Holder på med å bygge et kinorom i kjelleren, planlegger nå taket. Vi har satt opp spilepanel (CC 30) og har tenkt å skru opp gips. Siden det er så lav takhøyde kan jeg ikke bygge taket for tykt. Alternativet vi har vurdert er enten et lag med 15mm branngipsskive eller to 6mm renoveringsgips. Spørsmålet er da, hva er å foretrekke hvis man vil ha best lydisolasjon? Eller finnes det kanskje et annet bedre alternativ?

Åsa Lund
15 mm best når det gjelder lyd. Pluss tung isolering i bjelkelag.

• Liker
gurra81
  • Laddar…
Jeg antar at det er lyden fra kinoen som du vil avskjerme mot omgivelsene? Da er spørsmålet hvilket frekvensområde som er viktigst? En gipsplate på lekte fungerer som en membranabsorbent som er effektiv mot lave lydfrekvenser. Jo lengre c/c-avstand mellom lektene desto lavere blir resonansfrekvensen. Jeg kunne tenke meg at c/c 30 er best rundt 500-600 Hz. Deretter kan du bore hull i platen med jevne avstander og plassere mineralull bak for å gjøre den mer bredbåndet som absorbent. Hvorfor ikke starte med en plate rehabiliteringsgips og prøve deg frem? Utførelsen av bjelkelaget mot neste etasje påvirker naturligvis forholdene også. Det er ganske lenge siden jeg drev med denne typen problemer. Det finnes andre på forumet som er mer kunnskapsrike.

• Liker
gurra81
  • Laddar…
Branngips isolerer lyd bedre enn normalgips. Jo flere lag gips, desto bedre av samme grunn som Justus skriver. Problemet med kun 1 lag gips er skjøtene. Ved flere lag legges jo skjøtene overlappende, og man får en tett montering. Skjøtene bør også ha et opplegg for at det skal bli bra.

Som du sikkert vet, er jo luftspaltens størrelse, isolasjon og platematerialet ovenfor avgjørende for hvor god lydisolering du får. Med et normalt trebjelkelag og gulvspon på overetasjen kan du ikke regne med noen stor isolasjon av de lave frekvensene. Konstruksjonen vil ikke isolere bort suben. Med tanke på lav takhøyde kunne du kjøre 1 branngips + 1 renoveringsgips.

• Liker
gurra81
  • Laddar…
Jo ett lag brandsikkert gipsplater pluss ett renoveringsgips kan jeg nok få plass til, det var en god idé! Skal også sørge for å legge inn mer isolasjon i bjelkelaget.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.