D
Hei!
Jeg har noen tanker om hvordan det nye taket skal utføres teknisk. Vi ønsker å flytte kjøkkenet til kortsidens område (som nå har flatt tak).
Det gamle flate taket skal erstattes med en ny valmet takløsning for å få til overgangen til et nytt skjermtak langs husets langside. De nye takene er ment å shingles på sutakplater for enkelhetens skyld.

Takvinkel nytt skjermtak langside 14 gr, eksisterende betongtak har 27 gr. Takstolene på eksisterende hus er på cc 1200 med dimensjon 50x200 mm. Balkongdøren i 2. etasje forsvinner til fordel for et vindu.

En ny liten tilbygd entré vil bli på langsiden, noe som bør hjelpe til med å bære opp skjermtaket på langsiden. Bare viktig at skjerm- og entrétaket blir uavbrutt langs hele langsiden. At vi må åpne opp langsidestaket for å legge nye skjermtakbjelker på eksisterende takstoler er jeg innforstått med.

Tre spørsmål (hehe, det er betydelig flere...):
  1. Hvordan kan det nye valmede taket "påbegynnes" (= festes) i husets kortside hhv langside?
  2. Hvilke dimensjoner/kvaliteter er passende på bærebjelker/stolper (snølast 1,5, kystnære vinder)?
  3. Hvordan utføre overgang mellom kortside-langside for det nye taket med hensyn til eksisterende betongtak?

Tips og tanker mottas med takk.

Plantegning som viser ny skärmtak utbygging på eksisterende byggnad. Visar placering av nytt køkken og altan med mål i meter.
    Planlagt plan- og takløsning. Ny liten farstu/entré på langside.
    Mørkfarget hus med flatt tak og balkong i andre etasje, omgitt av trær. Trillebår står på terrassen foran hovedinngangen med en trapp.
    Dagens flate tak.

Hei og velkommen til Byggahus forum!

Enten man lager et valmet tak eller et pulpettak som går i vinkel, må det være en bjelke i selve diagonalen. For å gi forslag på dimensjoner til konstruksjonen, vil jeg trenge målene på skjermtakenes dybde, samt avstanden mellom de tenkte pelarne.

D
Takk, forumet ser ut til å være en uendelig kunnskapskilde å øse fra for nybegynnere som meg : )
Hvis jeg måler riktig, skal hele langsidens skjermtakslengde i ytterkant være/bli 13,2 meter med dybden 2,7 m.
Kortsidens totale ytterkant skal/bli 11,4 meter med dybden 3,6 meter.
Avstanden mellom tenkte stolper på langside kan variere mellom 3 - 4,5 m (en ny liten entré ca 6 kvm skal bygges til på langsiden og kanskje også kan inngå som bærekonstruksjon for skjermtak også - altså samme tak er skjermtak og entrétak?).
"Bjelke i diagonalen": er ikke helt med der, men antar at du mener de begge strekte linjene som går ut på skrå på kortsiden på tegningen?
Mvh Anders

D Deschen skrev:
"Bjälke i diagonalen": er ikke helt med der, men antar at du mener de begge stiplede linjene som går skrått ut på kortsiden av tegningen?
Ja. Den beskrivelsen forstår jeg fullstendig.

Takbjelkene som går ut fra husveggene (og som hviler på en bjelke som igjen hviler på stolper) bør være 45x170 C 24 på langsiden og 45x220 C 24 på kortsiden om de sitter med c/c 1200 mm. Om du skal ha en og samme dimensjon på de ytre bjelkene der største spennvidden er 4,5 meter, så bør det være limtre 90x270 mm. Det blir penest å bruke limtrestolper, 90x90 mm selv om det kan innebære en viss overdimensjonering.

D
Ok, tusen takk!

• Liker
Deamon333
  • Laddar…
Får det plass?

D
Så man ikke må krype ut under skurtekket på langsiden?
Tanken er at skurtekket skal ha 14 gr vinkel og begynne et stykke opp på de gamle takstolenes langside. Styrende "starthøyde" burde bli kortsiden der balkongdøren fjernes (men vindu må få plass). Får ikke helt til utformingen på nye i hjørnet kort-langside ennå dog.

14 grader høres jo ikke så mye ut men på 3,6m blir det jo 90cm + regel 220mm + bjelke 270mm + tak.

Høres ganske mye ut.

D
Mmm, enig. Må sjekke tallene mine og komme tilbake. Takk!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.