Jeg sitter og skisserer på vårt bygg av uterom der vi gjerne vil ha valmet tak da vi synes det stemmer best med stilen på huset. Problemet jeg får er jo at taket i mitt tilfelle er tenkt å bli 3,7x5,7 så det blir ingen 45-graders vinkel på "takstolen/tabalken" men ca. 50 grader.
Og når man ikke legger bruddpunktet i 45 grader, får man ulike takvinkler og ulike mål på takfot. Om det nå hadde vært motsatt, mer enn dobbelt så bredt som dypt, løser man det med en "plan" bit på midten mot huset.
Men er det noen som har et forslag på en pen løsning i dette tilfellet?
Når man vil ha taket valmet og bygningens form ikke er en kvadrat, men vil ha samme takvinkel på alle takets sider, kan man gjøre som dette bildet viser.
Konstruksjonsmessig løser man det med en liten kort mønebjelke hvis lengde er 3,7 m - 5,7/2 m, dvs 0,85 m. Denne mønebjelken festes i den ene enden på husfasaden. I den andre enden hviler den på en liten søyle (hvis høyde = takets høyde) som i sin tur står på en bjelke som går tvers over hele rommet.
Visst burde man kunne erstatte den tverrgående bjelken med en takstol i enden på mønebjelken? Tenkte en hva det nå kan kalles treleddtakstol eller dragbandstakstol parallelt med langsiden. Det skal jo uansett ligge bjelker der for å bære taket så om man kompletterer med dragsnor så burde det jo fungere. Takstolen kommer jo til å bære nesten halve takets tyngde, men det burde likevel ikke kreve så grovt tømmer da den største lasten blir en punktlast på toppen.
Absolutt! En klart kreativ løsning, muligens noe dyrere. Man må beregne punktlasten. Det trengs litt diagonaler i takets plan også for å stabilisere. Det kan bli penere enn bjelke pluss søyle pluss bjelke.
Jag får nog göra en komplett skiss på det så att det går att räkna på.
Jag tänker mig alltså att takstolen är placerad vid den röd delen (om man ser taket uppifrån).
Tänker du att man måste ha en diagonal mellan "takstolen" och husväggen (längts upp i bilden)? För den övriga skjuvningen borde väl tas upp "hörnbalkarna" eller tänker jag fel.
Din bilde vises ikke riktig. Det er bare et spørsmålstegn der. Siden det er et stolpehus har ikke veggene noen stabiliserende funksjon. Da må du sørge for at alle stolpene i rammen er låst i sin øvre ende i horisontalplanet. Jeg har tegnet inn en passende diagonal med rødt på bildet nedenfor. Punktlasten på din takstolstopp vil bli betydelig.