Hei,

Vurderer å bygge en egen trapp til kjelleren til våren og vurderer vangstykkene i aluminium. Men jeg har absolutt ingen anelse om hvordan man beregner hvor sterkt materiale jeg må bruke. Trappen blir ca. 4m lang og trolig 12 trinn. Jeg hadde tenkt meg 2 stående rektangulære rør omtrent som denne:
3.jpg
Men jeg vil beholde aluminiumlooken. Jeg har sjekket i alutrades lagerliste, og de har en rekke forskjellige rør, men jeg vil jo ikke at trappen skal gå i stykker eller svikte. F.eks. 150x50 (5mm) rør finnes i 6063 t6, spørsmålet er om det holder. Er det noen her som har erfaring med lignende konstruksjoner eller kan hjelpe til med å regne på det?

Ser ut til å være en vanskelig nøtt å knekke. Må prøve å telle en gang til.

Svarar til meg selv igjen ;D
Kommet et stykke på veien, fikk hjelp av hun der hjemme som er bedre på matte enn meg. Om vi ikke har regnet feil så blir det slik:
4m bjelke som er 150x50 3mm med punktlast midt på og den bøyer seg ~12mm ved 2000N, hvis den er 4mm så blir det 9mm.
Bør med andre ord kunne laste hvert vangstykke med minst 200kg før det begynner å svikte for mye. Håper å slippe egensvingninger :P

Nå skal jeg prøve å finne 2 slike bjelker til overkommelig pris. Hvis noen har tips om hvor jeg kan handle slike enkelt, hadde det vært topp. Gjerne et sted rundt Västerås/Örebro/Eskilstuna trakten. Hadde tenkt meg samme materiale til "rekkverksstendere" ~15mm. Antar at man burde kunne handle begge på samme sted.

Forslag // kommentarer?

Har du regnet at den ligger horisontalt da?

For når du lener den opp får du bedre forhold.
Hellingen gjør at den resulterende kraften som virker vinkelrett på bjelken blir mindre enn den vertikale du bidrar med når du står i trappen.

Fingertuppfølelsen er at det er tilstrekkelig med margin.
Når det gjelder materialet du nevner, tror jeg 6082 (SIS 4212) som har likeverdige egenskaper (bl.a. god sveisbarhet) er litt billigere, men jeg er ikke sikker.
Videre kan du se litt bort fra t6 varmebehandlingen, for sveising av trappen din vil endre den uansett.

//Maskiningeniøren

Ja jeg regnet på den horisontalt og gikk ut fra at den blir sterkere når den luter ~42 grader. Angående 6082 har jeg ikke sett noen som selger slike. Tibnor blant annet ser ut til å ha kun 6063. Antar at man ellers burde kunne levere inn bitene og få de behandlet for å få en litt finere matt overflate. Eller hvordan pleier man å gjøre når man må sveise i det og vil ha fin overflate?

Tre 2X6 eller 2X8 er jo ganske vanlig på gamle låvetrapper og holder det så må en aluprofil holde minst like bra

Jeg har selv kjøpt 6082 fra Tibnor men under SIS-navnet 4212 så de burde ha. Men samma for den saken  :)

Når det gjelder overflatebehandling, så er anodisering (tidligere kalt eloksering) den vanlige metoden. Man kan velge farger, og det gir korrosjonsbestandighet og litt bedre slitestyrke. Men man velger kanskje ikke å la trappen sin se ut som en juletrekule, så "natur" gir nok en mer nøytral look.  :)  
Det er viktig at man sveiser med tilsatsmateriale i samme legering for å unngå nyanseforskjeller i sveisefugen, og det krever litt av sveiserens ferdigheter å lage hele trappen uten en eneste sveisesøm som må slipes ned. Det kan også være litt vrient å finne et firma som kan anodisere en så stor del som et vognstykke til en trapp. Hvis du velger å anodisere, bør du gå for 6063 i henhold til nåværende plan, da den er bedre egnet for dekorativ anodisering.

En alternativ metode er glassblåsing for å få en jevn farge, og deretter klarlakke om man vil beholde aluminiumfargen. Her kan man velge klar eller matt klarlakk, og det er nok den metoden jeg ville valgt.

Polering og korrosjonsbeskyttende voks er en annen, men det kan bli litt smakløst "bling-ete", samt at det blir veldig ripeutsatt.

Skal høre med han som jeg tenkte la sveise det hele hva han synes er best. Glasblåsing hørtes interessant ut, antar at da er det ikke noen forskjell hvis materialet jeg valgte ikke er eloksert. Hva er den største forskjellen mellom 6063 og 6082 utseendemessig når de er blåst? Kikket på Tibnors hjemmeside, men de har sikkert mer enn det som finnes i prislisten. Dessuten selger de ikke til privatpersoner, og de ønsker heller ikke å legge opp mindre bedrifter som nye kunder.

Omtrent sånn tenkte jeg at støtten for trinnet skulle se ut:
http://www.clasohlson.se/Archive/images/products/S/Hi/311936_1937_X_2006-06-29_104641_901.jpg
Prinsippet med vinklene stemmer jo ikke helt :D

Så vidt jeg vet, er det ingen forskjell på utseendet. Når man kjøper varmebehandlet materiale, har det ofte en mørkere nyanse på utsiden, men det første man arbeider seg gjennom, ser det ut som hvilken som helst aluminium.

Siden du skal sveise i det, bør du kjøpe materiale uten overflatebehandling. Men som svar på spørsmålet ditt, er det enkelt å sandblåse bort det anodiserte laget hvis man skulle ha et slikt.

• Gul trehus med gruslagt hage, plen og små planter, omgitt av trær og blå himmel. En person går i bakgrunnen.
Et alternativ burde være å kjøpe ferdigbehandlet og i stedet bruke noen form for skrueforbindelse til det hele?

Tossegubbe: Antar at du mener mer eller mindre at man gjør selve trinnene løse og skruer dem fast. Høres ikke helt dumt ut, da kan man sende dem bort for overflatebehandling for å få samme som selve bæringen. Skal tenke litt på det.

Kanskje sette det med en blindnagle...

ja det var noe i den stilen jeg henviste til, det blir for så vidt mye mer jobb enn å sveise men kan i gjengjeld forenkle å få til en pen finish?
Lykke til!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.