hei alle teknikere!

trenger hjelp med å få den rette h-bjelken..
skal ha en 120x120 bjelke.
lengde 393cm...
hvor mye last tåler denne????
takk for et meget raskt svar

med vennlig hilsen
snickar estwing

Nå har jeg dessverre ikke formelsamlingen hjemme, men det mangler uansett en del info for å kunne regne ut dette.

-Hvilken type "H-bjelke" snakker du om, de finnes i ulike godstykkelser? (HEA, HEB og også HEM).
-Hvilken flytegrense har bjelken som skal brukes, nå er de vanligvis 355N/mm2 men tidligere var det ofte slankere?
Hvilken type last har du, punktlast på midten eller jevnt fordelt last over hele lengden?

Hvis du angir dette så er det en enkel sak å regne ut maxlast og nedbøyning.

hei igjen....
jo stålet i midten er 5 mm
over og under er 8 mm tykt.
det er jevnt fordelt last på den.
vet ikke hva slags bjelke det er..
er skikkelig dårlig på dette...
mvh
snickar estwing

Sist redigert:
Da er det en HEA 120 du har.

Jeg får frem at den holder for 4.8 tonn utbredd last om den har flytegrense på 220N/mm2.
Den vil da bøye ned nesten 3 cm.

Siden jeg ikke har riktig formelsamling, så reserverer jeg meg litt mot disse opplysningene selv om de ser ut til å være rimelige tall.

ok... den som nå sitter der har bøyd seg ca 3 mm i midten.... hva kan det være for last da?
*dumt spørsmål* men ja går det å svare så er jeg takknemlig...

mvh
snickar estwing

estwing skrev:
ok... den som nå sitter der har bøyd seg ca 3 mm i midten.... hva kan det være for last da?
*dumt spørsmål* men aja går det å svare så er jeg takknemlig...

mvh
snekker estwing
Knapt 500 kg får jeg det til om vi fortsatt snakker jevnt fordelt last over hele bjelkens lengde.

ok... med den lasten, kommer den til å bøye seg mer lr stagnerer den der??
takk for hjelpen hittil!
mvh
snickar estwing

estwing skrev:
ok... med den lasten, kommer den å bøye seg mer eller stangerer den seg der??
takk for hjelpen hittil!
mvh
snickar estwing
Deformasjonen i stål er konstant mot belastningen så lenge du belaster mindre enn stålets flytegrense.
I motsetning til tre så øker ikke en deformasjon i stål med tiden.
Med andre ord kan du sove meget rolig hvis du har belastet ovennevnte bjelke og kun fått en nedbøyning på 3mm.
Da har du meget god sikkerhet mot overbelastning selv om det skulle være en gammel bjelke med styrke 220N/mm2, og nedbøyningen vil ikke øke med tiden,

strålende.. nei balken er 2,5 år gammel bare så.....
takk uansett...
m,vh
snekker estwing

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.