vil ikke være slem men har du virkelig tenkt fra flere vinkler da jeg synes det mangler en del ting for å bli brukbart

1
hvordan er tanken med akkurat slike regelverk som du har på dine tegninger og er det langsgående eller tversgående som er hele? for slik du har tegnet det så kan jeg ikke se hva som skal være det som tar opp momentet fra bølgene når det påvirker pontongene

så bør du også tenke på at lengste lengde jeg har sett på bordplanker og som er den lengste standardlengden er 5,4m så å ha 6,1 eller 8m betyr at du må skjøte, som gjør det mye svakere

2
har du tenkt på hvor mye strøm en selvstendig bygning krever i form av vannpumpe, kjøleskap/frys, tv/datamaskin, belysning og så er jo spørsmålet om du skal bruke strøm til matlaging og varme så vil energiforbruket bli ganske så mye større enn du kan få fra sol og vind
men har du tenkt at du kan koble deg til nettet via en kontakt på en kai plass så er det en annen sak

3
hvordan skal du løse det med vann og avløp? skal du tanke opp ferskvann i en stor tank og da trenger du jo kunne ta deg dit med en motor som orker og klarer det, eller skal du rense vannet i Mjøsa så vil det også kreve energi
og hva skal du ha for type avløp? skal du ha en lukket tank for alt så må du regne med at den kommer til å bli tung og trenge isolering for å ikke fryse, og har du 6kbm tank som jo blir ca 7tonn når den er full så vil det tynge ned båten noe fælt og være omfangsrik, og da må du ha toalett og alt annet du bruker vannet til i overetasjen så det kan renne ned, for skal du plassere den i underetasjen så må du pumpe opp avløpet til tanken og det vil bli vanskelig, og du må nok regne med at den lille strømmen du kan få fra vind og sol er ikke mye, og tja ifølge vindkart skal gjennomsnittsvinden være rundt 5-6m/s i Oslo men det er som regel på 80m over bakken man har målt sånt det er ikke noe å bruke når du estimerer hvor mye strøm du kan få fra vinden

og med en 6kbm tank og du skal bo der selv så er gjennomsnittlig forbruk for en som bor i leilighet 200-230l/dag så det gir at på en måned så har du fylt tanken og må få den tømt
men en løsning kan være at du har en liten slamavskiller for gråvann og type vakuumtoalett så kan du klare deg lenger mellom hver gang du må tømme, men det er også plasskrevende og trenger å ses til at det ikke fryser, så likevel står man med problemet at du må ha det lavere enn gulvet, og der har du jo ikke plass ifølge din tegning

eller har du tenkt å bruke en kjemisk toalett og så lede gråvannet rett ut?

4
hvordan har du tenkt å løse oppvarmingen? for om vinteren blir det jo ganske kaldt selv om du har isolert bra, og det er jo bitende kulde nede ved vannet, så har du tenkt å fyre med ved? og isåfall hvordan skal du løse matlagingen? ved tar jo ganske stor plass og trenger at man har kontroll, og da trenger du anstendige akkumulatortanker som også veier en del, eller tror du at du kan klare deg på strøm? for vinterstid så vil du ikke få ut nok strøm noen dager til at du kan ha mer enn noen LED-lamper lysende, eller så må du ha helt mørkt og kjøre sirkulasjonspumpen typ 10-20 minutter fordelt på hele dagen for varme

5
du skrev at du ville finne en elektrisk motor som du kunne kjøre båten med
med hvilken strøm da? si at du trenger noen kW i effekt på motoren og vi snakker kun solenergi da jeg tror det er uvanlig at du vil få en lading på vindturbinen når du trolig ligger i le, og det pleier å trenge en del vind for å i det hele tatt begynne å lade

