Skal renovere taket på min kåk fra 1936. Det er et mansardtak der den øvre delen er over den kalde vinden og den nedre (brattere delen) er et isolert yttertak.
Jeg har sett litt på det, og det ser ut som den brattere delen sett fra innsiden er bygget opp av
-råspont med papp
-takstoler med torvmull mellom
-råspont med papp på utsiden
På dette er det spikret lekter som taksteinene ligger på.
Jeg har fått tilbud fra to taktekkere og begge har tilbudt en diffusjonstett underlagspapp. Jeg lurer på om det ikke burde være en diffusjonsåpen papp. Det ser jo ikke ut til å være noen luftspalte. Er det ikke risiko for at man lukker inne fukt i den brattere delen av taket hvis det blir helt tett på utsiden.
Mvh Carl
Jeg har sett litt på det, og det ser ut som den brattere delen sett fra innsiden er bygget opp av
-råspont med papp
-takstoler med torvmull mellom
-råspont med papp på utsiden
På dette er det spikret lekter som taksteinene ligger på.
Jeg har fått tilbud fra to taktekkere og begge har tilbudt en diffusjonstett underlagspapp. Jeg lurer på om det ikke burde være en diffusjonsåpen papp. Det ser jo ikke ut til å være noen luftspalte. Er det ikke risiko for at man lukker inne fukt i den brattere delen av taket hvis det blir helt tett på utsiden.
Mvh Carl
Diffusjonsåpen er å foretrekke i denne konstruksjonen, men det er ikke sikkert at pappen du har i dag er det. Er den ikke det så endrer du ikke konstruksjonen om du velger en som ikke er diffusjonsåpen.
Velger du en diffusjonsåpen, så må jo all den gamle pappen bort om den ikke er det, for ellers gjør den ingen nytte.
Velger du en diffusjonsåpen, så må jo all den gamle pappen bort om den ikke er det, for ellers gjør den ingen nytte.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det var en veldig vanlig konstruksjon på 30-tallet i litt ulike varianter. I dag ville man ikke gjort så. At det likevel har fungert, skyldes nok dels at man har fyrt for kråka, dels at det bare er hygroskopisk materiale i veggen og dels at den gamle underlagspappen bare inneholdt halvparten så mye asfalt som er vanlig i dag. Taktekker er taktekker og (vanligvis) ikke noen bygningsingeniører. De er fokusert på tette tak og velprøvde arbeidsmetoder.
Om du ikke tenker å tilleggsisolere eller bytte ut det gamle materialet, kan det nok fungere med konvensjonell underlagspapp, men diffusjonsåpen papp er sikkert bedre. Velger du diffusjonsåpen papp, må all gammel underlagspapp bort, men ikke den innvendige asfaltpappen (om det er slik).
Om du ikke tenker å tilleggsisolere eller bytte ut det gamle materialet, kan det nok fungere med konvensjonell underlagspapp, men diffusjonsåpen papp er sikkert bedre. Velger du diffusjonsåpen papp, må all gammel underlagspapp bort, men ikke den innvendige asfaltpappen (om det er slik).
Okey takk, da føles det som at jeg skal ha det.
Sjekket med selskapene jeg har tatt tilbud fra og der hadde man regnet med Monier Vittinge bl.a. som tydeligvis er diffusjonsåpen så de virker jo å ha kontroll
Sjekket med selskapene jeg har tatt tilbud fra og der hadde man regnet med Monier Vittinge bl.a. som tydeligvis er diffusjonsåpen så de virker jo å ha kontroll
Klikk her for å svare