Hvorfor bruker ikke flere vannavstøtende diffusjonsåpen vindsperre (polypropen etc) i stedet for utegips. Er jo mye enklere å håndtere og ser ut til å fungere utmerket! Trolig billigere også!

bay skrev:
Hvorfor bruker ikke flere vannavvisende diffusjonsåpent vindsperre (polypropen etc) i stedet for utegips. Er jo mye enklere å håndtere og virker utmerket! Trolig billigere også!
Sist jeg sjekket var vindsperren på rull mye dyrere enn gips. Så svaret er nok så enkelt!

hvordan kan gips være billigere enn vindpapp ?

Det går å få ned prisen på duk. For meg ble det samme pris på duk som asfaboard og duken er jo "noe" smidigere.

jkpg_peter skrev:
hvordan kan gips være billigere enn vindpapp?
Ikke vet jeg. Jeg vil minnes at det var Icopal Vindy jeg så på og det var dyrt. Men kanskje hukommelsen svikter?

Papperspapp (AC350) er billig, men her var det jo tilsvarende Windy vi snakket om.

MathiasS skrev:
Papperspapp (AC350) er billig, men her var det jo tilsvarende Windy vi snakket om.
Jeg gir 9,19 SEK/kvm for Windy. :D

Det virker jo vanvittig å slepe opp store tunge gipsplater, som i tillegg er følsomme mot fukt, når det bare er å kle inn huset med en lett håndterlig duk. Allikevel virker det vanligst med gips. Rart!?

Noen ulemper med produkter som Windy?

mvh
David

Utegipsen kan ha en stabiliserende effekt før man får opp innergipsen. Dette er jo mest under monteringsfasen og man kan løse det med skråstag som alternativ.

//Jonten

Min utegips (Norgips) har sittet oppe i over 2 år nå og eneste synlige "feilen" er vel litt svarte prikker (mugg) på ytterpappen. Jeg monterer dog ned og bytter til ny utegips i takt med at den riktige ytterpanel kommer opp - føles bedre så men det ser absolutt ikke ut til å være nødvendig.

http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/stomme/utegips.jpg

Sist redigert:
David skrev:
Noen ulemper med produkter som Windy?

mvh
David
Tåler den vann slik utegips gjør?

MathiasS skrev:
Tåler den vann som utegips gjør?
8) Jajamensan! :D

Har snakket med Gyproc og vår leverandør i dag om dette, og det ser ut til at vi tar den nye versjonen av U-gips tross alt. Mer stabil enn Windy, og siden overflaten er glattere enn de gamle U-gipsene, burde det ikke oppstå noen problemer.

mvh
david

David skrev:
Stabilere enn Windy og ettersom overflaten er glattere enn de gamle U-gipsene så burde det ikke oppstå noen problemer.
::) Har man klena veggregistre så bør man satse på gips. ;D

Hvem trenger lekter? Vi limer fasaden direkte på isolasjonen. 8)

mvh
David

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.