prøver å forstå hvordan jeg skal måle for å vite hvilken vinkel, antall trinn osv jeg skal ha på mine vagnstykker fra en balkong. Finnes det noen måte å måle seg frem? F.eks fallhøyde?
Et trinn er ca 16-19cm høyt. Så først høyden delt på det. Da får du ut hvor mange trinn.
Deretter bør et trinn være mellom 25-34cm dypt. Da tar du antall trinn du får ut ovenfor så får du lengden. Jeg vil råde deg til å ta en planke og tegne opp alt for man glemmer lett overhenget og blindtrinnet
Trappeformelen er
Trinnlengde + 2 x trinnhøyde = seksti til sekstitre cm.
Eksempel
Trinnhøyde 15 gir lengde 30
Trinnhøyde 16 trinnlengde 28
Trinnhøyde 17 trinnlengde 26
Trinnhøyder fra 13 til 17cm oppleves som normale. Det går an å tøye grensen, men trapper med større helling enn 45 grader (høyde20 lengde20) anses ikke som fagmessige.
Alle trinn i trappen skal ha samme høyde og lengde.
Tegner du opp noen forskjellige alternativer, vil du merke at et trinn til øker lengden på trappen mye mer enn man tror. Foruten at et trinn tilkommer, blir alle trinn lengre.
Min personlige preferanse for utetrapper er trinnhøyde 15-16. Trinnlengde typ 30. Kan ha å gjøre med at jeg har en kappesag som klarer 60 grader...
Mvh Findus
Tillegg:
Lag alltid utetrapper med kiler oppå vangstykkene. Innfelte trinn er en pest å feie rene for snø og løv. DS
Vogn er jo et vanlig hverdagsord, mens vang ikke er det, så det er vel likevel ganske så rimelig at hvermann tror at det heter vogn-.
Jo, så kan det jo være, men litt pinlig likevel at enkelte byggevarehuskjeder ikke vet den rette betegnelsen.
edit: Jeg må nok trekke tilbake dette, det ser ut som de fleste byggevarehusene nå vet at det heter vangstykket.
For noen år siden var det dog veldig mange som skrev vognstykket....
forsøker å forstå hvordan jeg skal måle for å vite hvilken vinkel, antall trinn osv jeg skal ha på mine vagnstycken fra en balkong. Finnes det noen måte å måle seg frem? F.eks. fallhøyde?
[bilde]