33.000 lest ·
78 svar
33k lest
78 svar
Hva slags materiale er dette? Hjelp meg med å fastslå.
Det var ingen fare i dine fast monterte vinduskarmer.J Jimmy Andeblom skrev:Staffan
At du prøver å gjøre deg morsom på min bekostning er trist, men at du ikke kjenner til alvoret i faren med asbest er skremmende. Det finnes utrolig lettleste og godt evidensbaserte dokumenter om faren med asbest, og arbeidet i fabrikken i Lomma er et svært mørkt kapittel fullt med ignoranse og uvitenhet.
Fiber fra asbest er utrolig lette og kan henge i luften i et vindstille rom utrolig lenge. Nettopp på dette grunnlaget hviler bekymringen for om man kan inhalere asbestfibre når materialet ikke lenger er intakt eller innkapslet. Asbest som innhold i et materiale som ikke er porøst og slipper ut fibrene er således ikke farlig i det hele tatt, så lenge man ikke påvirker det ved å sage eller på annen måte påvirker materialet.
Hvis jeg forstår det riktig, så mener du at asbest ikke er farligere enn røykning, og/eller bare farlig i forbindelse med røyking?!
Jeg kan ikke annet enn å synes synd på deg i ditt resonnement. På den andre siden er det ikke din feil at du ikke forstår.
Nei, asbest (som når ned i alveolene) er små nanofibre, med stor likhet til karbonnanorør.J Jimmy Andeblom skrev:Akkurat, det er akkurat det jeg mener. Sammenligningen må gjøres med aktuell fakta. Asbest forekommer ikke i like stor grad lenger, det livsfarlige steinstøvet forekommer derimot i mye større utstrekning. Forskjellen mellom steinstøvets påvirkning på alveolene og bronkiene i lungene sammenlignet med asbest er tydelig. Asbesten fester seg som en krok med mothaker og skaper betennelse i cellene. Gassutvekslingen kan derfor ikke fungere som den skal og lungens kapasitet er for alltid svekket.
Disse fibrene er akkurat litt for store til å kunne fagocyteres (spises opp) av makrofager, noe som gjør at de både blir værende i vevet og irriterer (skaper betennelse samt skader vevet lokalt) og også gjør at makrofagene fortsetter å forsøke å fagocytere (noe som også fører til betennelse).
Kronisk betennelse predisponerer for kreft. Kronisk regenerasjon av vevskade forårsaker fibrose. Høres skummelt ut, eller hva? Men faktum er at alveolene er utside akkurat som huden, og vi puster daglig inn partikler, virus, soppsporer og annet ”møg” som gir små lokale skader og/eller betennelse og i de aller aller fleste tilfeller løser kroppen det.
Reparasjonsmekanismene blir litt verre med alderen, risikoen for at noe går galt og det blir kreft likeledes. Om man utsetter kroppen sin for andre farligheter som sigarettrøyk samtidig, øker også risikoen for kreft og fibrose. Enkelte individer har sykdommer som gjør at reparasjonsmekanismene fungerer dårligere, men det er uvanlig. Mao. er man ikkeryker, lungefrisk og ikke eldgammel kan lungene håndtere det meste.
Men man trenger jo ikke å være dum for det, for å forbli lungefrisk - bruk alltid beskyttelse ved støvskapende arbeid. Og slutt å røyke om man har den vanen!!!!
Vekker denne tråden igjen. Finner gamle papirer på min kåk som jeg renoverer der de angir at det er asbestsement i vindusbrettene. Er dødsbo uten slekt så det finnes liksom ingen å spørre om de er originale... Ser dog spontant ikke ut som det og er litt lei av å betale for ytterligere asbestprøver (har levert inn 4 stk på andre detaljer så langt med negativt resultat 😀)
Det trengs ingen asbestprøve for dine vinduskarmer. Hvis du ikke borer i dem er de ikke farlige, de sitter bra der de sitter og vil fungere i generasjoner.. Vil du likevel bytte dem av visuelle grunner pakker du dem i plastsekk og kaster i anvist container på gjenvinningsstasjonen.Rafff skrev:
Vekker denne tråden igjen. Fant gamle papirer på huset mitt som jeg renoverer hvor de angir at det er asbestsement i vinduskarmene. Er dødsbo uten slekt så det er liksom ingen å spørre om de er originale… Ser dog spontant ikke ut som det og er litt lei av å betale for ytterligere asbestprøve (har levert inn 4 stk på andre detaljer så langt med negativt resultat 😀)
Takk, og det har jeg kontroll på. Kjenner dog ubehag ved å ha asbest i det hele tatt og vil nok bytte dem ut om mistanken vedvarer.F fribygg skrev:
Bytt om du er bekymret, det kreves ingen asbestprøve for å bytte og da slipper du å føle ubehag. Endre i beskrivelsen også slik at neste eier ser hvilket mtrl du har montert hvis det ikke er åpenbart (f.eks. tre)Rafff skrev:
Det der er ifølge hva jeg kan se eternittplater. Helt hundre prosent ufarlige så lenge man ikke borer eller sager, det er kun støvet fra dem som oppstår ved bearbeiding som er farlig. Om du vil bytte dem og er veldig bekymret, spray med vann før du skrur ut skruene så de ikke kan støve. Angst er absolutt ikke noe man skal ignorere, folk har fått hjerteinfarkt for mindre angstfylte situasjoner enn vinduskarmer.
Ha ha, ingen fare i det hele tatt med verken angst eller hjertet. Men det føles bare dumt å ha dem igjen. Plutselig må man flytte, og så kommer neste kjøper og begynner å bore og rive i dem i troen på at de er i stein. Dessuten synes jeg de er stygge og tenkte vel å fjerne dem uansett. Men da havner de rett på gjenvinningsstasjonen i alle fall.Anna_H skrev:
Det der er ifølge det jeg kan se eternitplater. Helt hundre prosent ufarlige så lenge man ikke borer eller sager, det er bare støvet fra dem som oppstår ved bearbeiding som er farlig. Hvis du vil bytte dem og er veldig bekymret, spray med vann før du drar ut skruene så kan de ikke støve. Angst er absolutt ingenting man skal ignorere, folk har fått hjerteinfarkt for mindre angstladede situasjoner enn vindusplater.
Jeg synes derimot at de er ganske pene, og i motsetning til for eksempel tre eller steinmateriale tåler de vann. Den forrige eieren til vårt hus hadde byttet til stygge furubrett og brukt asbestbrettene til rabattkanter. De var som nye da vi fjernet dem.Rafff skrev:
Ha ha, ingen fare i det hele tatt med verken angst eller hjertet. Men føles bare dumt å ha dem igjen. Plutselig blir man tvunget til å flytte og så kommer neste kjøper og begynner å bore og rive i dem i troen på at de er av stein. Dessuten synes jeg de er stygge og hadde nok tenkt å fjerne dem uansett. Men da havner de rett på gjenvinningsstasjonen i alle fall.