Hei, jeg vurderer å kjøpe et ferdig uterom fra Willab Garden, uterommet er til en enetasjes villa med kjeller. Siden jeg er alene om dette prosjektet og aldri har satt opp et uterom selv, eller bygget terrasse (Terrasse kunne jeg sikkert ha klart selv om man er to personer som kan hjelpe hverandre), men jeg tenkte å leie inn en håndverker til å gjøre jobben, inkl. terrassegulv. En snekker vil ha 50000 etter rot for å bygge et terrassegulv samt montering av uterommet, han regner med 1-2 ukers arbeid, med 1-2 snekkere som jobber med dette.
Hva som inngår i prisen for arbeidet er:
* Reising av uterommet ca 25 kvm, pulttak (kanalplast tak) Kjøpt på Willab Garden
* Kle en teglvegg med hvitmalt innerpanel rundt vinduer og terrassedør med list ca 5 kvm i uterommet.
* Montere opp et snøfangere over uterommet 6 meter
* Grave ned pillarer eller sementplater avhengig av høyde
* Regle opp og legge ny terrasse 50 kvm med et trinn på den ene siden samt et trinn inne i uterommet fra stuen.
INGÅR IKKE I PRISEN :
* Graving eller bortkjøring av søppel
* Uterommet
* Materialkostnad for terrasse, innerpanel, pillarer, snøfangere 23000 kr
Totalsum:
Arbeidskostnad inkl. kjøregodtgjørelse 50700 kr
Materialkostnad 23000 kr
Totalsum ca 73 700 for en håndverker inkl. materialer, deretter kommer uterommet på ca 74000 kr fra Willab Garden, Totalt ca 150000 kr etter rot ekskl. graving, el og belysning
Men har fått et tilbud på et plassbygd uterom, med samme forutsetninger men det inngår litt el-tilkoblinger og belysning for 196000 kr Inkl. uterom ekskl. graving
En ukjent håndverker, har aldri hørt om håndverkeren, (Så det på Facebook) håndverkeren skulle med samme forutsetninger, men jeg kjøper materialene selv, og uterom fra Willab Garden: Arbeidskostnad ca 35000 kr men da står han for graving og el-tilkobling
Uterommet koster ca 74000 kr, men materialet utover det har jeg ikke regnet på,
3 forskjellige tilbud med 3 forskjellige priser, tilbudene har ikke samme forutsetninger heller..... alle håndverkerne sier forskjellige ting, en sier at å bestille fra Willab Garden kan man ikke gjøre i ditt tilfelle da det ikke får plass under takstolene, bedre å plassbygge det......
en annen sier at det får plass men da må man senke gulvet for at det skal få plass under takstolene (Trinnet fra terrassedøren ned til terrassegulvet blir ca 10 cm høyere) bedre å kjøpe et ferdig uterom og det blir billigere ……
Føles som alle vil tjene penger på min uvitenhet fordi jeg ikke er snekker, (Hadde jeg hatt kunnskap så hadde jeg gjort det selv + at man var to personer.) når man tar inn tilbud så stoler man på at de gjør det så bra som mulig økonomisk for kunden, men det føles også at de vil gjøre det enda bedre for sin egen lommebok, alle håndverkerne har fått samme grunnlag for å bygge dette uterommet.......
Har økonomisk rom, men vil ikke tømme hele sparegrisen........ hva ville du valgt??
Nr 1. Ferdig uterom fra Willab Garden kostnad 15000 kr ekskl. el, graving, el & belysning
Nr 2. Plassbygd uterom inkl. el og belysning for 196000 kr ekskl. graving (tømme hele sparegrisen)
Nr 3. Ukjent håndverker der man står for materialer selv men han gjør alt arbeid inkl. graving og el for 35000 kr (Vet ikke totalkostnaden)
Nr 4. Ta inn enda et tilbud? Men da blir det ikke ferdig til våren + en sint kone men kanskje det hadde blitt billigere?
Men har du andre ideer eller forslag så mottas det gjerne
Takk på forhånd
Hva som inngår i prisen for arbeidet er:
* Reising av uterommet ca 25 kvm, pulttak (kanalplast tak) Kjøpt på Willab Garden
* Kle en teglvegg med hvitmalt innerpanel rundt vinduer og terrassedør med list ca 5 kvm i uterommet.
* Montere opp et snøfangere over uterommet 6 meter
* Grave ned pillarer eller sementplater avhengig av høyde
* Regle opp og legge ny terrasse 50 kvm med et trinn på den ene siden samt et trinn inne i uterommet fra stuen.
