Vet noen hva som er å foretrekke, puss som man sprøyter på, eller å pusse ved å "bre på" pussen for hånd. Vi skal ikke gjøre det selv, men ville gjerne vite hva som er å foretrekke, dvs. hva som gir best resultat utseendemessig og holdbarhetsmessig.

Nå til dags kjører man oftest med pumpbar sprøytepuss for det er mest rasjonelt. Man kan håndslå den pussen også, men det er et tungt arbeid. Sprøytepuss er ikke helt enkelt heller forresten.

Optiroc sa til meg at det ikke blir noen forskjell egentlig, det er bare arbeidsinnsatsen som skiller.

Når man sprøyter pussen så må man uansett jevne ut den med pussbrett, så sluttresultatet avhenger uansett av hvordan man jevner ut det før innfarging.

OK, takk for svaret. Er det muligens noen som vet fordeler/ulemper med å bruke allerede innfarget puss i forhold til å male pussen etterpå??

Når man pusser nytt, er en innfarget overflatepuss å foretrekke. Den er lett etsende, noe som gjør at den trenger inn i laget under.

Derfor bør du beskytte vinduer og metalldetaljer, ellers kan du få stygge etsmerker.

Ferdigfarget overflatepuss holder lenger enn maling.

I tillegg inneholder viss ferdigfarget overflatepuss litt dolomitt/glimmer, så huset vil glimre litt etter noen år - veldig pent! Man kan kjøpe glimmer/dolomitt i sekk hvis man vil ha en skikkelig glitrende bygning. Ta en titt på gamle pussede hus, de har ofte glimmer i overflatepussen. Nye pussede hus er mer matte.

Supertakk for dine svar!! Da kan jeg føle meg litt roligere nå! Vår puss vil være innfarget fra starten, så det føles bra å vite at det ikke er et helt feil valg.....

Jeg kan tenke meg å til og med si at dere gjort et helt riktig valg. Lykke til med pussen.

Du får det til å virke så enkelt... at ikke alle gjør det!? ;)

Håndlaget puss er å foretrekke fremfor sprøytet etter min mening. Man får en helt annen overflate på pussen. Men her er det veldig viktig at den som gjør dette, mestrer denne teknikken, for det er mye vanskeligere og som sagt et tyngre arbeid.

Du bør også tenke på hvilken type puss du skal ha, silikatbasert eller silikonbasert.

Den silikonbaserte har flere fordeler fremfor den andre fordi:
- den "puster" og er vannavvisende.
- den er litt elastisk og kan ta opp litt, litt bevegelser.
- "slipper" ikke fra seg farge når man tar på overflaten.
- blekner stort sett ikke.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.