Jeg har et hus bygget i 1972, teglfassade, 20mm luftspalte og innervegg av typen siporexblokker. Har blant annet et vindu som er 2,7m langt, der jeg har merket vanninntrengning i overkant gjennom karmeskruene. Det skjer når det regner lenge og vinden ligger på mot veggen. Har åpnet opp og ser at det kommer vann ned via luftspalten. Karmen står rett under luftspalten. Snakket med en gammel murer, og han forklarte at når teglet blir mettet, blir det fukt på innsiden, pluss at fugene slipper gjennom fukt. Er det noen som vet mer om dette, og hva kan jeg gjøre?
surris
Bygningsveteran
· Sverige
· 1 692 innlegg
surris
Bygningsveteran
- Sverige
- 1.692 innlegg
Kan du tette ved karmeskruene? Det du skriver er litt luftspaltens funksjon, derfor bør man ikke sette vinduer i luftspalten. Men nå er det jo allerede slik.T Tomhans skrev:Jeg har et hus bygget i 1972, teglfasade, 20mm luftspalte og innervegg av typen siporexblokker. Har bl.a. et vindu 2,7m langt, hvor jeg har merket vanninntrengning i overkant gjennom karmeskruene. Det er når det regner lenge og vinden ligger på mot veggen. Har åpnet opp og ser at det kommer vann ned via luftspalten. Karmen står rett under luftspalten. Snakket med en gammel murer og han forklarte at når teglet blir mettet så blir det fukt på innsiden pluss at fugene slipper gjennom fukt. Er det noen som vet mer om dette og hva kan jeg gjøre?
Ja, det kan jeg, men vannet står igjen og det kan jo ikke være bra. Vurderte å legge en alum.plate oppå med litt fall ut, så renner det bort. Men hva tetter man med da, det får jo ikke stoppe vannet fra å renne ut og ikke suge til seg heller.surris skrev:
surris
Bygningsveteran
· Sverige
· 1 692 innlegg
surris
Bygningsveteran
- Sverige
- 1.692 innlegg
Høres fornuftig ut. Noen tetningsmasse for utvendig bruk.T Tomhans skrev:
Klikk her for å svare