hei

det er sånn at jeg lurer på om jeg har tenkt riktig?

veggene på min husbåt kommer til å være 195mm med isolasjon på 170mm
beskrivelse:
playwood(12mm)| isolasjon(170mm)| vindsperre(1mm)| playwood(12mm)

er det riktig??

byggblogg: www.ibatteri.com

Husbåt eller hus er sikkert like. Altså: luftspalte mellom ytterplywood og vindbeskyttelse og (om du har mineralull i veggene) plast mellom innerplywood og isolering.

haavard skrev:
Husbåt eller hus er sikkert likt. Altså: luftspalte mellom ytterplywood og vindsperre og (om du har mineralull i veggene) plast mellom innerplywood og isolasjon.
hehe da har jeg gjort helt riktig =D men det der med luftspalten er det nødvendig?? for på min tegning så er det utrolig trangt så luftspalten ville bare være ca 0,5mm. finnes det noen ulemper med å ikke ha den luftspalten?

J
husbåt skrev:
hehe da har jeg gjort helt rett =D men det der med luftspalten er det nødvendig?? for på min tegning så er det utrolig tett så luftspalten ville kun være ca 0,5mm. finnes det noen ulemper med å ikke ha den luftspalten der?
Luftspalt skal du nok ikke hoppe over på en husbåt, luften blir gjerne fuktig.

Jeg ville satt minerit lengst ute.

http://www.cembrit.se/Det_finns_5_typer_Minerit-21583.aspx

husbåt skrev:
hehe da har jeg gjort helt rett =D men det der med luftspalten er det nødvendig?? for på min tegning så er det utrolig tett så luft spalten ville bare være ca 0,5mm. finnes det noen ulemper med å ikke ha den luftspalten?
Da må du tegne om! Enten tykkere vegger eller redusere til 145mm isolasjon.

haavard skrev:
Da må du tegne på nytt! Enten tykkere vegger eller redusere til 145mm isolering.
hva er minimum lengde på luftspalten? er 2,5cm nok?

får jeg si min tanke om dette så er vanlig isolasjon ikke noe jeg kan tenke meg er passende i en konstruksjon som vil bli utsatt konstant for en fuktighet på rundt 100% og det vil gå opp og ned i temperatur så det vil bli kondens på veggene både ute og inne avhengig av når det blir kaldt ute eller om det ikke henger med å stige inne og er det velisolert så vil temperaturen inne kunne være lav sammenlignet med ute og gi kondens på innvendige vegger også da det likevel er treghet i materialene med

så min tanke ville være å impregnere eller olje skikkelig inn treverket du skal bygge med slik at til tross for at det kommer inn fukt, vil det ikke bli råte eller mugg i det, og deretter bruke forskalingsplywood eller marinplywood i vegger og så lime det på utsiden og som isolasjon bruke isopor da du ikke vil ha noe som kan begynne å mugne i veggene

så jeg ville nok om man skal skru det sammen så ville det nok bli

forskalingsplywood (de vanlige har ikke alltid vannbestandig lim i)
20-50mm isopor liggende helt dekker
170-200mm isopor mellom stenderverket og skru gjennom det laget mellom så man får et "tett" lag
enten likt på innsiden men forskalingsplywood er jo ikke så pen men marinplywood finnes pen men den er ikke billig heller eller så tar man et pustende materiale som gips som man kan male slik at den lille fuktigheten som kommer inn kan komme ut med

så jeg selv ville nok hoppet over vanlig isolasjon og tykkelsen på mellomlaget bestemmer man hva konstruksjonen krever og der kan man også kutte så det blir vridstivt da man ikke vil få så stor nytte av plywoodens hulrom i dette tilfellet men du får en konstruksjon uten kuldebroer og som er velisolert og isoleringsevnen vil holde seg konstant sammenlignet med det du sannsynligvis vil få med mineralull når det suger til seg vannet som det sikkert vil gjøre og da har du vanskelig for å tørke det når det er i en vegg

men det er bare min tanke

J
miry skrev:
så min tanke skulle være å impregnere eller olje inn ordentlig det virket du skal bygge med så selv om det kommer inn fukt i det så skal det ikke bli råte eller mugg i det og så bruke formplyfa eller marinplyfa i vegger og så lime det på utsiden og som isolasjon friggolit da du ikke vil ha noe som kan begynne å mugne i veggene

så jeg ville nok hvis man skal skru sammen det så ville det nok bli

formplyfa (de vanlige har ikke alltid vannbestandig lim i)
20-50mm frigg liggende heldekkende
170-200mm frigg mellom regelstammen og skru gjennom det laget mellom så man får et "tett" lag
enten likt på innsiden men formplyfan er jo ikke så pen men marinplyfa finnes pen men den er ikke billig heller eller så tar man et pustende materiale som gips som man kan male så kan den lille fukt som kommer inn komme ut med
Jeg hadde gjort slik, Minerit (VIKTIG, den frostsikre varianten) ytterst, bedre materiale finnes ikke i fuktig miljø (jo, den er litt dyr, men det er verdt det) deretter løftespalte 2,5cm etter det stendere med frigolit mellom (eventuelt 2 lag om man vil bygge bort kuldebroer) og så ville jeg lagt noen trepaneler på innsiden så ville stive opp hele bygget og gi en pen marin atmosfære.

dagens marinplyfa er ikke i nærheten så god som den var før, limet er dårligere og jeg har sett muggevekst på ganske nye plater allerede etter 1 år i fuktig miljø, noe som man aldri så før.

