Jeg har et hus bygget i 1972, teglfassade, 20mm luftspalte og innervegg av typen siporexblokker. Har blant annet et vindu som er 2,7m langt, der jeg har merket vanninntrengning i overkant gjennom karmeskruene. Det skjer når det regner lenge og vinden ligger på mot veggen. Har åpnet opp og ser at det kommer vann ned via luftspalten. Karmen står rett under luftspalten. Snakket med en gammel murer, og han forklarte at når teglet blir mettet, blir det fukt på innsiden, pluss at fugene slipper gjennom fukt. Er det noen som vet mer om dette, og hva kan jeg gjøre?
 
surris
T Tomhans skrev:
Jeg har et hus bygget i 1972, teglfasade, 20mm luftspalte og innervegg av typen siporexblokker. Har bl.a. et vindu 2,7m langt, hvor jeg har merket vanninntrengning i overkant gjennom karmeskruene. Det er når det regner lenge og vinden ligger på mot veggen. Har åpnet opp og ser at det kommer vann ned via luftspalten. Karmen står rett under luftspalten. Snakket med en gammel murer og han forklarte at når teglet blir mettet så blir det fukt på innsiden pluss at fugene slipper gjennom fukt. Er det noen som vet mer om dette og hva kan jeg gjøre?
Kan du tette ved karmeskruene? Det du skriver er litt luftspaltens funksjon, derfor bør man ikke sette vinduer i luftspalten. Men nå er det jo allerede slik.
 
surris surris skrev:
Kan du tette ved karmeskruvene? Det du skriver er litt luftspaltens funksjon, derfor bør man ikke sette vinduer i luftspalten. Men nå er det jo allerede så.
Ja, det kan jeg, men vannet står igjen og det kan jo ikke være bra. Vurderte å legge en alum.plate oppå med litt fall ut, så renner det bort. Men hva tetter man med da, det får jo ikke stoppe vannet fra å renne ut og ikke suge til seg heller.
 
Står vann igjen nederst ved sokkelen mellom tegl og vegg? Kanskje misforstår litt, men hver tredje fug mellom tegl nederst skal være åpen for å slippe ut vann som kommer inn bak teglet.
 
B Betongapa skrev:
Står vann igjen nederst ved sokkelen mellom tegl og vegg? Kanskje misforstår litt men hver tredje tegelfuge nederst skal være åpen for å slippe ut vann som kommer inn bak teglsteinen
Om der er vann vet jeg ikke, men det er ingen åpne fuger. Skal åpne opp straks!
 
surris
T Tomhans skrev:
Ja, det kan jeg, men vannet blir stående og det kan jo ikke være bra. Vurderte å legge en alum.plåt ovenpå med litt fall utover, så renner det bort. Men hva tetter man med da, det får jo ikke stoppe vannet fra å renne ut og ikke suge til seg heller.
Høres fornuftig ut. Noen tetningsmasse for utvendig bruk.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.