Hei!
Jeg har tenkt å bygge et utendørsgym ute i hagen der jeg bl.a. skal gjøre chins og muscle up. Jeg skal bygge det av trykkimpregnerte bjelker, men jeg vet ikke hvordan jeg skal feste dem i bakken. De trykkimpregnerte bjelkene (95x95) vil være 2,5m høye.

Alternativ 1 er at jeg støper ned bjelken i betongen.
Alternativ 2 er at jeg støper fast stolpesko og skrur fast bjelkene.

Jeg tror selv at det blir for ustabilt med stolpesko, men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal beregne det. Vet dere hvordan jeg skal beregne det og hvilket alternativ dere tror fungerer best?

J joelclaesson skrev:
Hei!
Jeg har tenkt å bygge et utendørsgym ute i hagen hvor jeg bl.a skal gjøre chins og muscle up. Jeg skal bygge det av trykkimpregnerte lekter, men jeg vet ikke hvordan jeg skal feste dem i bakken. De trykkimpregnerte lektene (95x95) kommer til å være 2,5m høye.

Alternativ 1 er at jeg støper ned lekten i betongen.
Alternativ 2 er at jeg støper fast stolpesko og skrur fast lektene.

Jeg tror selv at det blir for ustabilt med stolpesko, men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal regne på det. Vet dere hvordan jeg skal regne på det og hvilket alternativ tror dere fungerer best?
Vi har en huske/klatrestativ som jeg har bygget selv.
De 4 første stolpene sitter med jordskrue og det er stabilt.
Men forrige sommer bygde jeg ut stativet litt, og da gravde jeg et hull og støpte fast stolpen i betongen, det blir betydelig mer stabilt.
Stolpe av tre støpt fast i betong på en gressplen, del av en selvbygd klatrestativ. Lekestativ med huske, klatrestige og ringer i en hage. Trestolper på stativet, noen festet i bakken med betong.

• Liker
Roffe_riff og 1 annen
  • Laddar…
Jeg har laget lignende stilling med fire ben i en kvadrat og da bare boret hull (skurupsborren), satt ned stolpen og så bare fylt opp med makadam 8-16 rundt. Ble veldig stabilt og enklere enn å støpe.

• Liker
tobiast og 1 annen
  • Laddar…
M Marsman80 skrev:
Jeg har gjort liknende stelling med fire ben i en kvadrat og da bare boret hull (skurupsborren), stilt ned stolpen og så bare fylt opp med makadam 8-16 rundt. Ble veldig stødig og lettere enn å støpe.
Råtner ikke stolpen? Jeg skal bygge en vekststøtte og står foran samme type utfordring.

• Liker
MillaJohan
  • Laddar…
Fulkemisten
rock_fc rock_fc skrev:
Ruttnar ikke stolpen? Jeg skal bygge et plantestøtte og står overfor samme type utfordring.
Nei. Ikke om man bruker trykkimpregnert, det er hele greia.

• Liker
rock_fc
  • Laddar…
Trykkimpregnert klasset A skal du ha da!

Skru inn doble grove plintjern. Aldri støp inn tre. Det råtner. Tar bare litt lengre tid om det er trykkimpregnert. Så står man der med en betongklump fylt med giftig avfall.

Det er så markens beskaffenhet som avgjør hvor stabilt det blir. Har man som vi skikkelig leirjord så trengs store betongplinter og mye sand/makadam rundt. Jorden kan riktignok bli betonghard på overflaten om sommeren, men om vinteren (+ vår & høst) når det er vått i bakken så er den stabil som et myrhull.

Peter2400 Peter2400 skrev:
Vi har en huske/klatrestativ som jeg har bygd selv.
De 4 første stolpene sitter med jordskrue og det er stabilt.
Men forrige sommer bygde jeg ut stativet litt, og da gravde jeg et hull og støpte fast stolpen
i betongen, det ble betydelig mer stabilt.
[bilde] [bilde]
Hva har du for dimensjoner på stolpene?

Rickard.
Man bygger tusenvis av bygninger på denne måten i andre deler av verden. Det er vel ikke noe vi bør etterstrebe da det tross alt råtner før eller senere, men det beviser at så lenge man velger riktig virke så holder det bra lenge. Sikkert lenger enn den normale levetiden til et utegym og klatrestativ.

• Liker
zsimpey og 2 andre
  • Laddar…
T
Skulle nok ikke støpe i det hele tatt for en sånn konstruksjon. Det er mer for permanente konstruksjoner med potensielt høy belastning at man vil bruke plint eller betongplate. Risikoen er også at den om ti år ikke brukes eller at man vil bruke området til noe annet og skal bort, og da står man der med å måtte grave opp plintene.

Enten en grunnramme eller metpost, begge blir stabilt nok for en chinsstang. Velger man en grunnramme kan man dra ned noen 2"3 i hjørnene og skru fast i rammen.
Metpost ville jeg nok brukt, alternativt slått ned stolpene direkte i bakken avhengig av marken. Trolig raskeste og billigste alternativet.

Sist redigert:
Klaugust Klaugust skrev:
Hva slags dimensjoner har du på stolpene?
95x95.
Jeg synes fortsatt at den beste måten er å støpe fast stolpen i bakken, alternativt som Marsman80:s alternativ med dypt hull med makadam.
Det er ganske høy belastning på en slik konstruksjon, høyden på stolpene og svingende krefter, kan ikke sammenlignes med en terrasse f.eks.

Bygd utegym for pullups/muscleups, brukte pilar. Gravde opp ekstra store hull for pilarne så jeg fikk plass til pil + 3 sekker grovbetong. Riggen ble superstabil. Som mange andre skriver, støp ikke fast treverk selv om det er trykkimpregnert, for det vil råtne før eller senere.

H Huset81 skrev:
Som mange andre skriver, støp ikke fast tre selv om det er trykkimpregnert, for det kommer til å råtne før eller siden.
Om 20 år når mine stolper har råtnet, så sager jeg dem av ved bakken og legger litt toppdress over, ikke så vanskelig.

• Liker
Huzzbutt
  • Laddar…
O
H Huset81 skrev:
Byggt utegym för pullups/muscleups, körde plintar. Grävde upp extra stora hål för plintarna så jag fick plats med plint + 3 säckar grovbetong. Riggen blev superstabil. Som många andra skriver gjut inte fast trä även om det är tryckimpregnerad för det kommer ruttna förr eller senare.
Du köpte alltså färdiga 500/700mm plintar som du ställde ner i hål och hade i betong över det?

Jag kommer fästa min ställning i en fasadvägg. Ger det tillräckligt med stabilitet för att grunden inte ska vara så viktig? Är rädd för instabilitet om jag bara ställer ner plintar och skruvar fast reglarna med stolpskor ovan mark men vill inte heller göra mer än nödvändigt för denna ställning, den kommer ju inte stå där för alltid.

O olsjo skrev:
Du kjøpte altså ferdige 500/700mm plinter som du satte ned i hull og hadde i betong over det?

Jeg kommer til å feste min stilling i en fasadevegg. Vil det gi nok stabilitet til at grunnen ikke blir så viktig? Jeg er redd for ustabilitet hvis jeg bare setter ned plinter og skrur fast regelene med stolpesko over bakken, men jeg vil heller ikke gjøre mer enn nødvendig for denne stillingen, den vil jo ikke stå der for alltid.
Fester du i vegg og plint blir det stabilt, jeg festet mine i bjelkelaget for terrassen og med platevinkler i fasaden, det rikker seg ikke. Uten innfesting i fasaden så gynget mine stolper (95 mm) mye ved kippe PU. Med sikring mot fasade så var det løst.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.