John J skrev:
Jeg ville gjort slik her, Minerit (VIKTIGT, den frostsikre varianten) ytterst, bedre materiale finnes ikke i fuktig miljø (visst den er litt dyr men det er det verdt) etterpå løftespalter 2,5cm og deretter lekter med isopor imellom (eventuelt 2 lag hvis man vil bygge bort kuldebroer) og så ville jeg lagt noen trepaneler på innsiden for å stive opp hele byggverket og gi en fin marin atmosfære.

dagens marinplyfa er ikke i nærheten så bra som den var før, limet er dårligere og jeg har sett muggpåvekst på ganske nye plater allerede etter 1 år i fuktig miljø, noe man aldri så før.

så hvordan høres dette ut =D

Minerittskive Normal | 170mm isopor samt Impr. lekt | Minerit Windstopper | Minerit Fasade

målet er at den båten skal klare 5 år på sjøen til en billig pris :cool:

Litt uvanlige spørsmål for et hus dukker det jo opp.
Hvor kommer båten til å ligge? Kan det bli vannsprut opp på fasaden? Salt eller ferskvann?
Hvilke bevegelser kommer det til å være? Må man forsterke ekstra for disse?
Hvordan koble til dekket/skroget? Kondensproblemer der?
osv.

Og burde det ikke være mer fornuftig å bruke XPS eller PUR i stedet for vanlig EPS-frigolit?
Tenker som så at lukkede porer burde være fordelaktig?
For øvrig kan det også være en tanke å bruke stålprofiler i stedet for tre.

Krawk skrev:
Litt uvanlige spørsmål for et hus blir det jo.
Hvor vil båten ligge? kan det bli vannsprut opp på fasaden? Salt eller ferskvann?
Hvilke bevegelser vil det forekomme? Må man forsterke ekstra for disse?
Hvordan koble mot dekket/skroget? Kondensproblemer der?
osv.

Og burde det ikke være fornuftig å bruke XPS eller PUR i stedet for vanlig EPS-frigolit?
Tanken er at lukkede porer burde være fordelaktig?
For øvrig kan det også være en tanke å bruke stålstendere i stedet for tre.
båten kommer til å ligge i Stockholmsområdet. ja, det kan bli vannsprut på den nederste delen av fasaden. ferskvann og nesten ingen store bølger. nei, det trenger ikke forsterkning. har ingen svar på det siste.

gå inn selv og si hva du mener :cool:
http://www.ibatteri.com/?page_id=47

Sist redigert:
J
husbåt skrev:
så hur låter detta =D

Mineritskive Normal | 170mm firgolit samt Impr. regel | Minerit Windstopper | Minerit Fasade

målet er at den båten skal klare 5 år på sjøen til en billig pris :cool:
Hvorfor skal du ha Minerit inne?

Og hva ville det være for mening å ha både Minerit Windstopper og Minerit Fasade??

formplyfa er ikke like brannsikkert som
minerit :
Byggplate for lettvegger i krevende miljøer og som beskyttelse ved ildsteder/varme installasjoner. Tåler vann, muggler ikke, overflaten er sterk og ubrennbar.
den tåler vann og er brannsikker og prisforskjellen er kun 5000kr og jeg får et brannsikkert hus på kjøpet.

Minerit Windstopper gjør jo at vind ikke kommer inn og fasade er for å gjøre veggene vanntette, og jeg synes de platene ser fine ut :P

fasade:
Platen er:
• Fuktbestandig
• Brannsikker
• Frostbestandig

Den råtner og mugner ikke og blir ikke angrepet av gnagere eller hakkespett. Minerit Fasadeplate er sementbundet og har armering av cellulosefibre. Platen er alkalisk og motvirker muggvekst.

formplyfa er ikke like brannsikkert som
minerit:
Byggplate for lettvegger i krevende miljøer og som beskyttelse ved peiser/varme installasjoner. Tåler vann, mugner ikke, overflaten er sterk og ubrennbar.
den tåler vann og er brannsikker og prisforskjellen er kun 5000kr og jeg får et brannsikkert hus på kjøpet.

Minerit Windstopper gjør at vind ikke kommer inn og fasade er for å gjøre veggene vanntette, og jeg synes de platene ser fine ut :P

fasade:
Platen er:
• Fuktbestandig
• Brannsikker
• Frostbestandig

Den råtner og mugner ikke og angripes heller ikke av gnagere eller spetter. Minerit Fasadeplate er sementbundet og har armering av cellulosefibre. Platen er alkalisk og motvirker muggvekst.

J
Visst er minerit bra for å brannsikre men den er jo ikke så pen å se på innendørs men den går jo å male.

Vil man ha brannsikringen så hadde jeg gjort slik: Mineritplate Normal | 170mm frigolit regel (ikke trykt da de ikke er å foretrekke i hus der man skal bo) | T-Vind Super| Minerit Fasade

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.