Sitter midt i innertakmontasje i en hytte på gården og fikk plutselig litt angst. Håper på litt støtte.

Jeg har valgt råspont som innertak, og det skal kun males som sluttfinish.

Råsponten som er ca. 20mm tykk monteres med dykkertpistol og dykkerten er 1,6mm x 50mm.

Den belastningen som er på innertaket er kun 140mm isolasjon.

Våger jeg å stole på at svigermor ikke får hele innertaket i ansiktet neste gang hun overnatter?

Eller burde jeg gå over til skruer i stedet? Veldig praktisk med dykkertpistol, men det er jo ikke verdt å ofre svigermors ansikt på den måten.

Håper på noen raske svar.

Råspont pleier vel å spikres med 2,8x60 ?

Nå har jeg riktignok 16 mm slettpanel og skråtak, men jeg er ikke det minste bekymret for at dykkerten skal løsne. Husker ikke hvilke mål jeg hadde på dykkerten, det var ikke noe jeg reflekterte over. Men du kan jo teste om det sitter fast hvis du drar i det?

mexitegel mexitegel skrev:
Råspont pleier vel å spikres med 2,8x60 ?
Ved vanlig montering på yttertak er det vanlig med 2,8-3,4 x 60-100.
Men om man monterer veggpanel inne som f.eks. fondvegg pleier dykkert å være tilstrekkelig.

Dheri Dheri skrev:
Nu har jeg riktignok 16 mm glattpanel og skråtak, men jeg er ikke det minste bekymret for at dykkerten skal slippe. Husker ikke hvilke mål jeg hadde på dykkerten, det var ikke noe jeg reflekterte over. Men du kan vel teste om det sitter igjen om du drar i det?
Ok, det høres betryggende ut! Jeg hang meg i hendene i taket og det virker som det sitter, det er vel over tid jeg bekymrer meg litt. Etter tørking og setting.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.