å legge flisene på som Bob nevner!!!
Store kjeft til rørlegg'ern han må ha vært med på lignende før
og vite om dette med sprukne fuger og i forlengelsen fliser som løsner!
..//N
Store kjeft til rørlegg'ern han må ha vært med på lignende før
og vite om dette med sprukne fuger og i forlengelsen fliser som løsner!
..//N
Klikk her for å svare