33.000 lest ·
78 svar
33k lest
78 svar
Hva slags materiale er dette? Hjelp meg med å fastslå.
Du trenger ikke være bekymret for at du eventuelt har pustet inn asbestfibrer, det har du definitivt gjort med tanke på at det finnes i all luft du puster inn.J Jimmy Andeblom skrev:Staffan
At du prøver å gjøre deg morsom på min bekostning er sørgelig, men at du ikke kjenner til alvoret i faren med asbest, er skremmende. Det finnes utrolig lettleste og godt evidensbaserte dokumenter om faren med asbest, og arbeidet i fabrikken i Lomma er et veldig mørkt kapittel fullt av ignoranse og uvitenhet.
Fiber fra asbest er utrolig lette og kan henge i luften i et vindstille rom utrolig lenge. Nettopp på dette grunnlaget hviler bekymringen om man kan inhalere asbestfiber når materialet ikke lenger er intakt eller innkapslet. Asbest som innhold i et materiale som ikke er porøst og slipper ut fibrene er følgelig ikke farlig, så lenge man ikke påvirker gjennom å sage eller på annen måte påvirker materialet.
Hvis jeg forstår det riktig, så mener du at asbest ikke er farligere enn regning og/eller bare farlig i samband med røyking?!
Jeg kan ikke annet enn å synes synd på deg i ditt resonnement. Åh, andre siden er det ikke din feil at du ikke forstår.
Røyking er betydelig farligere enn å puste inn den luft med den asbestinnhold som vi i Sverige vanligvis gjør, ja. Det var jo dog ikke det Staffan mente, men siden du tok det opp.
Det han mente var jo at i prinsippet kun de som røyker ofte rammes ille av asbest, det er en veldig liten del ikke-røykere som rammes noe videre. Så vidt meg bekjent forteller ikke en eneste rapport om noen som ikke har røyket som har blitt rammet ille.
Så forstår man jo at det selvfølgelig er slik, men at det ikke forekommer i diverse papirer sier jo en del.
Sitter ikke på noen oppdatert tall, men et drøyt hundretall dør vel av asbestrelaterte sykdommer årlig. Tallet er ganske lett å søke opp. Sammenlign det med trafikkulykker f.eks. Så med din logikk så bør du altså ikke la de du står nær og bryr deg om oppholde seg i trafikken.
https://www.arbetsmiljoforum.se/nyheter/mer-kunskap-ska-stoppa-doedligt-damm/J Jimmy Andeblom skrev:
(bare et eksempel av mange)
Klimaet i lomma baserer jeg først og fremst på en P3-dokumentar, derav skrev jeg som jeg skrev.
Medlem
· Stockholm
· 65 innlegg
Klart det er forskjell, men det argumentet er jo omtrent som å si at man kan teste dop uten å måtte bekymre seg over risikoer da dødeligheten er større hos bilførere å dø prosentvis!?useless skrev:
Medlem
· Stockholm
· 65 innlegg
Medlem
· Stockholm
· 65 innlegg
Medlem
· Stockholm
· 65 innlegg
Medlem
· Stockholm
· 65 innlegg
Røyking er skadelig, det kan vi fastslå. Er det farligere enn asbest? Hvordan skal man sammenligne? Er det rimelig å sammenligne et av verdens største helseproblemer som er forekommende i hele verden og som fortsatt forekommer nesten overalt med et stoff som nå er sterkt regulert av tydelig lovgivning og forskrifter? Asbest håndteres ikke på samme måte og i samme omfang i dag som før.C C.Lundin skrev:Du trenger ikke å være bekymret for at du eventuelt har pustet inn asbestfibre, det har du definitivt gjort med tanke på at det finnes i all luft du puster inn.
Røyking er betydelig farligere enn å puste inn den luften med den asbestmengden som vi i Sverige vanligvis gjør, ja. Det var jo imidlertid ikke det Staffan mente, men siden du tok det opp.
Det han mente var jo at i prinsippet kun de som røyker ofte rammes ille av asbest, det er en veldig liten del ikkerykere som har blitt rammet nevneverdig. Meg bekjent forteller ikke en eneste rapport om noen som ikke har røkt som har blitt rammet ille.
Så forstår man jo at det selvsagt er slik, men at det ikke står i diverse papirer sier jo noe.
Sitter ikke på noen oppdatert tall, men et drøyt hundretall dør vel av asbestrelaterte sykdommer årlig. Tallet er ganske lett å søke opp. Sammenlikn det med trafikkulykker f.eks. Så med din logikk så burde du altså ikke la de du står nær og bryr deg om oppholde seg i trafikken.
Det er omtrent som å si at man i en undersøkelse kan si at uvaksinerte personer født tidlig på 1900-tallet har en 100% dødelighet sammenlignet med uvaksinerte født på 2990-tallet.