(se nederst på lenken så ser du omtrent hvor mye strøm du kan håpe på)
http://solarlab.se/solpanel/solceller/12volt/solcell-50w.html

så har du en båtmotor på 10kW (14hk) og du trenger å kjøre den slik at du kan tømme tanken eller fylle på med vann så trenger du med en 50w panel å lade batteriene hele januar måned for å kunne kjøre i 6 minutter, og er det strøm der du har tenkt å ha båten så vil det gå veldig sakte og du kanskje må kjøre i en time tur/retur, så da trenger du 500W i paneler for å klare deg hvis du ikke forbruker noen strøm i det hele tatt den måneden
mens la oss si at du skal ha kjøleskap/fryser så drar det ca 0,7-1kWh/d og det innebærer at fra november til februar så vil du ikke engang ha strøm for et kjøleskap selv om du har 1000W i paneler, og da snakker vi jo likevel om rundt eller over 50kkr i investering der, og så vil du ha lys som blir litt, og har du en tv som du har på noen timer om dagen og en datamaskin på det så si rundt 400w(tv+datamaskin) si 10 timer så er det 4kWh og det er nødstilfelle at du klarer deg med 1000W i paneler mai-aug.

så ha en innebygd dieselmotor som du kan starte opp for å lade batteriene er mitt forslag så trenger du ikke å være utrolig sparsom med strømmen om vinteren, og også kunne koble den på en aksel slik at du kan få fremdrift med den

så skal jeg ikke gå inn på hvilken knusende effekt is kan ha for se på båter med 4-5mm tykke stålskrog så er de bulkete når isen har presset mot dem, så tåler dine pontonger is som kan bøye stål uten problemer?

så er dette ting du har fundert nærmere på før eller helt glemt at det er litt trøbbel med avløp og vann og strøm hvis du skal være helt selvforsynt?

og hva er hele tanken med byggingen?
bolig når du studerer? kult å få bo på en husbåt? tanken med å kunne selge reklameplass og få inn litt penger så? kunne leve off-grid?

miry skrev:
vil ikke være frekk, men har du virkelig tenkt gjennom fra flere vinkler da jeg synes det mangler en del ting for å bli brukbart

1
hva er tanken med akkurat et slikt regelverk som du har på tegningene dine, og er det langsgående eller tverrgående som er helt? For slik du har tegnet det, kan jeg ikke se hva som skal være det som tar opp momentet fra bølgene når det påvirker pontongene.

Så bør du også tenke på at den lengste lengden jeg har sett på trelast og som er den lengste standardlengden er 5,4 m, så å ha 6,1 eller 8 m betyr at du må skjøte som gjør det mye svakere.

2
har du tenkt på hvor mye strøm en selvstendig bygning krever i form av vannpumpe, kjøleskap/fryser, TV/datamaskin, belysning, og så er jo spørsmålet om du skal bruke elektrisitet til matlaging og varme, så vil energiforbruket bli ganske mye større enn du kan få fra sol og vind. Men har du tenkt at du kan koble deg på nettet via en uttak på en brygge, så er det en annen sak.

3
hvordan skal du løse det med vann og avløp? Skal du fylle opp ferskvann i en stor tank, og da trenger du jo å kunne komme deg dit med en motor som orker og klarer det, eller skal du rense vannet i Mälaren, så vil det også kreve energi. Og hva skal du ha for type avløp? Skal du ha en lukket tank for alt, så bør du regne med at den vil bli tung og må isoleres for ikke å fryse, og har du 6 kbm tank som blir ca. 7 tonn når den er full, vil det tynge ned båten veldig mye og være omfangsrik, så da må du ha toalett og alt annet du bruker vannet til på overetasjen, så det kan renne ned, for skal du plassere den på underetasjen, må du pumpe opp avløpet til tanken, og det vil bli vanskelig, og du må nok regne med at den lille strømmen du kan få fra vind og sol er ikke mye, og tja ifølge vindkartene skal gjennomsnittsvinden være på rundt 5-6 m/s i Stockholm, men det er oftest på 80 m over bakken man har målt sånt, og det er ingenting å bruke deg av når du estimerer hvor mye strøm du kan få fra vinden.

Og med en 6 kbm tank, og du skal bo der alene, så er gjennomsnittsforbruket for en som bor i leilighet 200-230 l/dag, så det gir at på en måned har du fylt tanken og må få den tømt. Men en løsning kan være at du har en liten slamavskiller for gråvann og type vakuumtoalett, så kan du klare deg lenger mellom du trenger å tømme, men det er også plasskrevende og må sørges for at det ikke fryser, så likevel står man med problemet at du må ha det lavere enn gulvet, og der har du jo ikke plass ifølge tegningen din.

