Trenger å legge rør på vegg for varmt/kaldtvann i kjøkken og bad. Kan ikke legge inne i veggen. Vannet har lav pH-verdi, noe som ikke skal være noen helserisiko, men det begrenser valget av rørtyper.

PEX var første tanke, men det er vanskelig å få pent. Krøller seg på veggen pga. temperatursvingninger. Eller finnes det noen måte å forhindre det?

Alu-PEX (også kalt LK PAL), kunne fungere, har ikke samme lengdeutvidelse, men har uvanlige dimensjoner (16 mm i stedet for 15) som gjør at man ikke kan bruke vanlige rørdeler. Det er to måter å montere rørdeler: Presskoblinger som krever et spesialverktøy som er dyrt (finnes alternativer?). Eller at man kjøper til halvkoplinger spesielt for PAL som man så monterer på en vanlig T-kobling osv. Har ikke funnet noen alt-i-ett T-kobling for PAL, finnes det? Eller må man pusle det sammen med halvkoplinger?

Noe annet jeg kan bruke? Jeg antar at kobber går bort pga. lav pH-verdi. Eller finnes det kobberrør med plastbelagt eller krommet innside?

Kanskje det går an å trekke PEX inni noe annet penere rør som ikke krøller seg langs veggen?

Takknemlig for tips.
Bjørn

Vet du hvilken syre det er som gir lav pH? Jeg ville mest være redd for koblinger av dårlig messing.
Har du sjekket rustfrie (A4) rør?

• Liker
BjörnBygger
  • Laddar…
B BjörnBygger skrev:
Eller finns det noe måte å forhindre det?
Veldig tett klamring.

• Liker
BjörnBygger
  • Laddar…
At det er uvanlige dimensjoner spiller ingen rolle, du må likevel bruke rørdeler som spesifiseres av respektive rørtillverker når det gjelder PEX. Aldri bland fabrikater/typer. Så vidt jeg vet, finnes det ulike varianter av klemkoblinger til alle PEX-systemer. Som altså bare trenger å klemmes med skiftenøkler.

• Liker
BjörnBygger
  • Laddar…
Takk for svar.

T Thomas_Blekinge skrev:
Vet du hvilken syre det er som gir lav pH? Jeg ville mest være redd for koblinger av dårlig messing.
Har du sjekket rustfrie (A4) rør?
Pleier å være kullsyre når det er lav pH, men jeg er ikke sikker. pH 5,9, noe som ikke er uvanlig i brønner ute på landsbygda.

Sjekket litt på rustfritt men fant ikke så mange gode deler. Har du tips på nettsted?

T Thomas_Blekinge skrev:
Veldig tett klamring.
Har du lykkes bra med det selv? C-c mål? Har testet på diverse steder og får det ikke til.

H hempularen skrev:
At det er udda dimensjon spiller ingen rolle, du må uansett bruke rørdeler som spesifiseres av respektive rørtillverker når det gjelder PEX. Aldri blande fabrikat/typer. Så vidt jeg vet, finnes det forskjellige varianter av klemkoblinger til alle PEX systemer. Som altså bare trenger å klemmes med skiftenøkler.
Har googlet ordentlig etter klemringskoblinger til 16 mm PAL (AluPEX) men gått bet. Typ T-koblinger osv. Hvor kan jeg finne slikt? Finnes ikke på Rinkaby Rör, Sigro, og andre.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.