11.909 lest ·
87 svar
12k lest
87 svar
Veggfeste bygger ut 65 cm med mollyplugg?
Jeg mente å skru platen utenpå. Enklest av alle triks her tror jeg. Bare skru, ingen sparkling.FreQa skrev:
Da bygger det ut en bit på gipsen, kanskje ikke blir veldig pent men kan være en løsning absolutt. Men for å trekke en konklusjon nå, dere vet hvilket feste jeg har (se lenker i tidligere innlegg) festet veier omtrent like mye som TV-en, TV-en veier 13 kg og er 55 tommer. Alt sitter i en gipsvegg med gipseksapander øverst og treskrue, i midten gipseksapander også og nederst en ekspander som delvis gikk i stykker. Alt montert med en molletang. Se festninger via lenke. Jeg har vedlagt 2 bilder for at dere skal forstå hvordan alt sitter så dere kan danne dere et bilde av det sammen med festet. For å trekke slutninger, vil monteringen min holde, gipsen er ny og dobbelt, gipseksapanderne er korrekt montert. Dere skjønner at jeg helst vil unngå andre tiltak så lenge det fungerer som det gjør akkurat nå. Om det ikke skulle holde, da ville det vel gradvis merkes at festet føles løst og ikke at TV-en faller ned med en gang? Bruk mitt første innlegg her og prøv å danne dere et bedre inntrykk.FreQa skrev:
Du vil jo egentlig ikke endre noe så hvorfor spørre? Uten å være på plass kan nok andre i beste fall bedømme og gjette. Har du flaks holder det, mindre flaks men helt ok så løsner det sakte så du rekker å redde TV-en. Men vil du være sikker så er ikke gips det beste å feste en TV i som du dessuten skal vinkle til og fra.
Takk, noen flere kloke svar?leby skrev:
Du vil jo egentlig ikke endre noe så hvorfor spørre? Uten å være på stedet kan nok andre i beste fall bedømme og gjette. Har du flaks holder det, mindre flaks men helt ok så løsner det langsomt så du rekker å redde tv-en. Men vil du være sikker så er ikke gips det beste å feste en tv i som du dessuten skal vinkle til og fra.
Hva slags størrelse har du på de Mollys du har brukt?
Kan du ta et bilde av innfestingen i veggen? (der man ser skruehodene)
Kan ikke se hvor hullene sitter på bildene du har lagt ved (produktbildene du linker til)
Kan du ta et bilde av innfestingen i veggen? (der man ser skruehodene)
Kan ikke se hvor hullene sitter på bildene du har lagt ved (produktbildene du linker til)
Pear4Life skrev:
HeiPear4Life skrev:
Jeg har brukt størrelse M5. Har laget et bilde for å tydeliggjøre festene.
Jeg hadde erstattet dine Mollys med en større størrelse (M6).
1 stk nede, 1 stk i midten samt 1 stk oppe. Er hullene for små - bor dem opp litt.
Bor med en 10 mm bor i gipsen (ikke 12 mm som det står) og trykk inn Mollyn - bruk deretter en Mollytang som du har gjort.
Momentet vil uavkortet ligge på den øvre Mollyn... Kan du så bor opp 2 hull her (på hver side av det eksisterende) Husk bare at begge Mollyene skal få plass ved siden av hverandre).
Det vil holde
Kjør på!
1 stk nede, 1 stk i midten samt 1 stk oppe. Er hullene for små - bor dem opp litt.
Bor med en 10 mm bor i gipsen (ikke 12 mm som det står) og trykk inn Mollyn - bruk deretter en Mollytang som du har gjort.
Momentet vil uavkortet ligge på den øvre Mollyn... Kan du så bor opp 2 hull her (på hver side av det eksisterende) Husk bare at begge Mollyene skal få plass ved siden av hverandre).
Det vil holde
Hva godt å høre! Finnes det noe å tenke på når man tar bort eksisterende mollys ved innfestingspunktene så jeg får inn en til nye uten problem siden. Tenker meg også at det blir vanskelig å sette to mollys øverst da de sannsynligvis vil ekspandere i hverandre? Takk på forhåndPear4Life skrev:
Jeg hadde erstattet dine Mollys med en større størrelse (M6).
Bor med en 10mm bor i gipsen (ikke 12mm som det står) og trykk inn Mollyn - bruk deretter en Mollytang som du har gjort.
Momentet vil uforandret ligge på den øvre Mollyn... Kan du så bor opp 2 hull her (på hver side av det eksisterende) Tenk bare på at begge Mollyene skal få plass ved siden av hverandre)
Det kommer til å holdeKjør på!
Tegge skrev:Det har holdt i en uke hittil. Ingen småttinger hjemme, men hva er det verste som kan skje. Jeg kommer hyppig til å bytte vinkel, hva er mest sannsynlig å skje? Leste at en mollyplugg for dobbeltgips tok 20 kg. 2 slike tar 40 kg da altså? Tenker meg at det blir som en vektstangseffekt, dermed at TV-en veier mer for veggen. Men totalvekten er litt over 25 kg (tv inkl. feste), burde ikke de mollyene klare det? Akkurat nå sitter det som fjellet, men i lengden tenker vi nå.
Selv om du har 2 stk mollyplugg med maksvekt på 20 kg, så er det 20 kg som gjelder, ikke 40
Klipp bort kragen med en vanlig avbitertang. Litt "skav" rundt hullet vil det eventuelt bli... men det er ingen fare.
Om hullet i veggen ikke allerede er 10mm, så bor det opp til akkurat dette.
Det vil holde med en Molly øverst... men slike fester (med smal innfestingsplate) har bedre utbytte av 2 horisontale hull øverst hvis det lar seg gjøre.
Observer imidlertid at de ikke trenger å være helt i vater... bare ett til høyre og ett til venstre på den øverste delen. Dette stabiliserer festet en hel del. Fremfor alt tar du bort en masse kilo fra momentet øverst
Om hullet i veggen ikke allerede er 10mm, så bor det opp til akkurat dette.
Det vil holde med en Molly øverst... men slike fester (med smal innfestingsplate) har bedre utbytte av 2 horisontale hull øverst hvis det lar seg gjøre.
Observer imidlertid at de ikke trenger å være helt i vater... bare ett til høyre og ett til venstre på den øverste delen. Dette stabiliserer festet en hel del. Fremfor alt tar du bort en masse kilo fra momentet øverst
Ingen som vil sette seg over deg og leke besserwisser, ikke jeg i hvert fall ... Kjør Molly du, og så hører du av deg om 3 måneder .. nysgjerrig
lilllasrne skrev:
Jeglilllasrne skrev:
Men om jeg bytter ut alle plugger til M6 så får jeg en høyere maksvekt. Hva er det som ikke holder da?lilllasrne skrev:
Om jeg går til meg så setter vi ingenting i gips som veier .. verken Molly eller duomax holder på papiret....nei da får snekkeren bruke lekter el. Dyl. For f.eks. en kjøkkenvifte TV eller en tung krystallysekrone i stuen...