Ta først rede på nøyaktig hvilke krav som stilles. Tidligere var jo konstruksjonsberegninger obligatoriske, men det er ganske lenge siden. Derimot har mange kommuner hevet kravene til tegningenes utseende, dvs. at de er profesjonelt utformede. Det pleier i praksis å bety at du må ansette en arkitekt. I så fall kan nok denne hjelpe deg med det meste. Hvis kommunen krever konstruksjonsberegninger som skal vedlegges en byggesøknad, må du betale noen for å gjøre disse, selv om denne bare kopierer Byggahus innleggene. Dessverre har jeg ingen gode kontakter i Stockholm lenger, men halve Sveriges arkitektkorps jobber jo der, så det burde ikke være umulig.
 
F
Litt tilbakemelding. Bygget endelig i gang. 55 centimeter utstikk ble det.
Bygge av en terrasse i en skog, sett nedenfra, med stolper og uferdig takstruktur under en blå himmel.
 
  • Liker
Workingclasshero og 1 annen
  • Laddar…
Det ser veldig lovende ut! De runde søylene gir eleganse til konstruksjonen.
 
F Frågan skrev:
Litt tilbakemelding. Bygget er endelig i gang. 55 centimeter utspring ble det.
[bilde]
Ser fint ut! Hadde vært gøy å få se et bilde av hvordan det ser ut ferdig med huset. Noen spesifikk lærdom?
 
F
Det ble slik at vi kledde inn søylene med espalier så vi fikk et luftig "kjellerrom" under tak. Før eller senere trenger man "skrotplass" hvor man kan ha trillebår, sykler, sagplass, vedstabel etc., og for det formålet har vi nå et mye verdsatt rom. Bjelkelaget skyter fortsatt ut relativt espalierveggen og utspringet bidrar til at markforbindelsen føles litt lettere.
 
  • Liker
Pergoteborg
  • Laddar…
F Frågan skrev:
Det ble sånn at vi kledde inn søylene med espalier slik at vi fikk en luftig "kjellerplass" under tak. Før eller senere trenger man "rotplass" der man kan ha trillebår, sykler, sagplass, vedstabel etc. og for det formålet har vi nå et meget verdsatt rom. Bjelkelaget skyter fortsatt ut relativt espalierveggen og utspringet bidrar til at tilknytningen til bakken føles litt lettere.
Det høres bra og praktisk ut! Samtidig som dere estetisk har nytte av det utskytende bjelkelaget.
Takk for svar:)
 
P
Kult med bygging på stolper! Jeg undersøker akkurat nå muligheten og kostnaden for å bygge lignende. Har du mulighet/lyst til å dele detaljer om det trelastet og dimensjonene dere har brukt, utfordringer dere har støtt på og eventuelt hvordan/hvor dere fikk hjelp med beregninger?
 
  • Liker
Workingclasshero og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.