Eller har du tenkt å kjøre med en kjemitoalett og så lede gråvannet rett ut?

4
hvordan har du tenkt å løse oppvarmingen? For om vinteren blir det jo ganske kaldt selv om du har isolert bra, og det er jo bitende kulde nede ved vannet, så har du tenkt å fyre med ved? Og i så fall, hvordan skal du løse det med matlaging? Ved tar jo ganske stor plass og trenger tilsyn, og da trenger du høvelige akkumulatortanker, hvilket også veier en del, eller tror du at du kan klare deg med elektrisitet? For om vinteren så kommer du ikke til å få ut strøm nok enkelte dager til å kunne ha mer enn noen LED-lamper på eller så må du ha helt mørkt og kjøre sirkulasjonspumpen typ 10-20 minutter fordeling utover hele dagen for varme.

5
du skrev at du ville finne en el-motor som du kunne kjøre båten med. Med hvilken elektrisitet da? Si at du trenger noen kW i effekt på motoren, og kjører vi på solenergi alene, da jeg tror det er uvanlig at du kommer til å få en oppladning på vindturbinen når du antakelig ligger i le, og det pleier å trenge en del vind for å i det hele tatt begynne å lade.

(se nederst på lenken så ser du omtrent hvor mye strøm du kan håpe på)
[lenke]

så har du en båtmotor på 10kW (14hk) og du trenger å kjøre den slik at du kan tømme tanken eller fylle på med vann, så trenger du med en 50w panel å lade batteriene hele januar måned for å kunne kjøre i 6 minutter, og er det strøm der du har tenkt å plassere båten, så går det veldig sakte, og du kanskje trenger å kjøre i en time tur/retur, så da trenger du 500W i paneler for å klare deg om du ikke bruker noe strøm i det hele tatt under den måneden. Mens sier vi at du skal ha kjøl/frys, så trekker det ca. 0,7-1 kWh/dag, og det betyr at fra november til februar, så kommer du ikke engang til å ha strøm til et kjøleskap selv om du har 1000W i paneler, og da snakker vi jo likevel om rundt eller over 50kkr i investering der, og så vil du ha lys, noe som blir litt, og har du en tv som du har på noen timer om dagen og en datamaskin på det, så si rundt 400w (tv+datamaskin) si 10 timer, så er det 4kWh, og det er nødssituasjon at du klarer deg med 1000W i paneler mai-aug.

så ha en innebygd dieselmotor som du kan starte opp for å lade batteriene er mitt forslag, så trenger du ikke å altfor sløve slik på strømmen under vinteren og så kunne koble den til en aksel slik at du kan få fremdrift med den også.

Så kommer jeg ikke til å gå inn på hvilken knusende effekt is kan ha, for se på båter med 4-5mm tykke stålhoder, så er de bulkete når isen har presset mot dem, så tåler dine pontonger is som kan bøye stål uten problemer?

så er dette ting du har tenkt nærmere på før eller helt glemt at det er litt trøbbel med avløp og vann og strøm om du skal være helt selvforsynt?

hva er hele tanken med byggingen?
bolig når du studerer? kult å kunne bo på en husbåt? tanken med å kunne selge reklamplass og få inn litt penger på det? kunne leve off-grid?
takk for at du tok deg tid til å analysere prosjektet mitt.

en bekjent sa til meg at standard lengden på trelast var 8 eller 10 m, hvilket gjorde at jeg gikk for det uten å tenke meg om, skal sjekke opp hvordan det virkelig er? takk.
(nå må man bruke 10 timer+ på å gjøre om tegningen gryy)
men går det å spesialbestille trevirke som er akkurat 8 m?

