Min samboers bror har bygget ut huset sitt, og bygningsarbeiderne har satt opp utegips som beskyttelse til neste år når det skal settes opp panel.

Jeg holder på å bygge garasje og tror ikke jeg kommer til å rekke å sette opp panelet før etter vinteren. Nettopp derfor har jeg satt opp utegips og jeg tror/håper det kommer til å være nok. Vil man være sikker på å ikke få noe fukt på innsiden bør man nok supplere med en presenning eller lignende for utegipsen er ikke vannavvisende (fukten går gjennom platen).

kotte skrev:
Om den ikke er vannavvisende, hva er det da for forskjell mot vanlig gips?
Jeg tror det er mest at den ikke går i stykker like lett når den blir våt.

Det finnes nok ulike varianter på utegips med ulike grader av vannavvisning. De som jeg kjøpte på ByggMax ser i alle fall ikke ut til å være særlig avvisende.

Kan meddele at NCC helt har fjernet utegips fra sine konstruksjoner da muggsopper dannes etter 2-3 uker i pappen på den. Selv setter jeg aldri utegips.

sville skrev:
Kan meddela at NCC helt har fjernet utegips fra sine konstruksjoner da muggsopp dannes etter 2-3 uker i pappen på den. Selv setter jeg aldri utegips.
Og hva setter de i stedet?

sville skrev:
Kan meddele at NCC helt har fjernet byggeplate fra sine konstruksjoner da muggsopp oppstår etter 2-3 uker i pappen på den. Selv bruker jeg aldri utegips.

Det avhenger nok av hvordan man håndterer platene.....

Det bygges lavblokker her i nærheten, hvor det brukes gips, men man er ganske nøye med å dekke med plast for å unngå påvirkning fra regn.

En bekjent hadde asfaboard uten panel en hel vinter uten problemer...

kotte skrev:
Så utegips er ingen bra idé som overflatesjikt til neste vår?
Kan man bruke masonit i stedet?
Jeg ville ikke nøle med å ha utegips over vinteren. Hvis det er en utsatt posisjon, ville jeg satt plast over som beskyttelse.

General Failure skrev:
... for utegipsen er ikke vannavvisende (fuktigheten går gjennom platen).
Jo gipsen er vannavvisende, men ikke diffusjonstett. Akkurat slik skal den være. Ellers ville man fått materiale innesperret mellom to diffusjonstette sjikt (gips og innvendig diffusjonssperre) og det ender med mugg...

phulden skrev:
Jo gipsen är vattenavvisande men ej diffusionstät. Precis så skall den vara. Annars skulle man få material instängt mellan två diffusionstätat skikt (gips och invändig diffusionsspärr) och det slutar med mögel...
Mina skivor (tillverkare Lafarge) släpper helt klart igenom vatten i flytande form. Regnar det på ena sidan av skivan blir även andra sidan synbart fuktig.

Ser ut til å være veldig forskjellige erfaringer av dette altså.

Bob_the_builder
Min utegips (også fra Lafarge, men kjøpt et annet sted enn Byggmax) måtte motstå værforholdene i nærmere et halvt år. Det var ingen problemer, viste det seg. Jeg tror at nøkkelen til suksess er at gipset får tørke ordentlig ut mellom regnskurene. Det ville nok ikke vært en god idé å la et isolert hus stå uten fasade siden gipset da bare kan tørke utover.

Min erfaring er at byggmax utegips (lafarge) mister fargen og ser litt angrepet ut etter et par måneder ute. Danogips plater ser imidlertid like ut etter betydelig lengre utendørsopphold.

Når det gjelder motstand mot slagregn har jeg ingen oppfatning - jeg ville nok være ganske nøye med å dekke gipsen hvis det var en risiko for at platen ble skikkelig våt...

Bruker man skiven riktig til det den er ment for, fungerer den alldeles utmerket...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.