Skulle henge opp en gardinstang og trodde at veggen var lettbetong. Boret et 8mm hull og satte inn en lettbetongplugg (en slik: http://75.126.23.201/25/38025.jpg). Jeg begynte å skru inn skruen og hele pluggen forsvant og jeg skjønte at det ikke er en betongvegg. Jeg dro ut pluggen og nå har jeg et hull på 10mm, om ikke 12mm t.o.m.

Hvordan skal jeg gjøre nå? Jeg har målt at tykkelsen på veggen er ca 24mm og deretter er den fylt med isolasjon. Reparere hullet og bruke gipseksander eller bruke en gipseksander med en gang? Andre ideer?

Ofte når det er så porøse vegger så blir alltid hullet større når man borer, noe som gjør at det ikke funker med vanlige plugger. Prøv med gipsekspander og om det ikke funker kan du bruke gjengestag og ankermasse. Dog kanskje ikke så pent til det du skal bruke det til.

Finnes jo også "driva", ser ut som en stor skrue med skikkelig gjenge som man så skrur den vanlige skruen i, men den skal nok bare ha et 10mm hull. Molly-tang og gipsekspander er nok det beste.

Jeg hadde prøvd metallexpander modell større (om det er gips). Du må ha en metallexpandertang så ikke pluggen roterer og ødelegger hullet enda mer under ekspanderfasen.

Vil du senere fjerne denne pluggen bøyer du bort de synlige kantene med en type en elektroniktang og dytter pluggen inn i veggen for minimal skade på gipsen. Du bør kunne prøve dette uten å ødelegge veggen mer enn den allerede er.

Ankermasse og gjengestang? er det for en betongvegg? får ikke sammen hvordan det passer med gips.

Er det gips (dobbelgips antar vi da du sier at den er 24mm) så tar du en Molly for dobbelgips, enklest å få til er med en mollytang.

Hullet er t.o.m 14mm. Selvfølgelig finnes det ekspansjonsplugger for dette, men jeg tror ikke at skruen vil passe gjennom selve festet. Kanskje blir det best å reparere hullet, hvordan gjør jeg i så fall dette på best mulig måte slik at det blir stabilt nok for å kunne sette en ekspansjonsplugg på samme sted?

Tusen takk til dere som har svart!

Litt sparkel for å dekke hullet og deretter flytte gardinstangfestet et par cm? :)

hanidalarna skrev:
Litt sparkel for å dekke hullet og deretter flytte gardinstangfestet et par cm? :)
Vil helst ikke justere noe på gardinstangen, det ville vært best om den satt i det eksisterende hullet.

Prøv med en litt mindre metallexpander med expandertang i eksisterende hull da (eller så stor som funker). Bare den ekspanderer på baksiden så får den støtte på forsiden vha gardinstangen. Funker det ikke, bøy bort flensen og stikk inn i veggen.

Det er jo tross alt en gardin, holder uansett ikke til å svinge seg i.

Det finnes ingen snarveier, gips får man ofte bare en sjanse med... Tror ikke sparkel blir sterkt nok.

Det finnes sikkert smidigere og bedre måter, men når du skrev at skruen til en passende stor Mollyplugg trolig ikke ville passe i festet til gardinstangen, tenkte jeg direkte på Helicoil.

Edit: jeg må vel innrømme at det absolutt første jeg tenkte var: "-hvorfor borer han ikke opp hullet i festet?" men jeg antar at det av ulike årsaker ikke blir bra.

Sist redigert:
Du kan alltid skjære ut et trekantet hull og lage en tilsvarende bit, som du deretter limer fast i hullet.
http://byggsystem.knaufdanogips.se/mounting/processing/gypsum/repair/index.html

Hender som holder trekantede biter og merker av på en flate; illustrasjon av å lage en trekantet lapp for reparasjon av skader.

• Skjær ut en trekant med skrå kanter.
  • Legg denne trekanten på det skadede stedet og tegn rundt den.
  • Skjær ut hullet i platen ved hjelp av stikksag. Sørg for at kantene skråner.
  • Juster til trekanten passer.
  • Lim deretter fast trekantbiten med gipsbruk.
  • Når bruket har stivnet, sparkles skaden på vanlig måte

Noen ganger kan man mekke inn en trebit bak som regel før man setter på gipsbiten, det blir sterkt og bra.
Men pokker hva bry du skaffer deg.
Sparkle igjen og flytt 1-2 cm.
eller borre et fint hull, lime i en bit rundstav og skru i nytt, alt er tillatt.

har du to like hull nå eller har du bare gjort det på den ene siden?

Hva har du bak isoleringen og det?

En gardinstangholder pleier jo å ha to hull ganske tett inntil hverandre så du burde ha to hull...?

Jeg hadde kjørt Molly, eneste ulempen er vel at brikken blir så stor så festet kanskje ikke kan dekke den, avhengig av hvordan ditt feste til gardinstangen ser ut.

Er det et lite feste har jeg flyttet det og forsøkt sette hullet bak festet om det går(etter det har blitt sparklet).

Lange jævla sk

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.