INGÅR IKKE I PRISEN :
* Graving eller bortkjøring av søppel
* Uterommet
* Materialkostnad for terrasse, innerpanel, pillarer, snøfangere 23000 kr
Totalsum:
Arbeidskostnad inkl. kjøregodtgjørelse 50700 kr
Materialkostnad 23000 kr
Totalsum ca 73 700 for en håndverker inkl. materialer, deretter kommer uterommet på ca 74000 kr fra Willab Garden, Totalt ca 150000 kr etter rot ekskl. graving, el og belysning
Men har fått et tilbud på et plassbygd uterom, med samme forutsetninger men det inngår litt el-tilkoblinger og belysning for 196000 kr Inkl. uterom ekskl. graving
En ukjent håndverker, har aldri hørt om håndverkeren, (Så det på Facebook) håndverkeren skulle med samme forutsetninger, men jeg kjøper materialene selv, og uterom fra Willab Garden: Arbeidskostnad ca 35000 kr men da står han for graving og el-tilkobling
Uterommet koster ca 74000 kr, men materialet utover det har jeg ikke regnet på,
3 forskjellige tilbud med 3 forskjellige priser, tilbudene har ikke samme forutsetninger heller..... alle håndverkerne sier forskjellige ting, en sier at å bestille fra Willab Garden kan man ikke gjøre i ditt tilfelle da det ikke får plass under takstolene, bedre å plassbygge det......
en annen sier at det får plass men da må man senke gulvet for at det skal få plass under takstolene (Trinnet fra terrassedøren ned til terrassegulvet blir ca 10 cm høyere) bedre å kjøpe et ferdig uterom og det blir billigere ……
Føles som alle vil tjene penger på min uvitenhet fordi jeg ikke er snekker, (Hadde jeg hatt kunnskap så hadde jeg gjort det selv + at man var to personer.) når man tar inn tilbud så stoler man på at de gjør det så bra som mulig økonomisk for kunden, men det føles også at de vil gjøre det enda bedre for sin egen lommebok, alle håndverkerne har fått samme grunnlag for å bygge dette uterommet.......
Har økonomisk rom, men vil ikke tømme hele sparegrisen........ hva ville du valgt??
Nr 1. Ferdig uterom fra Willab Garden kostnad 15000 kr ekskl. el, graving, el & belysning
Nr 2. Plassbygd uterom inkl. el og belysning for 196000 kr ekskl. graving (tømme hele sparegrisen)
Nr 3. Ukjent håndverker der man står for materialer selv men han gjør alt arbeid inkl. graving og el for 35000 kr (Vet ikke totalkostnaden)
Nr 4. Ta inn enda et tilbud? Men da blir det ikke ferdig til våren + en sint kone men kanskje det hadde blitt billigere?
Men har du andre ideer eller forslag så mottas det gjerne
Takk på forhånd
Hadde i hvert fall holdt meg unna alternativ 3.. alltid fuffens med en håndverker som er villig til å gjøre alt (også ting som krever spesiell autorisasjon)
Synes både 1 og 2 høres fornuftige ut, her er det opp til deg hvor viktig det estetiske er.. 2 vil med største sannsynlighet bli aller penest, men spørsmålet er om det er verdt 50 k til?
Synes både 1 og 2 høres fornuftige ut, her er det opp til deg hvor viktig det estetiske er.. 2 vil med største sannsynlighet bli aller penest, men spørsmålet er om det er verdt 50 k til?
Jeg hadde også passet meg for nummer 3. Jeg hadde valgt nummer 2 om jeg stolte på at snekkeren var bra, virkelig kan sitt fag og kanskje hadde referanser i nærområdet. Og selvfølgelig om jeg følte at jeg kunne avse de der ekstra pengene. I annet tilfelle, absolutt nummer 1.
Trenger du byggetillatelse for uterommet? Inngår det i noen av alternativene at de ordner det, eller hvem skal gjøre det?
Hva vil gravingen koste ifølge de som har gitt forslag?
Trengs det trekking av elektrisitet nå, eller kan det gjøres senere av en "ren" elektriker?
Har du tegnet opp ulike alternativer på Willabs hjemmeside?
Hva vil gravingen koste ifølge de som har gitt forslag?
Trengs det trekking av elektrisitet nå, eller kan det gjøres senere av en "ren" elektriker?
Har du tegnet opp ulike alternativer på Willabs hjemmeside?
Hei, byggetillatelse er ikke inkludert i noen av alternativene, det må jeg stå for selv, selve gravingen er ca 10 cm matjord som skal bort, og det er i ca 25 kvm. Alle håndverkere vil ha ekstra for det, min tanke er å redusere litt på kostnaden, har frem til mai å grave, el kan man nok rent teknisk gjøre i etterkant, men penere og enklere å gjøre det i forbindelse med oppsettningen.
Jeg tenker om du skal fikse med byggetillatelse må du uansett sjekke opp målene på hagestuen først så du får plass med på høyden f.eks. Grave bort den jorden kan man gjøre for hånd ja. Gjelder bare å ha et sted å legge den. Deretter må du kanskje også grave hull for søyler. Det kan man også gjøre selv. Jeg brukte en Skurupsborr, bra investering.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Må du søke byggesøknad kreves det tegninger og eventuelt konstruksjonsberegninger. Det har en snekker normalt ikke kompetanse for. Kjøper du fra Willabgarden får du et korrekt tegningsunderlag. Alternativet er å engasjere en arkitekt og deretter handle opp jobben som en mindre entreprise i henhold til kunstens alle regler.
Klikk her for å svare
