Hei.

Når jeg søker informasjon om dimensjonering for vårens terrassebygging, støter jeg på ordet utnyttelsesgrad. Hva innebærer det for eksempel i følgende setning
"C24 45x145 Konstruksjonsvirke, deformasjon 11 mm (L/227), utnyttelsesgrad 76%"?

Er 76% bra eller dårlig, bør jeg nærme meg 100% eller 0%? Jeg klarer ikke å finne et mønster i det.

Deformasjonen gjetter jeg er hvor "svaie" det blir eller har jeg feil?

/Oscar

Mikael_L
Hei. Velkommen til forumet.

Jeg er ikke 100% sikker, men nesten sikker uansett. :)
Utnyttelsesgrad er hvor nær maksimal påkjenning man har kommet med valgte dimensjoner.

Så jo lenger fra 100% man er desto mer sikkerhetsmargin finnes det, men desto mer treverk går det også med, dvs større dimensjoner og dyrere.
Så man vil rett og slett at utnyttelsesgraden ikke blir veldig nær 100%, men heller ikke veldig lav.

Den deformasjonen som omtales i det eksemplet er maks nedbøyning (midt i spennet) ved maks dimensjonerende last.

Ved dimensjonering skal både deformasjonskrav og fasthetskrav oppfylles.
Utnyttelsesgraden er målet på hvordan fasthetskravet er oppfylt.
Utnyttelsesgrad under (eller lik) 100% er OK.
Høy utnyttelsesgrad (90-100%) betyr at materialet er godt utnyttet, veldimensjonert.
76% utnyttelsesgrad er normalt når deformasjonskravet er dimensjonerende.
0% innebærer ekstrem overdimensjonering, uutnyttet materiale, økonomisk galskap.

• Liker
murak og 3 andre
  • Laddar…
Så om man skulle ha en utnyttelsesgrad over 100% er det underdimensjonert og således risiko for betydelig svikt eller at treverket brekker som følge av trykket?

Ochen skrev:
Så om man skulle ha en nyttjandegrad över 100% är det underdimensionerat och således risk för betydande svikt eller att virket går av till följd av trycket?
Ja, det er underdimensjonert og risiko for at det brister, men det sier ingenting om nedbøyningen (svikt).
Ved korte spennvidder kan man ha høy utnyttelsesgrad ved lav nedbøyning, (styrkekravet blir dimensjonerende).

Du gjør det komplisert. Hvis du gir noen ledetråder om hvilken spennvidde du tenker å ha mellom opplagene, kan du nok få noen tips om hvordan du skal dimensjonere.

Altanen kommer bli i to deler der den ene blir 2 meter og den andre knapt 3 meter. Spennvidden blir således rett under disse målene. Tenkte å bruke 45*195 til den brede delen og 45*145 til den litt smalere. Hva tror dere, holder det?

Mikael_L
Med maks cc60 cm mellom bjelkene så holder det bra.

Jeg har f.eks. 2.40 spennvidde med 45x145 i cc60 i friggeboden. Det er litt på grensen, man merker svikten i bjelkelaget litt av og til. Men man er mer følsom for svikt innendørs, så til en terrasse hadde det kanskje føltes 100% OK.
2 meter spennvidde til terrasse fungerer utmerket.
45x220 klarer omtrent 4 meter uten altfor stor ulempe, så 45x195 til 3 meter må jo være OK.

• Liker
Ochen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.