Kort og enkelt spørsmål. Skal lage en enkel grunntegning som skal videreutvikles.
Ønsker å oppnå et visst innvendig mål etter ferdig vegg.

Plate på mark.
Skal svillen plasseres kant i kant med ytterkant på grunnen.
Eller skal utegipset sitte kant i kant med ytterkant på grunnen, dvs skal man trekke inn svillen 10mm for utegipsets skyld?

Ingen som vet?

Det er ikke samme prinsipløsning på den veggen som mine vegger skal bli.
Vegger innenfra og ut;
- Gips
- Trefiberplate
- 45mm installasjonsrom
- Dampsperre
- 170mm bærende
- 70mm krysslagt stenderverk
- Utegips
- Spikerslag
- Trepanel

JOW skrev:
Kort og enkelt spørsmål. Skal lage en enkel grunntegning som skal videreutvikles.
Vil oppnå et visst innvendig mål etter ferdig vegg.

Plate på mark.
Skal syllene plasseres kant i kant med ytterkant på grunnen.
Eller skal utegipsen sitte kant i kant med ytterkant på grunnen, dvs skal man dra inn syllene 10mm for utegipsens del?
Så vidt jeg vet spiller det ikke så stor rolle på mm, når jeg syller går jeg etter ferdig innermål på tegningen og platene er aldri så nøyaktige så syllene kan havne 20-30 mm utenfor iblant, også like mye innover. Men beregn så det havner utenfor, skader ikke.

barajag skrev:
Så vidt jeg vet, spiller det ikke så stor rolle på mm, når jeg syllar går jeg etter ferdig innermål på tegningen og platene er aldri så eksakte så syll kan havne 20-30 mm utenfor i blant, også like mye innover. Men beregn så den havner utenfor, skader ikke.
Så er det ofte slik at platene er så lite eksakte at man ikke kan bygge rett av etter dem? Skal man regne med at det er slik?

barajag skrev:
Så vidt meg bekjent spiller det ikke så stor rolle på mm, når jeg syller går jeg etter ferdige innermål på tegningen og platene er aldri så eksakte så syllen kan havne 20-30 mm utenfor iblant, også like mye innover. Men beregn slik at den havner utenfor, skader ikke.
UTEGIPSEN FÅR ALDRI STÅ PÅ PLATA, SKAL ALLTID VÆRE UTENFOR!!!!!

HVORFOR?
jo, kondensvann og eventuelle lekkasjer gjennom fasaden så skal dette renne utenfor platen derfor viktig at utegipsen ligger minst 1 cm nedenfor syllen.

Hvis du stiller veggen på å disse kondens m.m skulle oppstå, ja da renner dette vannet under syllen å inn i huset hvilket kan resultere i store skader om man har uflaks....

mvh
snickar estwing

Takk for info!

Det var ingen dum prinsipp ikke. Den bakes umiddelbart inn i mitt neste prosjekt.

estwing skrev:
UTEGIPSEN FÅR ALDRI STÅ PÅ PLATTAN, SKAL ALLTID VÆRE UTENFOR!!!!!

HVORFOR?
jo, kondensvann og eventuelle lekkasjer gjennom fasaden skal renne utenfor platen derfor viktig at utegipsen ligger minst 1 cm nedenfor svillen.

om du stiller veggen på å disse kondens m.m skulle oppstå, ja da renner dette vannet under svillen å inn i huset hvilket kan resultere store skader om man har uflaks....

mvh
snekker estwing
Selvfølgelig har du rett, snødde inn på spørsmålet når jeg tenkte på de stedene som den blir på innsiden, :blushing:eksempelvis utleiehus der man må følge livet på hele veggen, da blir man tvunget til å ha den der den må være. Pleier å banke bort kanten litt så det blir fall utvendig.

Men som jeg skrev beregne sånn at den havner på utsiden.:rolleyes: uten forklaring var svakt. Beklager.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.