Hei alle sammen,
Betongtrappene inn til huset er nå borte og det skal bli tredekke, vil være maks 1,5m bredt og 8m langt, skal ha 170 bjelkelag festet i grunnen og blir fastsatt i 4 punktfundamenter, nå til spørsmålet har lest at 45x95 skal tåle en spennvidde på 1,5m stemmer dette? Tåler jeg det uten at det blir for mye svai? Blir 28x120 terrassebord på dette senere.
Med vennlig hilsen,
Kalle

Gå opp en dimensjon hvis du kan, så får du en mer stabil løsning.

Jeg har 220 i bæringen og 195 som lekter i den delen som står på pilar, den svaier ikke noe som helst ;)
Har en slektning som sparte inn på både bæring og lekter, det er som å gå på en kano å gå på det tredekket.
Maks 2000 mellom pilarne sier "min" snekker, 45x95 på 1500 spennvidde tror jeg blir mer svaiende enn man ønsker, men jeg har ikke prøvd.

Man kanskje skal gå opp til 120, mer enn det kan vel ikke være nødvendig? Har nemlig ikke plass til mer ....

Jeg har 120x45 med en spennvidde på 1,5m med bjelkelag på 195x45 og den klarte skalldyrlaget med 30 personer uten problemer! 28mm terrassebord.
Brukte såkalt Klass A trykkimpregnert om det nå er noen forskjell!?

slacker skrev:
Anvendte såkalt Klass A trykkimpregnert om det nå er noen forskjell!?
Nei, det gjør ingen forskjell. A er klassifiseringen på impregneringen og kan brukes direkte mot mark eller vann. Vanligvis så bruker man AB over bakken.

MB77 skrev:
Nei, det gjør ingen forskjell. A er klassifiseringen på impregneringen og kan brukes direkte mot jord eller vann. Vanligvis så bruker man AB over bakken.
Da tar jeg det som at den i hvert fall tåler fuktighet litt bedre!

Statteman skrev:
Man kanskje skal gå opp til 120, mer enn det kan vel ikke være nødvendig? Har nemlig ikke plass til mer ....
Sett bjelkene i bjelkesko så får du jo ned byggehøyden.

Ja det blir nok 120x45 da for å være på den sikre siden..

Hadde et lite spørsmål til angående mitt bygg, skal ha 170 bærende linje i fundamentene, er det mulig å gå ned en dimensjon på den bærende linjen som sitter spikplugget i grunnmuren??
Med vennlig hilsen,

Ja, med riktige innfestinger kan du jo gå ned der.

Høres bra ut det, og riktig innfesting kan regnes som 2 spikerplugg med 60 mellom???

Franskskrue

Målene har nå blitt endret noe og det vil bare bli 100 bredt så bjelkene vil bare bli 90 lange, kan jeg da gå på 90x45?? Har 2,30 mellom plintene skal jeg gå opp på 195 da eller holder det med 170 når det er såpass smalt???
Mvh

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.