hei,

se bilde nedenfor. hvor kritisk er det med en fuktighetskvote på 15,5% i kjellervegger? rommene brukes som soverom.
ligger risikoverdien på grensen? må det utbedres umiddelbart?
siden huset er bygget i 2006 og er 18 år gammelt, er det en konstruksjonsfeil i huset? vanligvis oppstår slike fuktproblemer i eldre huskonstruksjoner. omtrent hvor mye kan det koste å utbedre på et 100 kvm areal?

• Fuktmåler med avlesning på 15,5 % i en vegg. Gipsplate med hull for fuktmåling. Veggen er del av et rom med tregulv.
S skbathla skrev:
hei,

se bildet nedenfor. hvor kritisk er det med en fuktighetskvot på 15,5% i kjellervegger? rommet brukes som soverom.
ligger risikoverdien på grensen? må det utbedres umiddelbart?
siden huset er bygget i 2006 og er 18 år gammelt, er det en konstruksjonsfeil i huset? vanligvis dukker slike fuktproblemer opp i eldre bygningskonstruksjoner. omtrent hvor mye kan det koste å utbedre på et 100 kvm areal?
Det der er en stikkprøve som viser en verdi rett over den grenseverdien man har satt for "økt risiko".
Finnes det andre indikasjoner på fukt?
Ellers ville jeg ikke være bekymret for det som sådan.

Å utbedre fukt kan jo gå på alt fra et par helgers arbeid + materialer for å bygge opp kjelleren igjen og sørge for å kle opp med uorganisk materiale, samt evt. sjekke drenering på utsiden. Det er litt rart at kjelleren brukes som boareal i et hus fra 2006, det pleier man å fraråde. På den annen side bør dreneringen være ok, hvis det er gjort riktig.

Men en slik måling er som sagt bare en liten del av puslespillet: Vil dere være mer sikre bør dere hente inn noen som spesialiserer seg på fuktproblemstillinger.

Er det bare den der målingen som indikerer et fuktproblem, ville jeg ikke bekymret meg, men holdt øye (som alltid) etter at huset er kjøpt.

https://viivilla.se/bygg/glasbetong/stora-fuktskolan-allt-du-behover-veta-om-fukt-och-fuktskador/

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det der er et stikkprøve som da viser en verdi rett over grenseverdien man har satt for "forhøyet risiko".
Finnes det andre indikasjoner på fukt?
Ellers ville jeg ikke vært bekymret for det som sånn.

Å utbedre fukt kan jo gå på alt fra et par helgers arbeid + materiale for å bygge opp kjelleren igjen og sørge for å sette opp med uorganisk materiale, samt eventuelt sjekke opp drenering på utsiden. Det er litt merkelig at kjelleren brukes som oppholdsrom i et hus fra 2006, det pleier man å fraråde. På den annen side bør dreneringen være ok, hvis det er riktig gjort.

Men en slik måling er som sagt bare en liten liten del av puslespillet: Vil dere være mer sikre bør dere få noen til å besiktige spesielt med tanke på fuktproblemer.

Er det bare den der målingen som indikerer noe fuktproblem så ville jeg ikke bekymret meg, men holde øye (som alltid) etter at huset er kjøpt.

[lenke]
takk for svaret. ingen annen indikasjon. huset er ganske friskt ellers (bygget 2006). kjelleren har takhøyde på 2,6m. men hva mye kan det koste å erstatte vegger med uorganisk materiale? går det bruke som oppholdsrom etterpå?

S skbathla skrev:
takk for svaret. ingen annen indikasjon. huset er ganske friskt ellers (bygd 2006). kjelleren har takhøyde på 2,6m. men hvor mye kan det koste å erstatte vegger med uorganisk materiale? kan det brukes som boareal senere?
Som sagt en forhøyet fuktighet er i seg selv ikke farlig, MEN den kan gjøre at det begynner å vokse mugg i konstruksjonen om den er gjort med organiske materialer (som tre eller gips med papp på)

Det finnes ulike systemer, du får lete litt rundt blant annet her på forumet, men for eksempel nivell, eller platonmatte (om gulvet er et problem). Veggene bruker man å regelre opp med plåtregler i stedet for tre, og eventuelt med platonmatte eller annen luftspalte mot vegg. Eksakt hva det koster får man ta inn tilbud på om man ikke gjør det selv. Materialet bør ikke koste altfor mange tiotusener, avhengig av størrelse osv selvfølgelig.

P
Det vil ikke skje noe under 18% og er det under 16% så er det ganske safe..

• Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Det vil neppe skje noe under 18% og er det under 16% så er det ganske safe..
spørsmålet er det bare om det må utbedres nå eller vente til det blir skikkelig dårlig. handler om pris for utbedring, mindre nå kanskje med ingen fuktskade kontra mer senere. skal rette meg det er suterreng etasje som er innredet som boareal.

P
Men hva er det du skal utbedre?

Rejäl skrev:
Men vad er det du skal utbedre?
erstatte utreglad vegger til uorganisk materiale slik at mikrobiell vekst unngås. det finnes bif i inspeksjonsprotokollen utforming på vegger. se bilde ovenfor.

P
S skbathla skrev:
erstatte utreglet vegger til uorganisk materiale slik at mikrobiell vekst unngås. det finnes bif i inspeksjonsprotokollen utforming på vegger. se bilde ovenfor.
Du gjør som du vil men ved 15.5% så vokser ingen mikrobielle påvekster eller oppstår noen råte på tre..

• Liker
skbathla
  • Laddar…
S skbathla skrev:
spørsmålet er om det må utbedres nå eller vente til det blir skikkelig dårlig. handler om pris for utbedring, mindre nå kanskje med ingen fuktskade kontra mer senere. skal rette meg, det er terrenggulv som er innredet som boareal.
Jeg ville aldri utbedret en vegg bare fordi en stikkprøvemåling viste 15,5%! Det handler i så fall om at man har en avvikende lukt, synlig fukt, føler symptomer som rennende nese osv. eller lignende.

Den veggen kan holde 15,5% eller høyere i årtier uten problemer...eller så er det allerede et problem: Takstmannen påpeker bare at det ligger på en verdi som "kan" innebære mikrobiell vekst - det trenger ikke på noen måte bety at det er noe sånt på gang.

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Jeg ville aldri utbedret en vegg bare fordi en stikkprøvemåling viste 15,5%!
Det handler i så fall om at man har en avvikende lukt, synlig fukt, føler symptomer som rennende nese osv eller lignende.

Den der veggen kan holde 15,5% eller høyere i årtier uten problemer...eller så er det allerede et problem: Takstmannen påpeker bare at det ligger på en verdi som "kan" innebære mikrobiell vekst - det trenger ikke på noen måte å bety at det er noe slikt på gang.
lettelse. takk!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.