jeg tenkte slik når det gjelder energi. det finnes tre ting som trenger strøm i huset, det er kjøleskapet (som trekker 88 Kwh per år), en varmtvannsbereder på 30-50 l og oppvarmingen om vinteren. det vil ikke være nødvendig med en vannpumpe fordi alle ting som trenger vann får det under vannberederen, og det finnes en 1000 l tank på taket for kaldvannet. en vanlig person bruker ca. 120-160 l vann per dag, så ved å ha en vannbesparende oppvaskmaskin/ vaskemaskin og leve veldig vannbesparende, havner jeg under 100 l/dag. og vanntanken fylles hver uke ved en kaj.

avløpet vil være lagt slik at alt gråvann lagres i en liten tank under båten og på kvelden tømmes ut i sjøen. toalettvannet vil havne i en septiktank som tømmes hver uke på en stasjon.

jeg har bestemt meg for å ha en dieselmotor i stedet for elmotor, for som du sier, det er ikke praktisk. på grunn av at reklameplassene vil utgjøre en del av inntekten min, vil jeg kjøre rundt i Stockholmsområdet for å bli sett, noe som gjør at jeg lader batteriene samtidig som jeg kjører rundt. (dieselmotorens generator lader batteriene)

jeg vil ha mellom 10-20 stk gel 115ah-batterier, noe som bør være nok for å klare meg en uke uten å sette på dieselmotoren.

is-problemet har jeg ikke løst ennå, men jeg har sett pontongbåter ute i sjøen om vinteren, og plast er mye mer fleksibelt enn stål.

Sist redigert:
Kult prosjekt.
Om du har en flyteevne på rundt 3 tonn så ville jeg holdt nede dimensjonene så mye som mulig.
Det plukker raskt på i vekt.
Alt avløpsvann skal ned i lukket tank, så her må du tenke om.

J
husbåt skrev:
jeg tenkte sånn med energi. det finnes tre ting som trenger strøm i huset, det er kjøleskapet (som bruker 88Kwh per år), en vannvarmer på 30-50l og oppvarmingen om vinteren. det kommer ikke til å trenge noen vannpumpe på grunn av at alle tingene som trenger vann ligger under vannvarmeren og det finnes en 1000l tank på taket for kaldvannet. En vanlig menneske bruker ca. 120-160l vann per dag, så ved å ha en vannsparende oppvask-/vaskemaskin og leve veldig vannbesparende så havner jeg under 100l/dag. og vanntanken fylles hver uke ved en eller annen kai.
1 tonn plassert øverst? høres ikke smart ut i det hele tatt.

Vekt skal plasseres så lavt som mulig.

husbåt skrev:
is spørsmålet har jeg ikke løst ennå, men jeg har sett pontonbåter like ute på sjøen om vinteren og plast er mye mer fleksibelt enn stål.
Is problemet kan man lett løse med en luftpumpe som bobler ut fra et rør rundt båten hvert 5. minutt.

Sist redigert av en moderator:
det er uansett sånn at skal du ha kaldt vann i en tank så må du isolere den skikkelig, typ 200mm isolasjon rundt hele for at den ikke skal bli varm om sommeren og fryse om vinteren

når det gjelder vekt så blir det jo fort tungt når vi snakker tanker typ vanntank og septiktank

så er det å varme vann en del energi, for vi kan si omtrent 1Wh/grad/liter så å heve temperaturen på 50 liter vann med 50C blir ca 3kWh og det er jo over to og nesten tre av dine fulladede 112Ah batterier

og når det kommer til hvordan du har tenkt at du skal dra en gang i uken for å tømme tanken og fylle på med vann, så burde du tenke på at det er is, og har du ikke et skikkelig skrog som du kan bryte deg gjennom isen med, så tror jeg det er ganske så vanskelig å ta deg fram til de stedene du trenger å dra, og da sitter du fast i strømmen eller hvor du befinner deg

så det kan bli rotete om du har en båt som sitter fast et eller annet sted eller ikke kan komme til der du trenger å tømme tanken eller fylle på vannet eller komme i land så du kan ta deg til skolen, og kan jeg spørre hva du skal studere og hvor?

