snowjim skrev:
Precis, i vårt tilfelle er det veldig viktig å ikke komme borti taket da vi har lagt ganske mye arbeid i å male det. Det kan virke rart at vi allerede har renovert taket, men det ble dessverre den rekkefølgen av et par grunner. Min tanke er ellers å skyve opp platene nedenfra i stedet for å reise dem. Mindre risiko for at de kommer borti taket.
Det er vanskelig.
Gjetter at du har 240cm gulv til tak som jeg. Da er det bare å kappe platene på 238, reis dem mot veggen, sett tærne mot nederkant og vinkle foten oppover til sprekken er passe, så er det bare å kjøre på!

• Liker
snowjim
  • Laddar…
Har nå booket tilhenger til i morgen for å hente trelast, det får bli Bygg Max nå, men senere når det gjelder isolering kanskje jeg ser på noe mer "avansert".

I dag er det som sagt stendere som er 45 x 35 x 2200 mm. Mest sannsynlig holder det å feste de som står der bedre, men siden de er ganske smale, er det alltid en risiko for at de sprekker når man skrur 90 mm skruer i dem, så noen ekstra er sikkert ikke dumt.

Spørsmålet er om man skal kjøpe 45 x 45 x 2500 eller 45 x 70 x 2500? På Bygg Max sin side står det at de større brukes til bærende konstruksjoner mens de andre sier man at de vanligvis brukes til ikke-bærende.

45x45 https://www.byggmax.se/virke/reglar/45x45-kortregel-p08145046
45 x 70 https://www.byggmax.se/virke/reglar/45x70-kortregel-p08145071

Kan også føles litt merkelig å feste 45 x 70 kortling i 45 x 35 stendere?

Sånn her kan det tenkes se ut

R1fAj4i.jpg
http://i.imgur.com/R1fAj4i.jpg
Grå er kortling
Rød er original stendere
Blå/Lilla er hvordan 90 mm skruene skal sitte (trolig forborret).

Så hva bør jeg kjøpe for stendere? Og har dere forslag til skruer fra Bygg Max eller lignende er det fint det også.

snowjim skrev:
Har nå booket tilhenger til i morgen for å hente trelast, det får bli Bygg Max nå men når det gjelder isolasjon kanskje jeg ser på noe mer "avansert".

I dag står det som sagt stendere som er 45 x 35 x 2200 mm. Trolig holder det å feste de som står der bedre, men siden de er ganske smale er det alltid en risiko for at de sprekker når man bruker 90 mm skruer i dem, så noen ekstra er sikkert ikke dumt.

Spørsmålet er om man skal kjøpe 45 x 45 x 2500 eller 45 x 70 x 2500? På Bygg Max sine nettsider står det at de større brukes til bærende konstruksjon mens de andre sies å vanligvis brukes for ikke-bærende.

45x45 [lenke]
45 x 70 [lenke]

Kan også føles litt merkelig å feste 45 x 70 stendere i 45 x 35 stendere?

Sånn kan det tenkes å bli

[bild]
[lenke]
Grå er stendere
Rød er original stendere
Blå/Lilla er hvordan 90 mm skruene skal sitte (trolig forborret).

Så hva bør jeg kjøpe for stendere? Og har dere forslag til skruer fra Bygg Max eller lignende er det bra det også.
45x45 holder alle ganger
Billigere, smidigere, lettere og i dette tilfellet akkurat like bra.

Hva skal kortlinger brukes til? Bare for å gjøre det sterkere?
Eller skal du henge kjøkkenet i det? Skal du henge kjøkken så ville jeg gått opp til 120x45 eller større for å få litt vinglemargin, har du kjøkkenet allerede så kan du jo sjekke nøyaktig hvor stammene kommer og da holder det kanskje med 45x70

Har du cc 600 eller hva er det?

nino skrev:
Hva skal stendere brukes til? Bare for å få det sterkere?
Eller skal du henge kjøkkenet i det? Skal du henge kjøkken så ville jeg gått opp til 120x45 eller større for å få litt slingringsmonn, har du kjøkkenet allerede så kan du i og for seg sjekke nøyaktig hvor stammene kommer og da holder det kanskje med 45x70

Har du cc 600 eller hva er det?
Det er ca 50 cm mellom stenderne og tanken er å henge kjøkkenet i det, i dette tilfellet er det 2 lister som skal brukes. Min tanke er å måle ut nøyaktig hvor listene havner på forhånd så 45x70 kanskje holder? Det er ikke noe problem å feste det i 45x35? Eller må jeg bytte ut stenderne her mer da?

Tenk på at på dette skal jeg så sette OSB og enkel gips.

Om du har cc 50 vil du få unødvendig mye spill fordi du må kutte platene uansett hvordan du setter dem opp, både liggende og stående.

Mål fra ytterkanten på den ene bjelken og ytterkanten på den andre bjelken (venstre side bjelke 1 og venstre side bjelke 2) så får du cc mål, man snakker aldri om mål mellom bjelker.

Burde holde, muligens at jeg skulle slå dit en 45x45 i ytterkantene og 1 i midten bare for å..
45x70 holder nok men ta 45x95

Men uansett hvordan TS måler, kan TS aldri få 60 cc med den oppsetningen som det er i dag. Så det blir en masse unødvendig kapping i platene. Om TS har målt sånn at det er 500 mellom bjelkene, så vil det enten bli cc 535 eller 545. Så det hjelper neppe hvor mye TS måler. ;)

Takk for all tilbakemelding!

