"Det ble ikke bare produsert tak- og fasademateriale av eternit. Spesialbehandlede veggplater for kjøkken og baderom med et stort utvalg av farger og mønstre fantes fra 1930-tallet og fremover. Andre interiørartikler er vinduskarmer og benkeplater, fargede og polerte slik at de ligner svart marmor."
Ok. Ytterst takknemlig for deres tydelige svar. Svigerfar bannet til meg da jeg la fram påstanden om at jeg trodde det var eternit.... Trist at jeg hadde rett da.
Da lar jeg alle skruene sitte igjen i vinduskarmene. Begynte å skru ned en i dag. Satt sammen med datteren på 5 år da jeg tok den ned. Satt og pirket mistenksomt i støvet.....
Hei igjen,
ja, de er jo ikke farlige så lenge de sitter der og er uskadde. Og prøv å la være å tenke på og gå i panikk over at du og datteren din muligens har pustet inn støvet og kommer til å bli supersyke på grunn av det - visst skal man ha stor respekt for eternit men etter hva jeg har lest og forstått så krever det så mye mer eksponering enn det for at det skal bli farlig. Men jeg vet (ifølge egen erfaring med eternit) at det er lett å bekymre seg.
//reptil
Ok. Ja, for så vidt. Du har vel rett i det du sier. Blir mest bare forbanna over å ha blitt irettesatt når jeg først spurte kjære svigerfar om det kunne være eternit. Skuffet over at jeg tok det han sa så raskt uten å tenke selv. I dag når jeg løsnet skruene i en av platene så syntes jeg ikke at det så ut som stein når støvet løsnet i skruehullet. Heldig da at jeg kunne spørre dere her!
Vinduskarmer av eternitt hører vel kanskje heller ikke til det mest vanlige, plater og rør er noe av det jeg har støtt på mest, så min første tanke hadde nok heller ikke vært at det var eternitt. Og spesielt ikke i et hus som er bygget såpass sent som 1977 (jeg tror eternitt ble forbudt i 1982).
Lykke til med resten av reisen med det nyinnkjøpte huset! Min følelse er at dette ikke er den eneste overraskelsen du kommer til å støte på. Håper dog at de andre blir mer behagelige.
Alle vinduskarmer er nå demontert men med alle beslagene fortsatt fastskrudd i karmen. Huset ble bygget samme år som de la ned fabrikken i Lomma og den "store skandalen og tragedien" ble avslørt.
Mange arbeidere fikk stenlunge eller kreft og døde på grunn av arbeidet der.
Tydeligvis fikk jeg noen av den siste årgangen som ble produsert.
Årets trådlyft!!!!
Kikket rundt blant gamle tråder og fant denne. Jeg har eksakt like planker. Huset bygd -76. Jeg vasket av dem og lar dem være inntil videre, men jeg glor på dem et par ganger i uken De skal ned!
Årets trådlyft!!!!
Kikket rundt blant gamle tråder og fant denne. Jeg har nøyaktig like bord. Huset bygget -76. Jeg vasket dem av og lar dem være inntil videre men jeg ser stygt på dem et par ganger i uken 😄 De skal ned!
Ikke trenger du å tenke så.............Sitter de der og ikke forstyrrer så blir du jo ikke syk av det. Syk kan du muligens bli hvis du maler dem til støv og stenger deg inne i et rom og puster inn dette i flere år. Da kan du muligens rammes av ubehageligheter. Men ikke engang det er sikkert.
Ikke trenger du å tenke så.............Sitter de der og ikke forstyrrer så blir du jo ikke syk av det. Syk kan du muligens bli om du maler dem ned til støv og stenger deg inne i et rom og puster inn dette i flere år. Da kan du muligens plages av ubehag. Men ikke engang det er sikkert.
Hei. Nja, jeg er jo ikke livredd for det. Er snekker i grunnen og er vel belest angående asbestens være og ikke være.
Litt skremmende er at vi importerer sementvarer fra Kina med asbest i
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.