F
Holder på og skisserer på grunnlaget for vårt fritidshus. Huset, som er en-etasjes med 22 graders sadeltak, skal stå på pilarer på fjell. Det er 15 meter langt og 6,5 meter bredt, og skal stå på tre radpilarer. Det jeg lurer på er om det er mulig å trekke inn den ene radpilaren slik at huset skyter ut en bit. Helst ca. 80 cm, men alt over 20 cm ville vært bra. Så for eksempel en radpilar som vanlig langs med langsiden. En radpilar i midten av huset, og den siste for eksempel 6 meter fra den første. Tanken var helst et bjelkelag med C24 220x45 cc 600.
 
  • Liker
bossespecial
  • Laddar…
Det er absolutt mulig å trekke inn den ene plintraden. Det blir litt mer komplisert å regne på det, men ingen formell problemstilling. Med de spennviddene som blir aktuelle må 45x220 c/c600 C 24 holde.
 
  • Liker
Frågan
  • Laddar…
Høres ut som et spennende prosjekt, liker når man gjør det der "lille ekstra" :)
 
F
Høres ut som det finnes håp :)
På 2/3 av husets lengde finnes ingen bærende innervegg (åpent til møne). Antar at det gjør ønsket om å skyve ut bjelkelaget vanskeligere? Kan det være aktuelt å ha doble 220x45 for eksempel ca. 2 m over den tilbaketrukne pilarrekken og ut mot den utragende ytterveggen? Eller finnes det andre egnede tiltak?
 
En enkel seksjon og plan på huset ville lette litt.
 
F
Seksjon og plan kommer her. Planløsning for bolig med stue, kjøkken, soverom, utestue og hall. Viser romstørrelser og møblering. Byggtegning med to seksjoner, A-A og B-B, med dimensjoner og 22° takvinkel. Seksjon A-A er 2500mm høy, B-B er 3850mm høy, begge med FG 39,9.
 
Hvor vil du ha de inndratte plintene?
 
F
Omtrentlig plassering av søylerader markert i plantegning nedenfor. Tilbaketrukket søylerad markert i rødt. Grunnen til at jeg ønsker å trekke inn søyleraden er primært estetisk. Søylene i raden langs langsiden nederst er hvis de står i liv med yttervegg omkring 1,6 meter høye lengst til venstre og 3 meter lengst til høyre. De kan i snitt gjøres kanskje 5 cm kortere for hver 10 cm jeg trekker inn raden.
Plantegning som viser planlagt plassering av plintrader, med en inntrukket plintrad markert i rødt, langs husets langside.
 
F
Mitt forsøk på å tegne opp en seksjon og laster. Har dog ikke kontroll på hvilke verdier på laster som er rimelige. Det bør vel være seksjonen med åpent til møne som er besværligst? Seksjonstegning av en bærende konstruksjon med piler som viser laster. Avstanden er 6500 mm og 800 mm.
 
Du bør ikke forvente raske reaksjoner. Det er faktisk en ganske kompleks situasjon som har flere mulige løsninger. Et delproblem er antallet plintar og dimensjonene på bærbjelkene. Et annet er gulvbjelkenes mål. Dessuten synes jeg at man bør ta hensyn til estetiske aspekter også, spesielt når det gjelder den inndregne plintraden. Jeg har gått og fundert på "spørsmålet" siden i morges og har kanskje muligheten til å svare i begynnelsen av kvelden.

En annen fundering: Ligger huset på en værmessig utsatt plass? Spesielt tenker jeg på vind.
 
F
Hyggelig utsatt for vind, men ingenting ekstremt. Kunne forestille meg at 20% av husene i dette landet ligger verre til. Vil for så vidt ha et kraftig takutspring (60 cm) hvilket kanskje forverrer det. Antallet pillarer er fleksibelt. Trodde kanskje på en pilaravstand på 1,5 meter (?).
 
  • Liker
PontusLi
  • Laddar…

Beste svar

Ser man på utstikkets lengde og relaterer den til de aktuelle lastene og en tenkt dimensjon på gulvbjelkene (45x220 C 24) så er den akkurat på grensen for akseptabel nedbøyning. Å redusere utstikket til 700 mm ville ikke vært feil.

Så til spørsmålet om pilar og bjelker. Man kan jo velge veldig mange ulike modeller. Min beregning bygger på at du bruker samme limtre-dimensjon for samtlige bjelker og i stedet varierer pilaravstanden noe. Når man skal justere og sette ut høyder pleier det å lette arbeidet. Jeg har også hatt ambisjonen om å holde nede limtre-dimensjonen slik at de kan løftes for hånd. Lastene er lavest i midtraden så der kan du gå opp til 4 m pilaravstand, ellers 3 m. Limtre-dimensjon 90x270. Jeg har regnet med en utbredt last på midtraden på 7,6 kN/m, 18 kN/m i den ytre raden (ved utstikket) og 17 kN/m i den indre.

Når det gjelder materialvalg til pilene synes jeg du skal velge limtre til den ytre raden der de er ganske lange. 90x90 dimensjon er tilstrekkelig. Selv om de delvis skjules av utstikket blir det likevel snedigst.

Jeg har ikke tatt hensyn til vinkelbygget siden det ikke vises helt på tegningene. Sannsynligvis trengs en ekstra pilar under den indre bjelken midt for denne.

bossespecial: Har du lyst til å sjekke mine utregninger? Det er mange tall, så det er lett å gjøre feil.
 
F
Ok. Takk. Jeg tar rådet og reduserer til 700 mm utskyting. Var inne på doble 45x220 som bjelkelag, men innser at en limtredrager gir færre pilar noe som ville vært bra. Noen annen grunn til limtre i bjelkelagene? For pilar var jeg tidligere inne på støpte pilar. Men det er jo ganske kronglete å støpe tre meter høye pilar selv om det bare er et fåtall som er så høye. Limtresøyle er utvilsomt mer smidig. Eventuelt kan en venn hjelpe meg med å lage stålstolper, noe som er et alternativ. Estetisk så er tanken å kle inn pilargrunnlaget med dagens tidsriktige liggende treribber så av pilarene ser man ikke så mye.
 
Ifølge min erfaring klarer overflaten av limtre utendørsmiljøet noe bedre enn vanlig konstruksjonsvirke. Jeg synes det ville vært synd å gå glipp av en så tydelig gestaltningsmulighet ved å kle inn pilarfundamentet. Fremhev den i stedet. Sett eventuelt noe bak den ytre pilarrekken!

Bygningen må stabiliseres i horisontalplanet. Enklest skjer det ved at du bruker plate materiale på eller under bunnsvillaget, samt forankrer dette i bakken på et punkt. Alternativt kan du plassere diagonalstag på passende steder. Stolpehus er ikke automatisk stabile.
 
  • Liker
Pergoteborg
  • Laddar…
F
Jeg antar at jeg bør/må ta dette til en konstruktør? Det er ikke helt klart beskrevet på kommunens nettside hvilke krav som finnes, men det ser ut til å kreve dokumentasjon før teknisk samråd. Noen tips om hvordan/hvor jeg kan få hjelp med det?

Så er det selvfølgelig hyggelig å selv føle seg trygg med løsningen (Jeg mener, jeg gjør det ikke bare for kommunens skyld.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.