Hei!

Har fått en byggetillatelse for et innglasset uterom. Det vil ligge veldig nært naboens tomtegrense og bod. I beskrivelsen til byggetillatelsen står det at "vegg nærmere tomtegrense enn 4 m skal utføres i brannklasse EI30". Noen som har erfaring med dette? Hvordan får vi en godkjent vegg mot naboen? Holder det at glasset blir brannklassifisert?

Kan nevne at uterommet kommer til å stå på vår veranda som er av tre... og ligger en halv meter over bakken!

Takk :)

1 lag gips klarer 30 minutter. Du kan også bestille brannklassifisert glass men det er dyrt.

Når vi bygde, forsøkte jeg å undersøke hva det innebærer. Så vidt jeg forstår finnes det ingen direkte regler for hva som klarer IE30. For oss endte det med 2 lag gips med forskjøvede skjøter.
Men man må jo få det godkjent av en kvalitetsansvarlig (tror det heter så, kan være noe annet?) som skriver på papir om at det klarer IE30.

Det er klart at det finnes regler for hva som kreves for å klare de ulike brannkravene. Hvordan skulle ellers konstruktører kunne tegne bygninger?

vanskelig? Vanskelig å tro at 1 lag gips fikser det.

largab skrev:
Det jeg mener at det ikke finnes noen regler er at myndighetene ikke specer hvordan det skal være bygget. Kravet ligger hos den som bygger å vise at det klarer f.eks. 30 minutter.
Nja, din bygginspektør kommer ikke til å komme ut til deg for å i detalj forskrive nøyaktig hvordan du skal oppnå visse krav. Dermed ikke sagt at ikke kravene finnes. Alle funksjonskrav finnes i BBR.

Via boverkets krav har såkalte godkjenningslister kunne presenteres fra forskjellige produsenter dvs konstruksjoner som allerede er prøvd og typegodkjent. F.eks. det du lenket til. Her er en annen http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=1406

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.