Hei.

Må stolper til en ramme for et uterom stå rett over en søyle, eller er det greit at stolpen står litt forskjøvet mellom to søyler forankret i bjelkelaget?

Det gjelder et uterom på ca 6,5 x 4 meter.

Søyleavstanden er under to meter og gulvbjelker er på cc60. Dimensjon 45x170.
 
E EasyCash skrev:
Hei.

Må stolper til en stamme for et uterom stå rett over en søyle eller er det greit at stolpen står litt forskjøvet mellom to søyler forankret i bjelken?

Det gjelder et uterom på ca 6,5 x 4 meter.

Avstand mellom søylene er under to meter og gulvbjelkene er på cc60. Dimensjon 45x170.
Stolper og stamme vil være i limtre.
Stolper 120 x 120. Takbjelker 56x225.
Kanalplast som tak, 32mm.
 
Hei!
Med tanke på dimensjonene du har på virket så høres det ut som en uteromsstamme fra Skånska Byggvaror. Det meste av vekten fra uterommets front og tak inkl. snø havner på stolpene i forkant. Jeg ville valgt å ha en søyle under for å minske risikoen for fremtidige setninger. Litt ekstra arbeid for å slippe å gjøre det om senere.
 
Kommer du til å forsterke/dublere/triple bærelinjen?
 
S s97danl skrev:
Hei!
Med tanke på dimensjonene du har på trevirket så høres det ut som en uteromsstamme fra Skånska Byggvaror. Det meste av vekten fra uterommets frontdel og tak inkl snø havner på stolpene i forkant. Jeg ville valgt å ha en støtte under for å redusere risikoen for fremtidige setninger. Litt ekstraarbeid for å slippe å gjøre om det senere.
Ikke skånska. Har sjekket rundt og hentet inspirasjon fra flere leverandører. Det heller mot at jeg må bygge løst da høyden ikke er på min side.
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Kommer du åt att forsterke/dobbele/triple bjelken?
Alt går, men det er klart at det blir besværlig. Som jeg har nå, så vil en stolpe havne ca. 70 cm fra en søyle.

50% av de jeg har spurt sier at man kan bare skru alt rett på terrassen hvis bjelkelaget under er korrekt utformet, da uavhengig av forholdet mellom stolpe/søyle.

50% sier at en stolpe skal være rett over en søyle.
 
Kommer jo an på hvordan taket ser ut og hvor mye last som kommer ned på den søylen.
 
  • Liker
Workingclasshero
  • Laddar…
Hei @EasyCash!

Har samme fundering som du hadde. Hvordan gjorde du til slutt?
 
  • Liker
Noll koll
  • Laddar…
E EasyCash skrev:
Alt går, men det er klart at det blir besværlig. Som jeg har nå, så vil en stolpe havne ca 70 cm fra en søyle.

50% av de jeg har spurt sier at man kan bare skru alt rett på trallen om bjelkelaget under er korrekt utformet, da uavhengig av forholdet mellom stolpe/søyle.

50% sier at en stolpe skal være rett over en søyle.
Så hvordan gjorde du det? Er i samme situasjon.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.