T
Tovin
Hobbysnekker
· Stockholm
· 1 294 innlegg
Tovin
Hobbysnekker
- Stockholm
- 1.294 innlegg
Jeg skal bygge et bod/gjesterom. Huset skal være på 30 kvm. Ca 7,2x4 meter.
Nå tenkte jeg å kjøpe inn maskinspiker til prosjektet mitt og lurer på hvilke dimensjoner av spiker jeg skal velge?
Jeg bruker en Paslode IM90
Veggpanelet settes i 45x95 lekter
Taket består av 190x220 lekter
20 mm råspontsluker
25X34 bærlekter.
Hvilke dimensjoner av spiker ville dere valgt?
Nå tenkte jeg å kjøpe inn maskinspiker til prosjektet mitt og lurer på hvilke dimensjoner av spiker jeg skal velge?
Jeg bruker en Paslode IM90
Veggpanelet settes i 45x95 lekter
Taket består av 190x220 lekter
20 mm råspontsluker
25X34 bærlekter.
Hvilke dimensjoner av spiker ville dere valgt?
T
Tovin
Hobbysnekker
· Stockholm
· 1 294 innlegg
Tovin
Hobbysnekker
- Stockholm
- 1.294 innlegg
Ingen som vet hva jeg bør bruke?
Min tanke var å bruke 90mm til panelet og 75mm til lekten. Hva tror dere om det?
Så lurer jeg på hvilken type spiker. Det finnes varmforzinket på proffsmagasinet for 122kr for 1200. Så har vi Paslode og Essve andre merkespiker. Hva er å foretrekke?
Min tanke var å bruke 90mm til panelet og 75mm til lekten. Hva tror dere om det?
Så lurer jeg på hvilken type spiker. Det finnes varmforzinket på proffsmagasinet for 122kr for 1200. Så har vi Paslode og Essve andre merkespiker. Hva er å foretrekke?
2,5 ganger tykkelsen til treverket pleier å være regelen, så 20 mm panel går med 65x2,8 mm spiker. Lekter bør settes med 75x2,8 og stenderverk skal settes med minimum 90x3,1
Proffmagasinet ja... Det finnes bra ting på jula også!
Gasspistoler pleier å være litt trege, spes til å sette stenderverk med om jeg husker riktig. Må trykke, vente, skyte og da er man sjelden på streken. Enten sørge for å være 2 stykker, en holder en skyter eller så feste med liten skrue først og så skyte når alt er klart. Pleier å skru med billigste terrassekruen 55 mm fra jula
Futtig bærelekt, hva skal du ha for tak?
Proffmagasinet ja... Det finnes bra ting på jula også!
Gasspistoler pleier å være litt trege, spes til å sette stenderverk med om jeg husker riktig. Må trykke, vente, skyte og da er man sjelden på streken. Enten sørge for å være 2 stykker, en holder en skyter eller så feste med liten skrue først og så skyte når alt er klart. Pleier å skru med billigste terrassekruen 55 mm fra jula
Futtig bærelekt, hva skal du ha for tak?
T
Tovin
Hobbysnekker
· Stockholm
· 1 294 innlegg
Tovin
Hobbysnekker
- Stockholm
- 1.294 innlegg
Takk for tipset.
Hva ville du anbefale for spiker å få? Er det stor forskjell på merkene?
Om noen har 34 graders spiker som dere vil selge så send PM.
Googlet lekt. Og der ble det anbefalt 25x36. Så at jeg skrev feil før. Det er 25x36 jeg har bestilt. Både som lekt og lekt. Jeg skal ha takstein. Fungerer ikke den dimensjonen da?
Hva ville du anbefale for spiker å få? Er det stor forskjell på merkene?
Om noen har 34 graders spiker som dere vil selge så send PM.
Googlet lekt. Og der ble det anbefalt 25x36. Så at jeg skrev feil før. Det er 25x36 jeg har bestilt. Både som lekt og lekt. Jeg skal ha takstein. Fungerer ikke den dimensjonen da?
Sist redigert:
Du trenger ikke stirre deg blind på fabrikatene.
Derimot trenger du litt forskjellige spiker som er riktig for akkurat de momentene dere skal gjøre.
F.eks. brukes ikke 90mm til å sette opp panel, men en kamgjenget panelspiker.
her finnes det litt å lese om dette. https://www.guidecenter.se/.
Der kan man klikke seg fram til hva det er man skal gjøre og så få forslag på passende spiker ifølge AMA.
Det kan være slik at akkurat det firmaet ikke har spiker med den vinkelen din pistol har, men du får fram riktig type/diameter/lengde.
Lektene synes jeg du skal gå opp til 25x48(50)
Derimot trenger du litt forskjellige spiker som er riktig for akkurat de momentene dere skal gjøre.
F.eks. brukes ikke 90mm til å sette opp panel, men en kamgjenget panelspiker.
her finnes det litt å lese om dette. https://www.guidecenter.se/.
Der kan man klikke seg fram til hva det er man skal gjøre og så få forslag på passende spiker ifølge AMA.
Det kan være slik at akkurat det firmaet ikke har spiker med den vinkelen din pistol har, men du får fram riktig type/diameter/lengde.
Lektene synes jeg du skal gå opp til 25x48(50)
25x36 fungerer fint!T Ejmelie skrev:Takk for tipset.
Hva ville du anbefale å spikre med? Er det stor forskjell på fabrikkene?
Om noen har 34 graders spiker som dere vil selge, send PM.
Googlet bærelekt. Og der anbefalte de 25x36. Så at jeg skrev feil før. Det er 25x36 jeg har bestilt. Både som bærelekt og strølekt. Jeg skal ha takstein. Fungerer ikke den dimensjonen da?
Jeg har brukt Essves og Gunnebos maskinspiker, ingen problemer etter min mening.
90mm spiker til stamme.
75 eller 60 til panel.
75 til lekt.
Skal ikke være noen som helst problemer med gasspistol.
Har spikret en hel garasje og litt til med en sånn.
Klart det kanskje går med 25x36 som bærelekt, men for å spare noen kroner ville jeg ikke gjort det! For øvrig kronglete å gå på taket og være redd for at man knekker lekten mens man bygger
www.traguiden.se/konstruktion/konstruktionsexempel/tak/underlag-av-trapanel/tak-med-tegelpannor/laktning/
25x48 er anbefalt ifølge träguiden som har peiling.
De takene jeg har bygget har vi oftest brukt grovere dimensjoner enn det. Typ 36x48 eller 36x70.
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ammer/bandade-spik/bandade-tradspikar-362110/
Der har du alle 3 dimensjoner du trenger, nok til at du egentlig klarer deg med 75 og 90 mm spiker
Ingen feil med den spikeren, den gjør jobben
Finnes også bra vinkelbeslag du kan kjøpe til takbjelkene for å gjøre det lettere
www.traguiden.se/konstruktion/konstruktionsexempel/tak/underlag-av-trapanel/tak-med-tegelpannor/laktning/
25x48 er anbefalt ifølge träguiden som har peiling.
De takene jeg har bygget har vi oftest brukt grovere dimensjoner enn det. Typ 36x48 eller 36x70.
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ammer/bandade-spik/bandade-tradspikar-362110/
Der har du alle 3 dimensjoner du trenger, nok til at du egentlig klarer deg med 75 og 90 mm spiker
Ingen feil med den spikeren, den gjør jobben
Finnes også bra vinkelbeslag du kan kjøpe til takbjelkene for å gjøre det lettere
Klikk her for å svare