Men man må vel likevel utgå fra dagens sannhet og forutsetninger? Det dør svært få p.g.a. at asbestinnholdet i luften nå er ganske lavt med tanke på at det er sluttet å bruke i daglige materialer og produkter.J Jimmy Andeblom skrev:Røyking er skadelig, det kan vi fastslå. Er det farligere enn asbest? Hvordan skal man sammenligne? Er det rimelig å sammenligne et av verdens største helseproblemer som er forekommende i hele verden og som fortsatt forekommer nesten overalt med et stoff som nå er strengt regulert av tydelig lovgivning og forskrift? Asbest håndteres ikke på samme måte og i samme utstrekning i dag som før. Det er omtrent som å si at man i en undersøkelse kan si at uvaksinerte personer født i begynnelsen av 1900-tallet har en 100% dødelighet sammenlignet med uvaksinerte født på 2990-tallet.
For at det skal være en poeng å sammenligne må man jo sammenligne med noe annet dødelig, da er det vel rimelig å ta f.eks. dødsfall i trafikken eller røyking. Men visst, vi kan ta eksempel på kvartsstøv som også er regulert i dag men likevel fortsatt forårsaker dødsfall.
Poenget er jo uansett at alle konstant puster inn asbestfibre. Ytterst, ytterst få vil noen gang få det minste problem, men de få som får det er høyst sannsynlig hyppige røykere.
Medlem
· Stockholm
· 65 innlegg
Akkurat, det er akkurat det jeg mener. Sammenligningen må gjøres med aktuell fakta. Asbest forekommer ikke i like stor grad lenger, det livsfarlige steinstøvet forekommer derimot i mye større utstrekning. Forskjellen mellom steinstøvets påvirkning på alveolene og bronkiene i lungene sammenlignet med asbest er tydelig. Asbesten fester seg som en krok med haker og skaper betennelse i cellene. Gassutvekslingen kan derfor ikke fungere som den skal og lungens kapasitet er for alltid forverret.C C.Lundin skrev:Men man må vel fortsatt ta utgangspunkt i dagens sannhet og forutsetninger?
Det dør veldig få grunnet at asbestinnholdet i luften nå er ganske lavt med tanke på at det har sluttet å bli brukt i hverdagslige materialer og produkter.
For at det skal være poeng i å sammenligne må man jo sammenligne med noe annet dødelig, da er det vel rimelig å ta for eksempel dødsfall i trafikken eller røyking. Men visst, vi kan ta eksempel på kvartsstøv som også er regulert i dag, men likevel fortsatt forårsaker dødsfall.
Poenget er jo uansett at alle konstant puster inn asbestfibre. Ytterst, ytterst få vil noensinne få minste problem, men de få som får det er høyst sannsynlig hyppige røykere.
Medlem
· Stockholm
· 65 innlegg
Takk for lenken! Jeg vet fikk ikke om at jeg selv har referert til den før. Du må gjerne fortelle meg om jeg tar feil.Staffan2000 skrev:
Derimot å bruke Wikipedia som kilde er en tvilsom metode, du vet vel at alle kan legge inn forslag til endringer der?
Lenken sier heller ikke noe evidensbasert om sammenhengene. Gi meg noe som støtter det du påpeker. Det finnes jo massevis av lenker og eksempler ifølge deg. Jeg er helt åpen for å bli motbevist, men krever at det skjer med fakta.
Siden det var en side du selv henviste til, brukte jeg den samme.J Jimmy Andeblom skrev:
At det finnes "massevis av lenker" som viser en sammenheng mellom røyking, asbest og asbestos, betviler jeg ikke. Men det er ikke noe jeg har påstått.
Lytt gjennom P3:dokumentaren du selv tok opp, en gang til, så kan du høre at også der påpeker de sammenhengen mellom røyking og asbestlunge og da snakker vi ikke om litt bøss under en vinduskarm, men om tiår med daglig opphold i en konstant asbesttåke.
Staffan
Grundstött
· Halland
· 28 348 innlegg
Hvordan gjør dere egentlig når dere vasker?J Jimmy Andeblom skrev:
Og hva har dere på vinduskarmene?
Kanskje jordete, sandete potter med blomster og andre urter/planter.
For jeg har vanskelig for å tro at det regner ned støv og grus fra benkenes innfestninger med skruer.
Det finnes vel ingen grunn til at det skulle skje, da skulle jo vinduskarmene løsne og ramle i gulvet.
Medlem
· Stockholm
· 65 innlegg
Det er ikke så veldig vanskelig å forklare, og grunnen der det var som verst var at det satt en dør rett ved som fikk det til å skramle til. 30 år med skramling skaper litt smuler.KnockOnWood skrev:
Hvordan gjør dere egentlig når dere rydder?
Og hva har dere på vinduskarmen?
Kanskje jordete, sandete potter med blomster og andre urter/planter.
For jeg har vanskelig for å tro at det regner ned støv og grus fra benkenes festninger med skruer.
Det finnes vel ingen grunn til at det skulle skje, da ville jo vinduskarmene løsne og falle ned på gulvet.