Vi skal sette opp svingbare dusjdører i et dusjhjørne. Hver dør veier omtrent 25 kg og festes i veggen med tre skruer. Veggen består av sponplate - våtromsgips - fliser. Vi har ikke mulighet til å feste skruene i stenderne. Hva er det mest fornuftige valg av plugg? Hadde det vært ok med vanlige plastplugger? Eller vil jeg ha mollys for trippelgips? Eller burde jeg velge noe helt annet?

Vanlig treskrue f.eks. spax, det blir sponplaten som kommer til å holde det hele. Ingen plugger.

Protte

Plastplugg, 25 kilo å sving høres ikke optimalt ut.
Motsatt vegg er ikke åpningsbar?

Fjærviksplugg kan kanskje være noe om man ikke gidder å lete etter lange mollyplugger? Fischer UX-plugger tåler ellers en maksbelastning på 25 kg i dobbeltgips. Det er 25 kg rett ut og med en sikkerhetsfaktor på 3. Det vil si at hver plugg tåler 75 kg før det begynner å skje ting.

Tre stykker UX-plugger klarer lett dine dusjdører.

Teknisk informasjon om Fischers plugger:
http://www.fischersverige.se/PortalData/10/Resources/fischer_se/pdf_dokument/Handbok_2009.pdf

Men TS har jo sponplate bak.

Protte

prototypen skrev:
Vanlig treskrue f.eks. spax, det blir sponplaten som kommer til å holde det hele. Ingen plugg.

Protte
Holder sponplaten for den belastningen? I og med at dørene er åpnbare er det jo en viss dynamisk belastning på dem foruten dørenes egen tyngde?

Sören8112 skrev:
Plastplugg, 25 kilo å sväng høres ikke optimalt ut.
Motsatt vegg er ikke åpnebar?
Hva mener du med motsatt vegg. Det er et hjørne med to faste vegger og to svingbare dusjdører som festes på hver vegg. Hver dør festes med tre skruer hver.

joflopp skrev:
Fjærvektplugger kan kanskje være noe om man ikke gidder å lete etter lange mollyplugger? Fischer UX-plugger tåler ellers en maksbelastning på 25 kg i dobbelt gips. Det er 25 kg rett ut og med en sikkerhetsfaktor på 3. Dvs hver plugg tåler 75 kg før det begynner å skje ting.

Tre stykker UX-plugger klarer lett dine dusjdører.

Teknisk informasjon om Fischers plugger:
[lenke]
Jeg har uxplugger hjemme, så det er jo en enkel løsning for meg om den kan tenkes å fungere.

husk silikonen. både før og i pluggen ;)

Hei
Protte har jo helt rett. Hvorfor plugg om du har spån bak?
MvH Madde

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.