Hei!
Har fått en byggetillatelse for et innglasset uterom. Det vil ligge veldig nært naboens tomtegrense og bod. I beskrivelsen til byggetillatelsen står det at "vegg nærmere tomtegrense enn 4 m skal utføres i brannklasse EI30". Noen som har erfaring med dette? Hvordan får vi en godkjent vegg mot naboen? Holder det at glasset blir brannklassifisert?
Kan nevne at uterommet kommer til å stå på vår veranda som er av tre... og ligger en halv meter over bakken!
Takk
Har fått en byggetillatelse for et innglasset uterom. Det vil ligge veldig nært naboens tomtegrense og bod. I beskrivelsen til byggetillatelsen står det at "vegg nærmere tomtegrense enn 4 m skal utføres i brannklasse EI30". Noen som har erfaring med dette? Hvordan får vi en godkjent vegg mot naboen? Holder det at glasset blir brannklassifisert?
Kan nevne at uterommet kommer til å stå på vår veranda som er av tre... og ligger en halv meter over bakken!
Takk
Når vi bygde, forsøkte jeg å undersøke hva det innebærer. Så vidt jeg forstår finnes det ingen direkte regler for hva som klarer IE30. For oss endte det med 2 lag gips med forskjøvede skjøter.
Men man må jo få det godkjent av en kvalitetsansvarlig (tror det heter så, kan være noe annet?) som skriver på papir om at det klarer IE30.
Men man må jo få det godkjent av en kvalitetsansvarlig (tror det heter så, kan være noe annet?) som skriver på papir om at det klarer IE30.
Jeg fant en god beskrivelse http://byggsystem.knaufdanogips.se/physics/ph_fire/constructions.html
Det jeg mener med at det ikke finnes noen regler er at myndighetene ikke spesifiserer hvordan det skal bygges. Kravet ligger hos den som bygger å vise at det tåler f.eks. 30 minutter.
Et svar på spørsmålet er 2 lag gips og stålregler.
Det jeg mener med at det ikke finnes noen regler er at myndighetene ikke spesifiserer hvordan det skal bygges. Kravet ligger hos den som bygger å vise at det tåler f.eks. 30 minutter.
Et svar på spørsmålet er 2 lag gips og stålregler.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 innlegg
Nja, din bygginspektør kommer ikke til å komme ut til deg for å i detalj forskrive nøyaktig hvordan du skal oppnå visse krav. Dermed ikke sagt at ikke kravene finnes. Alle funksjonskrav finnes i BBR.largab skrev:
Via boverkets krav har såkalte godkjenningslister kunne presenteres fra forskjellige produsenter dvs konstruksjoner som allerede er prøvd og typegodkjent. F.eks. det du lenket til. Her er en annen http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=1406
Klikk her for å svare