(du nevnte at du skulle studere, så jeg ikke hva)

og har du noen erfaring om HVORDAN du skal bygge for å få stabilitet og hvilke krefter som påvirker det hele?
(både når det gjelder båter og skip og hvordan is og bølger og vind påvirker dem og hvordan hus og andre statiske konstruksjoner skal samspille med dynamiske belastninger)

og du nevnte ikke hvordan du skulle varme og spesielt hva budsjettet er

kan se mange måter å ro iland et slikt prosjekt i mine tanker men da tror jeg ikke man kan komme i nærheten av å klare det på de vektene og byggemetodene som du har tenkt og på å være selvforsynt i energi og klare deg på vann, og hadde det vært i malmö så ville det nok gått bra med den lille isen som er der, men her oppe så er det jo litt mer problemer når temperaturer kan krype ned og fryse fast båter ganske så fort og ha knusende effekter, og ja mange brygger klarer is da de er fleksible men da er det ikke panikk om en ponton der begynner å lekke litt mens i ditt tilfelle så kommer alt ditt arbeid og store penger til å bli ødelagt

så prøv å få hjelp av folk som kan begge deler i hvordan man bygger en båt og hvordan man bygger et hus og hvordan man kan løse problemer med balanse når vind og bølger påvirker alt

og du har ikke sagt hva selve målet er med ditt prosjekt

for skal du ha en visende reklameskilt og bolig så kan jeg ikke komme på så mange alternativer mer enn å ha en rullende reklameskilt og er det for å ha bolig og være selvforsynt så blir du jo ikke det akkurat sånn og da er det lettere å lage en bolig av et lastebilflak eller hva er tanken med dette prosjektet??

miry skrev:
det er uansett sånn at skal du ha kaldt vann i en tank så bør du isolere den ordentlig, typ 200mm isolasjon rundt hele for at den ikke skal bli varm om sommeren og fryse om vinteren

når det gjelder vekt så blir det jo fort tungt når vi snakker tanker som vanntank og septiktank

så er det også at varme vann krever en del energi for vi kan si omtrent 1Wh/grad/liter så å øke temperaturen på 50 liter vann med 50C blir ca 3kWh og det er jo over to og nesten tre av dine fulladede 112Ah batterier

og når det kommer til hvordan du har tenkt å dra en gang i uken for å tømme tanken og fylle på med vann, så bør du tenke på at det er is og har du ikke et skrog som kan bryte deg gjennom isen så tror jeg det vil være ganske vanskelig å komme seg fram til de stedene du trenger å komme til, og da sitter du fast i strømmen eller hvor du enn befinner deg

så det kan bli rotete hvis du har en båt som sitter fast et sted eller ikke kan komme til der du trenger å tømme tanken eller fylle på vannet eller komme i land så du kan dra til skolen. Og kan jeg spørre hva du skal studere og hvor?

(du nevnte at du skulle studere men så ikke hva)

og har du noen erfaring med HVORDAN du skal bygge for å få stabilitet og hvilke krefter som påvirker det hele?
(både når det gjelder båter og skip og hvordan is og bølger og vind påvirker dem og hvordan hus og andre statiske konstruksjoner skal samspille med dynamiske belastninger)

og du nevnte ikke hvordan du skulle varme og hva slags budsjett det handler om

kan se mange måter å ro i land et slikt prosjekt i mine tanker men da tror jeg ikke du kan komme i nærheten av å klare det på de vektene og byggemetodene som du har tenkt og på å være selvforsynt med energi og klare deg med vann og hadde det vært i malmö så ja, skulle det nok gått bra med den lille isen som er der men her oppe så er det jo litt mer problem når temperaturene kan krype ned og fryse fast båter ganske så fort og ha knusende effekter og ja mange brygger klarer is da de er fleksible men da er det ikke panikk om en ponton der begynner å lekke litt mens i ditt tilfelle så vil alt ditt arbeid og store penger bli ødelagt

så sørg for å prøve å få hjelp fra folk som kan begge delene i hvordan man bygger en båt og hvordan man bygger et hus og hvordan man kan løse problemer med balanse når vind og bølger påvirker alt

og du har ikke sagt hva selve målet er med ditt prosjekt

for skal du ha en visende reklameskilt og bolig så kan jeg ikke komme på så mange alternativer mer enn å ha en rullende reklameskilt og er det for å ha bolig og være selvforsynt så blir du ikke det uansett sånn her og da er det lettere å lage en bolig av et lastebilflak eller hva er tanken med dette prosjektet??
tenkte å ha 170mm isolasjon om det ikke er nok må man nok finne på en annen løsning, kanskje vannkjøling :cool:

jeg har fundert på plasseringen av tanken og innså til slutt at det var en veldig dårlig idé å ha den på taket. for det første ville tanken veie 25% av båtens vekt og ha den høyest opp var ikke en så smart idéq(;^;)p.

