Hei, Skal lage et valmtak, skal ha en lang limtredrager 66x315 som går på diagonalen, skal hvile på en limtre søyle på 115x115 på ytterkanten og på den andre siden festes i fasaden, som består av ytterpanel og så tømmerstokker. 115x115 søyle sitter deretter rundt de to sidene uten fasade. Fiskebenet fra drageren er 45x170 bjelker.

Takets helling blir 12-13 grader, med endepløying og deretter platetak, snøsone 2.0.

Er det tilstrekkelig dimensjonert? Fungerer ett antall konstruksjonsskruer for å feste limtredrageren i hjørnet mot fasaden?

Takk for svar

• Håndtegnet skisse av takstruktur med mål for limtrebjelke og stolper. Viser fasade og diagonale bjelker med notater om dimensjoner.
Selv om konstruksjonen ikke entydig fremgår av din skisse tør jeg si at 66x315 er for spinkelt i forhold til den lange spennet (7,9 m). Det dreier seg snarere om 90x495 eller i den størrelsesorden. Å feste bjelken med konstruksjonsskruer tror jeg heller ikke på. Det handler om en last i nærheten av 2 tonn.

J justusandersson skrev:
Selv om konstruksjonen ikke entydig fremgår av din skisse tør jeg si at 66x315 er for svakt i forhold til den lange spennvidden (7,9 m). Det handler snarere om 90x495 eller i den retning. Å feste bjelken med konstruksjonsskruer tror jeg heller ikke på. Det handler om en last i nærheten av 2 tonn.
Hei, ok takk for svaret, noe tips på hvordan man får festet en limtrebjelke mot et hus hjørne?

//K

Sett den på en søyle festet i fasaden.

• Liker
painless
  • Laddar…
Takk for tipsene, da har jeg litt nytt å fundere på

jeg hadde sveiset sammen en solid stålvinkel som jeg skrudde fast med franske treskruer i tømmerstammen som deretter limtrebjelken kan hvile på.

• Liker
painless
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.