Hemmakatten
Beklager at jeg lurer dere til å lese dette igjen. :-[ ;) :-* Men er det ingen som synes noe om dette materialet?! MTE MassivTreElement fra www.ekologibyggarna.se. Ville vært veldig takknemlig for litt innspill! ;D

Vi er fortsatt så interessert i materialet at vi til helgen kommer til å reise til Borås og Vadstena og se på noen hus bygget med dette.

"Byggplaten" er i flere lag kryssvis limte treplanker opp til en tykkelse av 272mm. Kan brukes som vegg, bjelkelag og tak. Utsiden og innsiden kan være lærk, gran eller furu.

Velger man en 25cm tykk "plate" til yttervegg, trengs ifølge dem ingen isolasjon. Varmbehovet er, ifølge dem, mindre enn 90kwh per kvm og år. Et "normalhus" bruker en god del mer enn 100 kwh.

Synes ideen virker sympatisk, og det ville vært herlig å ha vegger som man kan slå neven i uten at det svaier eller skrangler...

Jo, det kan nok være noe. Om du er ute etter ekte tre, så kan du sjekke følgende lenke også:
http://www.byggledarna.se/baltiskavillor.htm

Husstammer i limtre, det går an å lage ganske massive hus med det også, prisen er ikke så blodig heller.

For selvbyggeren høres det litt tungt ut å buksere rundt disse byggeklossene?

Hemmakatten
MathiasS skrev:
For selvbyggeren høres det litt tungt ut å flytte rundt disse byggblokkene?
Visst, men i vårt "selvbygg" tjener vi nok mest på at jeg gjør en god anskaffelse i stedet for å bygge selv. :)
Moro med litt input. Kommer selvfølgelig til å legge ut mine kommentarer etter helgens inntrykk. Ifølge (så langt ubekreftede) opplysninger skulle dette materialet innebære byggekostnader lavere enn gjennomsnittet.

Sans og balanse!

Massivt tre isolerer ikke særlig bra.
Det isolerer vel snarere ca. ti ganger dårligere enn mineralull.

For meg høres det ut som "salgsprat".
Hva skal alt treet være bra for? Det trengs ikke av styrkemessige årsaker
for å bære opp huset.
Det isolerer elendig mot varmetap.

Hva er egentlig fordelene med massivt treet?

KoW

Hemmakatten
Tja, det er jo nettopp fordi vi er litt usikre at vi vil ha noen kommentarer. Innser at et vanlig tømmerhus, si med 15 cm tykke stokker, trenger isolasjon. Poenget med dette materialet, er jo at man i så fall slipper isolasjon og innvendige vegger. Argumentet fra selgerne er at siden veggene er av krysslimte treplanker så får veggene en bedre isoleringsgrad. Er jo usikre på om dette stemmer...

Vet du hvor man kan lese om treets isoleringsevne? Har ikke funnet noe virkelig informativt.

Uansett skal vi på lørdag se det huset som har 272 mm tykke vegger (og ingen isolasjon) og prate med eierne. Vi skal også møte Ekologibyggarna og be dem legge frem bevis på at dette fungerer.
Vi vil gjerne bygge et hus med et så bærekraftig økologisk framtidsperspektiv som mulig, uten PVC-plast, mineralull og flytsparkel. Tro nå ikke at vi er rene grønne-bølge-folk! Vi er nok tvert imot, økonomisk innstilte og vitenskapelig orienterte, flumm-flumm er ikke noe for oss.

Huskatten

jeg hadde en utmerket skrift, kjøpt på byggcentrum,
som het Träfasader. Den inneholdt ALT, bl.a. varmegjennomgangstall (heter det så?) for ulike materialer.

Studerte den flittig da jeg renoverte vårt forrige
1810-talls hus.

Finner den ikke nå etter flyttingen, men jeg skal lete i helgen.

KoW

noen tall
Varmeledningsevne (lambda)
tre med densitet 0,4-0,7kg/dm3 og 10-15% fukt = 0,13
glassullmatte (densitet 0,10kg/dm3) =0,031
steinullmatte (densitet 0,11-0,16kg/dm3)=0,032
trefiberplater: halvharde = 0,07, harde =0,12
sagspon = 0,09
kutterflis løst pakket = 0,06
tallene kommer fra en ing.bok fra 1940 men de endres ikke med tiden. Det som endres med tiden er kun navnet på ulike materialer ;)
Tre er ca 4 ganger dårligere enn mineralull, eller? :-/
Det er jo stillestående tørr luft som isolerer!
gaia

Hei,
Jeg har sett på deres hjemmeside og regnet litt.
Det er sant at veggen blir stabil og tåler en storm, men det må bli en dyr vegg?

De nevner ingenting om veggens isolasjonsevne, og det er jo selvfølgelig hvorfor.

Massivtre isolerer ikke spesielt bra. En vegg med 272 mm massivtre får en U-verdi på 0,473, det skal sammenlignes med en vegg med 95 mm mineralull som har ca 0,431, og ingen bygger slike yttervegger i dag.

Spørsmålet er om det er godkjent å bygge med denne typen yttervegger med tanke på den dårlige isolasjonsverdien.

MVH
Johan

Hei, det høres litt morsomt ut med et helmassivt veggelement. Det jeg kan tenke meg er at man unngår problemet med dype sprekker som en tømmerstokk alltid har, og på den måten får en vesentlig bedre lambda-verdi enn en vanlig tømmervegg. Videre burde et slikt hus ha et mer likt bomiljø gjennom året. Det tar opp fuktighet under årets våte sommer-/høstperiode og avgir den i den tørre vinterperioden, og gir på den måten et mer stabilt innendørsklima.

Tja, såfremt man ikke har dampsperre på veggen. Har man det ikke må man passe seg med for mye isolasjon så ikke duggpunktet havner inne i veggen for da råtner det ganske raskt.
Uten sprekker blir nok lambdaverdien høyere = dårligere isolasjonsevne, litt avhengig av hvordan de er orienterte.

Hemmakatten
Lest med interesse deres synspunkter. :) Med lamdbaverdien var det jo slik at det krevdes en korrigert en for å få en rettferdig verdi (ifølge Chalmers, byggere og ingeniører). Kommer tilbake om en dag eller to (når jeg forstår det selv slik at jeg kan forklare) og har da også forhåpentligvis fått orden på bildene.

Hva skjedde med din undersøkelse om massivtre hus MTE av Ekologibyggarna?
Jeg vurderer også denne konstruksjonen.

mvh
/Ulf

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.