Er i gang med å bygge en innglasset uterom og i byggetillatelsen står det at veggen mot naboen skal ha brannbeskyttelsesklasse EI30. Vi har allerede en vegg mot naboen med 21 mm panel på begge sider av en 70 mm trekonstruksjon uten isolasjon.
Ser man på side 100 i denne: http://www.isover.se/files/Isover_S...yrer_Bygg/IsoverBoken 200709/konstr_brand.pdf og det øverste alternativet så ser det ut til å være den enkleste veien å gå, men tilsvarer vår vegg dette?
Hvis ikke det holder hvordan kompletterer vi best? Gipse eller kan man male med brannbeskyttelsesmaling? Hvordan ville dere gjort det?

Sist redigert:
For noen år siden satte jeg dobbel gips, med forskjøvet skjøt. Vet ikke om det er tilstrekkelig i dag. Se på gipspanelet produsentene, tror de spesifiserer hvordan veggen bør bygges.

I lenken snakker de om 12mm treplate. Du har panel, riktignok tykkere. Det er ikke opplagt at 21mm panel er bedre enn 12mm treplate.

Mm det er slik jeg resonnerer også at det nok ikke er nok. Enklest å komplettere er på utsiden men om jeg forstår tabellen riktig så er det ikke nok å gjøre alt på én side av reglen. I verste fall 4 lag gips så at det blir godkjent men er det nok? Har sjekket på Boverket også men de henviser til at byggherren selv skal vite slikt.

Litt synd at ikke flere svar har kommet, det som føles litt tafatt for meg er at jeg får følelsen av at bestemmelsene henviser til en klassifisering og så skal leverandører og byggere selv kunne dette. Jeg er ingen byggmester, men jeg tar på meg å bygge hvis det ikke er for avansert. Er det slik at alle setter opp dobbelt gips når de bygger uterom, eller bryr ikke alle seg om bestemmelsene? Jeg spurte byggesaksbehandleren hvordan man gjør det og fikk til svar at man pleier å løse det med gips, det er kanskje universalløsningen... Vil legge til at jeg vil gjøre det riktig, forstår poenget med at det ikke skal spre seg til naboen for raskt!

Bygde garasje nylig og da var det doble plater som gjaldt. Enten gips eller osb og gips. Så finnes det sikkert andre varianter som er godkjente. Googla på brannklasse EI30 så burde du finne en del matnyttig.

Hvordan kom du frem til at det var dobbeltgips som gjaldt? Ifølge filen i lenken øverst på side 101 og 102 ser det ut til å holde med én gipsplate? Skal akkurat også bygge garasje og leter etter informasjon om emnet. Jeg har 95mm trestender og 95mm isolasjon, og da ser det ut til å holde med en 9mm gipsplate på innsiden. Og i takene 12,5 mm gips.

Hvordan gjorde dere med selve garasjeporten, har lett forgjeves etter en EI30 garasjeport men finner bare Daloc S60 ståldører som ikke blir så pene...

En 13mm gipsplate regnes som ei15. alternativt en branngipsplate som klarer 30 min.
Hvorfor er garasjeporten ei30? Det høres rart ut.

Garasjen ligger innenfor huset på tomten, og porten vender mot gaten men da også mot huset og garasjen ligger bare 1,8 meter fra huset. Byggetillatelsen jeg har fått har krav om at hele garasjen skal være EI30, inklusiv porten.

Villa vista skrev:
En 13mm gipssplate regnes som ei15. alternativt en branngipssplate som klarer 30 min.
Hvorfor er garasjeporten ei30? Det høres rart ut.
Hvor finnes dette dokumentert?

Fredrik Jacobsson skrev:
Hvordan kom du fram til at det var dobbeltgips som gjaldt? Ifølge filen i lenken øverst på side 101 og 102 så ser det ut til å holde med en gipsplate? Skal også akkurat bygge garasje og leter etter info i emnet. Jeg har 95mm trestender og 95mm isolasjon og da ser det ut til å holde med en 9mm gipsplate på innsiden. Og i takene 12,5 mm gips.

Hvordan gjorde dere med selve garasjeporten, har lett forgjeves etter en EI30 garasjeport men finner bare Daloc S60 ståldører som ikke blir så pent...
Det var min KA samt kommunen som sa det. Dobbeltgips eller osb + gips.
Ingen anelse om port da min er ut mot veien, så ikke noe jeg trengte å tenke på.

Ja det ser ut som det.... garasjen er i enden av innkjørselen som er ved siden av huset. Hjørnet på garasjen har bare 1,8 meter til hjørnet på huset. Det er også en carport mellom garasjen og gaten. Jeg kan alltid sette inn en Daloc ståldør, men det blir ikke like pent som en vanlig garasjeport...

Sånn ser det ut:

3D-modell av et hus med garasje og carport ved siden av oppkjørselen. Garasjen er 1,8 meter fra hushjørnet.

Fredrik Jacobsson skrev:
Garasjen ligger innenfor huset på tomten, og porten vender mot gaten men da også mot huset og garasjen ligger bare 1,8 meter fra huset. Byggetillatelsen jeg har fått har krav på at hele garasjen skal være EI30, inklusiv porten.
be din KA ta opp dette spørsmålet med SBK, det finnes ingen krav meg bekjent på at garasjen skal være ei30. Derimot kan det være en branngrense som avskiller hus og garasje. For eksempel om husfasaden klarer ei30 (ei60) da er reglene oppfylt. Det vil si formålet er å brannavskille hus og garasje.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.