Vi har jobbet hele dagen i dag med å ta ut resten av kjøkkeninnredningen og deretter samtlige masonit plater (når det er ikke treetex). Dessverre har jeg ingen bilder, men jeg fikser noen i morgen formiddag :)

Reglene står med varierende avstander, og i enkelte tilfeller er det innfelte ekstra regler, jeg er ikke helt med på hvordan de har bygd, men en faslig mengde regler er det. De jeg har målt har vært 38-42, og da noen som har vært mye mindre, noen bilder vil nok gi dere en bedre klarhet.

Dessverre har de jukset med en del regler ved å skjøte dem, dette gjør det veldig vanskelig å sage bort "spikeren" som holder masoniten, da hele regelen gjerne gir seg. Det er nemlig slik at de har satt noen type stive pinner (ikke spiker) rett gjennom reglene, og dette holder i sin tur masonitplatene. Å trekke dem ut føles ikke rimelig, så i stedet sager vi dem av så langt inn det går. I enkelte tilfeller har de valgt å stifte fast platene med noen form for veldig lange og grove klammer, her er det så godt som umulig å få av platene hele.

Det mangler isolasjon på samtlige vegger bortsett fra ytterveggene.

Dessverre kunne vi ikke ta bort elementet da vi ikke kan få tak i plugger (se mer her), så den veggbiten bak elementet fikk bli sittende.

I morgen håper vi å rekke følgende:

1. Ta bort resten av spikerne og metallpinnene
2. Erstatte de 6-7 45x45 reglene som de har jukset med
3. Regne ut hvor skinnene for IKEA-kjøkkenet skal havne
4. Sette inn kottlinger av 45x70 der skinnene skal sitte
5. Kjøpe isolasjon og sette inn i veggene
6. Sage til plater (45x195) for å kunne krype rundt på loftet med samtidig som vi skal rulle unna isolasjonen for elektrikerne som kommer på mandag
7. Tegne ut på gulvet hvor alle skapene skal havne og hva de krever for strøm

Edit: Hvordan fungerer det forresten med yttervegger? Der sitter det jo plast over isolasjonen, denne plasten har blitt ødelagt noen steder. Det er ingen store skader, men det er noen rifter her og der, ikke minst fra alle spikerne. Trenger jeg å legge ny plast over dette?

Sist redigert:
Det burde jo tross alt være best å kjøpe en rekke 45x45 lekter og sette dem inn på en avstand slik at du får cc 600 mellom alle lektene i stedet for å bytte ut og gjenopprette gamle på samme tullete cc avstand. Platene skal jo festes med sine kanter i en lekt, og med ditt cc avstand må du kutte platene for å kunne gjøre det, noe som er tidkrevende og sløsing med materiale.

Du skal sørge for at plasten er hel, og plasten på 70-tallet var dårligere enn den bygningsplasten som finnes nå, så begynn ikke å lappe og reparere, men sett ny plast og teip den nøye sammen langs kantene med den gamle.

oceanis skrev:
Det burde jo tross alt være best å kjøpe en haug med 45x45 lekter og sette dem inn på avstand slik at du får cc 600 mellom alle lekter i stedet for å bytte ut og gjenopprette gamle på samme tullete cc avstand. Platene skal jo festes med sine kanter i en lekt og med ditt cc avstand må du kutte plater for å kunne gjøre det, noe som er tidskrevende og sløsing med materiale.
Det er såpass tett allerede så å sette inn flere blir nok ikke bra, å flytte rundt på dem føles som en stor jobb dessuten sitter de fast i tilsvarende vegg på andre siden med de der stavene. Men jeg skal måle og se om det er mulig å sette cc 600.

oceanis skrev:
Du skal sørge for at plasten er hel og plasten på 70-tallet var dårligere enn den byggeplast som finnes nå så begynn ikke å lappe og reparere uten å sette ny plast og tape den sammen nøye langs kantene med den gamle.
Okay, hva setter jeg for plast her? Malerplast? Kan jeg stifte det fast med stiftepistol? Hvilken tape?

Jeg skulle også komplettere så det ble cc 600, blir enklere med platene da

Helst skal du ha aldersbestandig plast, alternativet er å teipe hullene og la det være.
Der har du også en ulempe med enkel gips på vegg, borre for Mollyplugg så punkterer du plasten om det ikke er et installasjonsrom, med en osb så kan man feste opp ting i den i stedet for.

• Liker
varmkorv
  • Laddar…
snowjim skrev:
Det er så pass tett allerede så å sette inn flere blir nok ikke bra, å flytte rundt dem føles som en stor jobb dessuten sitter de fast i tilsvarende vegg på andre siden med de der stavene. Men jeg skal måle og se om det er mulig å sette cc 600.

Okay, hva setter jeg for plast her? Malerplast? Kan jeg hefte fast det med stiftepistol? Hvilken tape?
Aldersbestandig tape brukte jeg, finnes på
alle byggevarehus.

Stiftepistol går bra å bruke, det går raskere med en stiftehammer. Men om det bare er denne jobben som skal gjøres så kan du nok bite sammen og bruke en stiftepistol.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.