nå er mine borehull i veggen nesten klare og i dem skal jeg feste opp en bærende bjelke ved hjelp av gjengestenger M16.

Men hva skal jeg bruke for materiale for å få dem fast i betongen? Har vært innstilt på ankermasse, men er det det samme som kjemisk anker? Hvilket er best, og hvordan er for eksempel ankermassen på Jula, Biltema, Bauhaus, etc..? Er det det samme uansett hvor man kjøper slikt?

Jeg synes du bør satse på litt "dyrere" ting som Hiltis kjemanker. Kvaliteten på ankermassen er minst like viktig som på stangen.

• Liker
Härryda2015
  • Laddar…
Fischer og Sika? Så at de hadde dette på Beijers.

Peter2400 Peter2400 skrev:
Det duger nog, dock betydligt vettigare pris på Hornbach.
[lenke]
Ja, det må jeg virkelig si..!!

Og borehullet skal være 2mm grovere enn gjenstangen? Har boret med 16mm bor og dratt rundt mot sidene slik at hullet har blitt litt større. Men vanskelig å vite hvor mye større.. Har M16 som gjenstenger.

Som tidligere nevnt, hullet skal være 2 mm større og hullet skal være rent fra støv. Det finnes spesielle runde børster å rengjøre med, trykkluft er også bra.
Alle ankermasser er 2-komponenter, det er viktig å skippe det første som kommer ut! Det har ikke riktig blanding, Hillti sier 2 trykk på en håndsprøyte etter det første har kommet ut skal ikke brukes.
Rist eller vibrer stangen så massen fester seg i gjengen og i betongen.

• Liker
John Andersson
  • Laddar…
Har en lang blåsepistol for trykkluft og har skaffet en stålbørste. Men stålbørsten er på 20mm og hullene rundt 18mm. Skal teste børsten og prøve å fikse det i verste fall.

Har forresten kommet over Sika ankermasse.

Sist redigert:
Ytterligere et problem har dukket opp.. Kan ikke se hvor mye massa jeg skal fylle i hullene da jeg går gjennom bæringen vi fyllingen.

Hullene er ca 18mm og 16cm dype. Gjenget stang er M16. Hvor mye massa beregnes jeg å trenge for hvert hull??

Du skal fylle hullet til ca 2/3 deler med masse og deretter presse inn gjengestangen sakte mens du roterer den.
Viktig at du begynner å fylle fra bunnen av hullet og ut. For hver pump drar du ut cirka 2 cm. Du vil nemlig ikke ha luftlommer i massen.

Kjører du på hilti hit med tilhørende md2000, så må du nå kjøpe forlengerpiper.

Du skal ikke holde på å vibrere og riste stangen.

Når du har nådd bunnen med stangen, skal litt masse ha trengt ut gjennom hullet. Dette blir imidlertid litt vanskelig å kontrollere nå da du har bjelken på plass.

Det du kan gjøre da er å pumpe i masse og telle antallet pump og montere stangen i henhold til metoden ovenfor, og deretter trekke ut stangen og sjekke at du har masse på stangen like langt eller litt lenger enn dybden av ditt hull.

Du remonterer stangen ved å legge inn ytterligere 2-3 pump i bunnen av hullet og følger metoden ovenfor.

• Liker
Jocke Best og 1 annen
  • Laddar…
Stengene er på plass med ankermasse, men det var lettere sagt enn gjort. Dessuten klarte jeg å stikke meg skikkelig med en saks og på den var det trolig rester av ankermasse. Farlig!?

M Mogg skrev:
Stengene er på plass med ankermasse, men det var lettere sagt enn gjort. Dessuten klarte jeg å stikke meg skikkelig med en saks og på den fantes det antakelig rester av ankermasse. Farlig!?
va..? Stengene er jo på plass..

M Mogg skrev:
Stengene er på plass med ankermasse, men det var lettere sagt enn gjort. I tillegg klarte jeg å stikke meg skikkelig med en saks og på den var det trolig rester av ankermasse. Farlig!?
Hei Brukte du Sika Anchorfix 1 og ble resultatet bra?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.