43.648 lest ·
117 svar
44k lest
117 svar
Utfordring - hvem kan bygge det mest økonomiske stillaset på paller?
Jeg er ikke helt venn med at man skal ta sjanser med sikkerhet. Man er aldri alene når en ulykke har skjedd og det på grunn av eget "bondförnuft" eller "det skjer ikke meg". Men konsekvensene når noe først har skjedd, overgår langt de økonomiske besparelsene, da er det for sent.
Men likevel kan jeg omfavne tanken på å bruke materialer som du uunngåelig vil gjøre.
Men et par tips kan jeg gi bortsett fra de jeg har lest om hittil og med en utvikling av resonnementene.
-Sett pallen på tvers. Dels på grunn av stabiliteten og ikke minst på grunn av tilgangen til plass når f.eks. renner er på plass.
-Hev opp pallen så det blir en mindre glipe mellom takfot og pall. Noe som letter når dere skal opp på taket.
-Tett sammen de stående reglene (1,8 m.) med tanke på at treverket er fullt av kvist og dermed svekker holdbarheten, i tilfelle man mister balansen og treverket knekker....
-Trekk stillingen forbi gavlene med tanke på at dere kommer til å legge råspont også, som da vil stikke utenfor den tenkte stillingen.
-Ytterligere en langsgående planke som ligger i en tenkt falllinje så man ikke ruller gjennom nedre planke og pallen.
-Samt ytterligere en planke som ligger direkte mot pallen så ingenting smått går gjennom og faller i hodet på den som er foran stillingen. Samt se ovenfor.
Lykke til
Men likevel kan jeg omfavne tanken på å bruke materialer som du uunngåelig vil gjøre.
Men et par tips kan jeg gi bortsett fra de jeg har lest om hittil og med en utvikling av resonnementene.
-Sett pallen på tvers. Dels på grunn av stabiliteten og ikke minst på grunn av tilgangen til plass når f.eks. renner er på plass.
-Hev opp pallen så det blir en mindre glipe mellom takfot og pall. Noe som letter når dere skal opp på taket.
-Tett sammen de stående reglene (1,8 m.) med tanke på at treverket er fullt av kvist og dermed svekker holdbarheten, i tilfelle man mister balansen og treverket knekker....
-Trekk stillingen forbi gavlene med tanke på at dere kommer til å legge råspont også, som da vil stikke utenfor den tenkte stillingen.
-Ytterligere en langsgående planke som ligger i en tenkt falllinje så man ikke ruller gjennom nedre planke og pallen.
-Samt ytterligere en planke som ligger direkte mot pallen så ingenting smått går gjennom og faller i hodet på den som er foran stillingen. Samt se ovenfor.
Lykke til
Oi, mange svar nå =). Har forsøkt å sortere litt blant innleggene og tatt til meg det jeg ser som relevant for byggeprosjektet mitt. Oppsummerer punktene nedenfor.
Mvh
- Jeg kommer ikke til å bruke diagonaler på kortsiden av den grunn at stillaset er forankret godt i veggreglene både oppe og nede, og trenger således ikke ytterligere forsterkning i den retningen.
- Et diagonalstag per seksjon lagt til. Vil man kan man naturligvis bruke flere om man vil ha enda mer stabilitet, men jeg nøyer meg slik (om ikke stillaset føles ustabilt når det først er bygd).
- Pallene er vridd 90°. Dette føles jo egentlig opplagt og slik burde det jo vært fra starten. Takk for input på den.
- Endret fra terrassebord til byggregel for å holde opp de to langsgående bjelkene.
- Jeg kommer ikke til å leie et stillas. Jeg har forstått at mange foretrekker den ekstra sikkerheten det medfører, og føler man det slik skal man selvsagt leie et ordentlig stillas. Jeg føler dog annerledes og kommer til å bygge i henhold til opprinnelig plan, bare litt modifisert i henhold til verdifull tilbakemelding her i tråden.
Mvh
Akkurat dette med å forankre ting godt og deretter kjenne hvor stabilt det er og ut fra dette avgjøre om det trengs flere diagonalstag tror jeg på. Spontant begynner det å se litt overarbeidet ut. Stående langsgående ordentlig fastskrudde bjelker som lastepallene hviler på. Det virker enklere å la de langsgående bjelkene ligge nede og deretter droppe lastepallene. Men du får jo en bredere arbeidsflate på din måte.
Du er ikke bekymret for at det skal komme noen narkomaner forbi og stjele pallen da? Som fd lastebilsjåfør husker jeg hvor nøye det var å ta en tompall i retur for hver pall med varer jeg leverte, og hvordan suspekte personer kjørte rundt og stjal paller for å selge.
Haha, nei, det er nok det siste jeg bekymrer meg forK Kirre2 skrev:
Sketchup 8 finnes også gratis å laste ned. Litt eldre (men bedre enn online etter min mening) programvare dog.M Markus P skrev:
Jeg hadde også disse tankene, men kjøpte til slutt en ny haki 9 meter bred 3 meter høy, 6 meter høy på midten.
16 000:-
Den har betalt seg ganske bra, har dessuten leid den ut.
Stoler på at jeg får pengene tilbake når jeg selger den.
16 000:-
Den har betalt seg ganske bra, har dessuten leid den ut.
Stoler på at jeg får pengene tilbake når jeg selger den.
Hei
Jeg bygde et stillas som nådde opp til takfotene under takrenoveringen. Jeg lagde det som ensidige snekkerbukker. Benene ble utstyrt med stigbrett og skråstag opp mot bukkens sal. Det ble en veldig solid konstruksjon. Med fire slike langs fasaden, som ble spikret fast med spikerbånd i fasaden, la jeg deretter jernstiger mellom bukkene. I stigen la jeg kraftige planker som jeg kunne gå trygt på. Stigene ble festet mot bukkens sal. Alt føltes veldig solid og sikkert. De ble imidlertid bare brukt av meg selv.
Jeg bygde et stillas som nådde opp til takfotene under takrenoveringen. Jeg lagde det som ensidige snekkerbukker. Benene ble utstyrt med stigbrett og skråstag opp mot bukkens sal. Det ble en veldig solid konstruksjon. Med fire slike langs fasaden, som ble spikret fast med spikerbånd i fasaden, la jeg deretter jernstiger mellom bukkene. I stigen la jeg kraftige planker som jeg kunne gå trygt på. Stigene ble festet mot bukkens sal. Alt føltes veldig solid og sikkert. De ble imidlertid bare brukt av meg selv.
Mats-S
Bygningsveteran
· Sollentuna
· 3 619 innlegg
Mats-S
Bygningsveteran
- Sollentuna
- 3.619 innlegg
grønn - ok med tvil
gul - for spinkelt, 45X95 skal det være
rød - aldeles for spinkelt, minst 20X95
Lastpallene - stor risiko for å tråkke feil i de store spaltene, legg på noen plater å gå på ... ikke særlig gøy å falle på denne stillingen.