Hei,

prøver å forstå hvordan jeg skal måle for å vite hvilken vinkel, antall trinn osv jeg skal ha på mine vagnstykker fra en balkong. Finnes det noen måte å måle seg frem? F.eks fallhøyde?
Diagram som viser en balkong, skrå linje til bakken. Teksten sier: "Hvor lang og antall trinn?".

Vangstykke, ikke vagnstycke.

Det var alt jeg hadde å bidra med.

Beklager.

• Liker
Harald Blåtumme og 2 andre
  • Laddar…
Et trinn er ca 16-19cm høyt. Så først høyden delt på det. Da får du ut hvor mange trinn.

Deretter bør et trinn være mellom 25-34cm dypt. Da tar du antall trinn du får ut ovenfor så får du lengden. Jeg vil råde deg til å ta en planke og tegne opp alt for man glemmer lett overhenget og blindtrinnet ;)

Søk på trappkalkulator så er dine bekymringer løst.

Jeg tegnet denne trappen:
Trapp i tre og metall med rødt rekkverk, leder til en veranda foran et hus med hage.
Den er veldig behagelig å gå på. Jeg skal se om jeg kan finne frem målene.

P placerej skrev:
Vangstykke, ikke vagnstykke.

Det var alt jeg hadde å bidra med.

Ber om unnskyldning.
Merkelig egentlig at så mange har vanskelig med den rette benevnelsen.
Tom. mange av byggladorna skriver feil.

Noen enkle regler...

Trappeformelen er
Trinnlengde + 2 x trinnhøyde = seksti til sekstitre cm.
Eksempel
Trinnhøyde 15 gir lengde 30
Trinnhøyde 16 trinnlengde 28
Trinnhøyde 17 trinnlengde 26

Trinnhøyder fra 13 til 17cm oppleves som normale. Det går an å tøye grensen, men trapper med større helling enn 45 grader (høyde20 lengde20) anses ikke som fagmessige.

Alle trinn i trappen skal ha samme høyde og lengde.

Tegner du opp noen forskjellige alternativer, vil du merke at et trinn til øker lengden på trappen mye mer enn man tror. Foruten at et trinn tilkommer, blir alle trinn lengre.

Min personlige preferanse for utetrapper er trinnhøyde 15-16. Trinnlengde typ 30. Kan ha å gjøre med at jeg har en kappesag som klarer 60 grader...

Mvh Findus

Tillegg:
Lag alltid utetrapper med kiler oppå vangstykkene. Innfelte trinn er en pest å feie rene for snø og løv. DS

• Liker
Thomas_Blekinge og 1 annen
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Merkelig egentlig at så mange har problemer med den rette betegnelsen.
Selv mange av bygghallene skriver feil.
Vogn er jo et vanlig hverdagsord, mens vang ikke er det, så det er vel ganske rimelig at folk flest tror at det heter vogn-.

P placerej skrev:
Vogn er jo et vanlig hverdagsord, mens vang ikke er det, så det er vel likevel ganske så rimelig at hvermann tror at det heter vogn-.
Jo, så kan det jo være, men litt pinlig likevel at enkelte byggevarehuskjeder ikke vet den rette betegnelsen.
edit: Jeg må nok trekke tilbake dette, det ser ut som de fleste byggevarehusene nå vet at det heter vangstykket.
For noen år siden var det dog veldig mange som skrev vognstykket....

Sist redigert:
  • Liker
placerej
  • Laddar…
Bruker man feil søkebegrep blir det umulig å google frem god informasjon. Så berettiget å korrigere stavemåten i dette tilfellet.

Nedløpsrør hører man rett ofte også😊
Personlig foretrekker jeg 63-65cm som resultat på trappformelen. Jeg har jo for så vidt str 45..

R Rolle85 skrev:
Hei,

forsøker å forstå hvordan jeg skal måle for å vite hvilken vinkel, antall trinn osv jeg skal ha på mine vagnstycken fra en balkong. Finnes det noen måte å måle seg frem? F.eks. fallhøyde?
[bilde]
Denne siden brukte jeg da jeg søkte informasjon før et trappebygg.
https://www.zhitov.ru/sv/lestnica/
Eller:
https://www.zhitov.ru/sv/lestnica_k/

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.