jeg er klar over at vannvarmere bruker mye strøm men den har ikke så stor vedlikeholdsforbruk, strømmen det tar å bevare varmen. så når man tenker etter så er det et livsstilsspørsmål, om man tar en kort(3-4min) dusj, pusser tennene i kaldt vann, vasker aldri for hånd uten lar oppvaskmaskinen gjøre jobben, osv. så tror jeg at jeg skulle klare meg med 15 liter per dag av varmtvann.

om vinteren tenkte jeg ha en båtplass nettopp fordi det er billigere og man kan få den nærmere byen. så vintertidene vil jeg ha tilgang til strøm og vann.

jeg tenker å bruke vanlige el-elementer til oppvarmingen for jeg har ikke plass til en akkumulatortank eller vedovn. men om vinteren vil jeg ha strøm og om våren og sommeren vil jeg ikke ha behov for oppvarming i samme omfang som om vinteren.

jeg studerer samfunnsøkonomi på videregående og bor i stockholm og jeg kommer i land gjennom en gummibåt som jeg drar etter husbåten.

jeg har ingen erfaring med å bygge hus eller båter men jeg er god i fysikk så jeg forstår hvordan de ulike kreftene påvirker båten, bortsett fra bølgekreftene som jeg ikke helt vet hvordan de vil påvirke båten. min teori er at pontongene har en maks belastning på 3600kg og min båt vil veie rundt 4000kg med vanntank en/to personer ombord. det gjør at pontongene vil havne under vann og fungere som en slags kjøl, som vil motvirke bølgenes krefter slik at det vil føles som om man kjører på litt ujevn vei med bil. (jeg har bare tenkt å kjøre i stockholm områdene hvor det nesten ikke forekommer noen bølger bortsett fra andre båters bølger)

så kommer jeg til målet med prosjektet! for omtrent et år siden ble jeg opplyst om at det finnes noe som heter husbåt. Jeg som virkelig elsker alt som har med vann å gjøre ble helt hekta på ideen om å bo på vann og noen måneder senere begynte jeg å skisse på en husbåt. Etter to måneder med skissering hadde jeg en skikkelig fin husbåt men jeg holdt ikke til budsjettet mitt og visste at båten ville koste over 1 mill.
når jeg funderte på hvordan jeg skulle løse det problemet tipset en god venn til meg om at jeg kunne starte en kafé som flyter på vann, etter en masse skriving på forretningsplan og budsjetter så gikk jeg til nyföretagarcentrum for rådgivning hvor de ble forbløffet over ideen min til hvordan båten skulle bygges. (jeg hadde skrevet alt fra hvordan logistikken skulle gå til, til hvordan man skulle ansette folk)
så sa de til meg at jeg skulle gå til invasjon stockholm for denne byggteknikken var ikke klar til å bygges med uten trengte å utvikles. så før sommeren så gikk jeg på introduksjonsmøte hos dem og senere samme dag så la jeg byggteknik ideen på is.
for jeg hadde mistet fokus helt, det var en husbåt fra første begynnelse jeg skulle bygge :cool:.

så nå er jeg her, har gått tilbake til basic med tre og ingen avanserte løsninger på problemer som koster mye uten en båt som fungerer året rundt som klarer helst 4 vintre.d^_^b
senere vil jeg komme tilbake til byggteknikken men først vil jeg ha et hjem:blushing:

det ble litt mye, men stor takk til deg miry og andre som har kritisert prosjektet mitt for det har ført til at jeg har kunnet løse flere store designfeil, fortsett med det!!d^_^b

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.