Sitter og tegner på å bygge inn vår balkong for å skape et litt større allrom innenfor. I forbindelse med dette har vi også til hensikt å få til et uterom. Den optimale takløsningen for uterommet fremgår av modellen nedenfor, jeg tviler dog på gjennomførbarheten. Blir i praksis en eneste bjelke som bærer opp hele taket, vel?

3D-modell av et hus med en tilknyttet, innbygget balkong som planlagt uterom med gavltak. Huset har flere vinduer og to taknivåer.

Lengden på diagonalen (mellom vegg og opplegg) er 6670 mm. Uterommets mål er 4800 x 4800 mm. Takvinkel er 8 grader.

Forslag til andre løsninger? Jeg sitter akkurat nå og tegner opp et normalt pulttak, noe som ville ha en spennvidde på ca. 4,8 meter. Jeg tenker at jeg legger opp et bilde av det om en liten stund også.

Kan du akseptere et flatt innertak ser jeg ingen problemer med å bygge i henhold til din skisse ved hjelp av takstoler. Litt uvanlig form men burde ikke være noe problem.

J JKrister skrev:
Kan du akseptere et flatt innertak ser jeg ingen problemer med å bygge i henhold til din skisse ved hjelp av takstoler. Litt uvanlig form, men det burde ikke være noen problemer.
Det går ikke å ha et flatt tak innvendig, trenger litt marginer mot fasaden på grunn av døren. Med det mener jeg at høyden ved glasspartiene ikke kan være den samme som mot fasaden over døren.

På hvilken måte mener du at det er en uvanlig form?

Jeg legger ved en med vanlig pulttak også. Denne løsningen er jo garantert enklere og mer praktisk på alle vis. Kanskje også finere estetisk? Jeg tar imot synspunkter med takk :)

Illustrasjon av et hus med skråtak og integrert veranda med glasspartier. Husdesign med moderne estetikk og praktiske løsninger.

Noen som har lyst til å mene noe om de to forskjellige alternativene? Hvordan ville dere ha valgt selv?

Hadde valgt pulpet for det ikke er nevneverdig styggere og mye lettere.

Jeg hadde forsøkt å bygge ifølge alt.1. Du må så klart ha en form for bjelke i brettet men det er ikke noe problem å få til bare det finnes litt plassgjør den

Matti_75 Matti_75 skrev:
Jeg ville ha prøvd å bygge i henhold til alt.1. Du må så klart ha en slags bjelke i bretten, men det er ikke noe problem å få til bare det er litt plass til den
Vet du hvordan man kan beregne dimensjonen på mønebjelken? 270mm limtre er ikke noe problem å få plass til, men jeg mistenker at jeg må øke enda mer. Kan evt. vurdere å redusere diagonalmålet også hvis det ville lette.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.