Hei,
Har lovet å hjelpe farmor med å sette opp gardinskinner. Hun har hatt noen der tidligere som har brukt spikerplugger i veggen med ganske dårlig resultat. (Glipper og går ikke å skru til....)
Hva slags vegg er det?
Det er en indre teglvegg med et eller annet ytre lag på cirka 4cm. Jeg blir ikke klok på hva det er, da det kommer ut grå/hvitt pulver fra den. Men jeg tror det er lettbetong eller noe slikt. Huset er et indre byhus (stein) fra 1890-tallet. Det føles ganske porøst (kan være gamle borehull med sparkel eller lignende).
Hvor mye skal henge på veggen?
To gardinskinner (Kirsch) på 10cm + 15cm fra veggen. En indre lett gardin og en ytre mørkleggingsgardin. Tror ikke kombinasjonen veier mer enn 10kg totalt.
Valg av plugg/skru?
Jeg vet ikke riktig hva jeg skal velge. Vurderer en skrue på cirka 40 x 4 og en vanlig nylonplugg.
Så tips & forslag mottas gjerne!
Har lovet å hjelpe farmor med å sette opp gardinskinner. Hun har hatt noen der tidligere som har brukt spikerplugger i veggen med ganske dårlig resultat. (Glipper og går ikke å skru til....)
Hva slags vegg er det?
Det er en indre teglvegg med et eller annet ytre lag på cirka 4cm. Jeg blir ikke klok på hva det er, da det kommer ut grå/hvitt pulver fra den. Men jeg tror det er lettbetong eller noe slikt. Huset er et indre byhus (stein) fra 1890-tallet. Det føles ganske porøst (kan være gamle borehull med sparkel eller lignende).
Hvor mye skal henge på veggen?
To gardinskinner (Kirsch) på 10cm + 15cm fra veggen. En indre lett gardin og en ytre mørkleggingsgardin. Tror ikke kombinasjonen veier mer enn 10kg totalt.
Valg av plugg/skru?
Jeg vet ikke riktig hva jeg skal velge. Vurderer en skrue på cirka 40 x 4 og en vanlig nylonplugg.
Så tips & forslag mottas gjerne!
Det er nok puss som kommer ut, det ble gjort på den tiden, men er den 4 cm så kommer det ikke til å bli ordentlig bra med 40 mm plugg og 4 ans skrue, du må inn i teglsteinen så den biter ordentlig, hvor mange skruer i hvert feste. Et tips bor ytterligere 4 cm inn i teglsteinen, sett inn to plugger etter hverandre og lengre skruer lange nok min 70 mm så vil det holde bra. PS husk at når du borer inn i teglsteinen vil bestemoren gå i taket, det blir rødt nesten overalt. Hold støvsugeren inntil når du borer så får du tak i 95% rødt, det blir litt igjen rundt hullene, tørk ikke med fuktig, blir 10 000 ganger verre, støvsuger og litt lett børsting pleier å gå bra.
Plugg er plugg bare at det er riktig dim på dem og går utmerket å sette flere etter hverandre inn for å fylle hele hullet, da henger ikke skruen i lufta ytterst.MDIST skrev:
Klikk her for å svare